Saturday, May 30, 2009

Magnesium Phosphorica

Penawar bagi kekejangan, konvulsi dan saraf terutama sakit menyucuk-nyucuk. Kembung perut, sangat dahaga, gastrik dan gout. Digunakan secara meluas sebagai antikejang dan mengurangkan kesakitan menyucuk-nyucuk yang amat sangat. Pada perempuan, Mag Phos berguna ketika datang haid yang memulas-mulas. Simptom-simptom berlaku di sebelah kanan. Sesuai untuk orang yang sensitif atau intelektual tetapi tidak dapat berfikir secara rasional.

Kepala: Menyucuk-nyucuk dan sakit kepala rheumatik, lega dengan panas.

Mata: Sakit sebelah; kanan; lega dengan panas. Bila sakit, banyak keluar najis atau air mata. Kelopak mata tersentak-sentak.

Telinga: Menyucuk-nyucuk; teruk di bahagian belakang telinga kanan; melarat bila cuci muka dengan air sejuk.

Mulut: Sakit gigi; lega dengan hangat dan cecair panas. Ulser gigi dengan bengkak pada kalenjar-kalenjar di muka, kerongkong, leher dan lidah.

Kerongkong: Luka dan keras terutama sebelah kanan. Kelihatan bengkak, sejuk dan sakit semua bahagian.

Abdomen: Kembung; sebabkan pesakit terpaksa membongkok, lega bila digosok, ditekan dan diurut; diikuti sendawa angin tetapi tidak lega. Kembung, rasa penuh dalam abdomen, mesti dilonggarkan pakaian, berjalan keluar dan kentut berterusan. Perut tersedu-sedu, muntah kering siang dan malam.

Seks perempuan: Haid terlalu awal, gelap dan bertali-tali. Bengkak bahagian luar. Ovari sakit menyucuk-nyucuk. Senggugut. Kejang.

Pernafasan: Asma. Kering; batuk gatal-gatal, kejang; susah hendak baring atau tidur. Batuk kokol. Jantung; angina pectoris. Berdebar-debar.

Kakitangan: Tangan terketar-ketar di luar kawalan. Cepat lumpuh. Betis kejang. Skiatika; kaki sangat lemah. Sakit dengan tiba-tiba dan bergerak cepat. Tersentak-sentak pada bahu dan pinggul.

Demam: Sejuk selepas makan malam. Sejuk seluruh belakang dengan keadaan menggigil diikuti rasa sesak nafas.

Melarat: Sebelah kanan; sejuk; penat.

Lega: Panas, bengkok (miring) dua kali; ditekan, diurut atau digosok.

Patologi: Arthritis; batu dalam ureter; buasir; cirit-birit; demam; gastrik (mencengkam; perut membesar; sensitif pada asid); gout; haid (senggugut, sakit berdenyut-denyut); influenza (kejang dan lega dengan panas); kembung perut; sakit kepala sebelah kanan; lidah kejang; tonsil (melarat sebelah kanan dan kerongkong merah); asma; batuk; angina pectoris.

No comments:

Post a Comment