Friday, December 23, 2011

Bina persepsi positif




 
Persepsi adalah imej yang terdapat dalam minda dan dipamerkan melalui tingkah laku. Persepsi boleh dibentuk melalui wajah, penampilan diri, suara atau tutur kata.

Pertama, wajah. Setiap hari kita berhadapan dengan pelbagai jenis persepsi hanya melihat rupa wajah seseorang. Katakan berjumpa dengan ustaz, pendakwah atau hafiz al-quran, secara automatik pandangan kita berubah. Kita akan melayan mereka dengan sopan, senyum yang manis dan bahasa yang terbaik kerana wujud dalam fikiran kita tentang wajah mereka yang bercahaya. Sebaliknya pula berlaku jika kita berjumpa dengan samseng atau kaki pukul.

Kedua, penampilan diri. Persepsi awal terhadap seseorang turut dipengaruhi oleh cara berpakaian yang dipamerkan. Kita mungkin tidak ada apa-apa perasaan jika bertemu dengan seseorang yang memakai T-shirt, namun akan berubah sebaik sahaja dia memakai baju kot, tali leher dan berkasut hitam berkilat.

Ketiga, tutur kata. Kata-kata yang baik adalah tip untuk memberi persepsi yang baik kepada orang lain. Pujian atau sokongan yang berterusan mampu menghantar mesej positif untuk membentuk persepsi yang positif pula.

Selain ketiga-tiga cara ini, persepsi boleh dibentuk melalui media dan kempen. Bagi mereka yang terlibat dalam bidang pengiklanan, persepsi adalah sebahagian daripada cabaran bisnes.

 

No comments:

Post a Comment