Saturday, May 23, 2009

Kali Phosphoricum

Bertindak ke atas sistem saraf terutama neurasthenia (kelesuan, keradangan, sakit kepala dan pening), kelemahan mental dan keletihan fizikal. Kali Phos adalah nutrien serat yang boleh digunakan untuk menghilangkan sakit seperti dicucuk, kejang, sakit perut dan sakit haid. Simptom-simptomnya ialah sangat sensitif kerana tekanan, fungsi, anggota-anggota tertentu semakin berkurangan terutama pada orang tua. Juga berguna bagi keadaan kekurangan darah seperti gangren (kemerosotan sebahagian tubuh kerana kurang bekalan darah), virus menyerang bakteria atau malaria. Tumpah darah yang dijangkiti kuman. Discaj cirit-birit dan berak berdarah yang berbau busuk.

Fikiran: Bimbang, sangat risau, letih. Takut berjumpa orang. Sangat letih dan tertekan. Mudah marah. Histeria; malam menjadi ganas. Mengigau. Hilang daya ingatan. Tugas-tugas mudah dirasakan berat dan membebankan. Sangat bimbang tentang perniagaan. Malu.

Kepala: Sakit bahagian belakang; lega selepas bangun. Pening kerana baring, duduk, bangun berdiri dan mendongak ke atas. Bahagian serebral kekurangan darah. Pelajar yang letih dan sakit kepala; berkurangan bila dapat bergerak.

Mata: Pandangan kurang jelas; kerana letih, selepas sakit tekak. Kelopak mata rasa berat.

Telinga: Bunyi berdengung dan berdesir.

Hidung: Hingus atau tahi hidung bau busuk.

Muka: Biru kelabuan dan cengkung. Sebelah kanan rasa menyucuk-nyucuk.

Mulut: Bau busuk. Lidah berselaput coklat. Terlampau kering sebelah pagi. Sakit gigi dengan gusi berdarah.

Kerongkong: Suara lumpuh. Tonsil besar dan sakit.

Abdomen: Cirit-birit; bau busuk dengan perasaan kecewa dan letih. Cirit-birit semasa makan. Berak berdarah; tahi ada darah; meracau; bengkak. Taun. Ulser perut.

Seks lelaki: Nafsu seks menurun; letih selepas bersetubuh.

Seks perempuan: Haid terlalu awal atau terlalu sedikit serta pudar; haid keluar kerana marah, sensitif dan sedih. Discaj terlalu banyak, merah gelap, cair dan tidak bergumpal-gumpal, kadangkala berbau hamis.

Pernafasan: Asma, semput kalau naik tangga. Batuk dengan kahak berwarna kuning.


Kencing: Kencing malam; tahan kencing. Air kencing sangat kuning dan berdarah.

Kakitangan: Sakit kerana sedih, kecewa atau letih.

Melarat: Bila makan; sejuk; pagi; banyak fikir dan bimbang.

Lega: Selepas makan; panas.

Patologi: Asma; demam kepialu; demam biasa; histeria; influenza (rasa lemah, pagi letih, sakit otot dan saraf); sakit kepala; meningitis, muntah mabuk laut; tonsil membesar dan sakit; anaemia; kencing manis; cirit-birit; keputihan; masalah haid; kekurangan tenaga saraf; buasir.

No comments:

Post a Comment