Saturday, May 16, 2009

Kali Muriaticum

Merawat radang membran mukus terutama dalam pembekuan darah, discaj yang bertali-tali, jangkitan dalam telinga dan tiub eustachia (berkaitan telinga tengah) terutamanya bendalir cecair yang menyebabkan kurang pendengaran buat sementara waktu. Ciri-ciri utama ialah terdapat lapisan putih atau kelabu pada lidah; discaj yang pekat. Simptomnya ialah melarat dalam cuaca lembap dan selapas makan makanan yang berlemak.

Kepala: Ada kelemumur.

Mata: Tahi mata berwarna putih atau kuning kehijauan. Trachoma (penyakit mata yang kronik dan berjangkit; sejenis konjunktivitis yang teruk).

Telinga: Bendalir di telinga tengah, kalenjar-kalenjar telinga bengkak.

Hidung: Berhingus; putih dan pekat. Tersumbat jika keadaan bengkak.

Muka: Pipi bengkak dan sangat sakit.

Mulut: Aphtha (ulser kecil; bintik putih atau merah). Lidah berbalut putih kelabu, kering.

Kerongkong: Tonsil; susah bernafas.

Perut: Makanan berlemak sebabkan perut memulas-mulas. Muntah putih; buih dalam mulut. Sembelit. Bulimia (lapar tetapi tidak puas bila makan); hilang dengan minum air. Kembung dan selalu kentut.

Najis: Sembelit; najis terang keputihan. Cirit-birit selepas makan makanan berlemak. Buasir; berdarah, gelap dan pekat.

Seks perempuan: Haid terlalu lewat atau terlalu awal; discaj banyak. Warna merah gelap. Keputihan; seperti susu, pekat. Bangun pagi rasa loya, pening dan muntah berkahak. Radang buah dada.

Pernafasan: Hilang suara; serak. Asma dengan gangguan gastrik. Batuk yang akut, pendek beserta kekejangan; kahak pekat putih. Bunyi detaran udara keluar yang kuat, mukus melekat dalam bronkus; susah hendak batuk keluar.

Kakitangan/Belakang: Demam rheumatik; sekeliling sendi bengkak. Sakit hanya semasa bergerak. Sakit rheumatik sebelah malam; teruk kerana panas tempat tidur, mesti beredar dari tempat tidur dan berdiri. Tangan kaku semasa menulis.

Kulit: Jerawat; ruam-ruam merah pada kulit dan kudis dengan gelembung kecil berisi air (vesicle). Kering dan mengelupas.


Patologi: Abses (bengkak tetapi tidak bernanah); arthritis (bengkak dan lidah berselaput putih); asma dan gastrik; radang buah pinggang (peringkat ke-2); campak, bengkak kerana cedera; cirit-birit berdarah; demam; discaj berair pekat; haid darah hitam dan beku; hidung berdarah semasa tengah hari; kulit melecet dan bintit-bintit merah; mata berair pekat; meningitis; muntah cecair putih dan tebal; resdung berair pekat; tonsil merah dan keradangan; buasir.

No comments:

Post a Comment