Wednesday, September 10, 2008

10 sebab mengapa anda perlukan wang

1. Kos hidup semakin tinggi

Barang naik - minyak petrol naik, sayur naik, tol naik, belanja bulanan naik. Semuanya naik. Pendapatan yang tidak cukup untuk menampung kenaikan sedangkan simpanan tidak ada. Kerja yang ada cuma cukup untuk belanja makan-minum dan bayar sewa sahaja.

2. Banyak hutang

Setiap bulan, peti surat rumah anda penuh dengan bil: elektrik, air, pembentungan, astro dan hutang kereta, rumah dan perabot. Di mana hendak cekau wang untuk bayar kad kredit dan pinjaman bank?

3. Memiliki harta benda mewah

Bayangkan keadaan anda yang melangkah masuk ke dalam rumah mewah, naik kereta baru atau berjalan makan angin. Tentu seronok! Kalau hendak jemput rakan-rakan datang ke rumah pun rasa tidak malu. Selama ini anda hanya telan air liur melihat orang lain pandu kereta besar dan mewah. Alangkah bagusnya jika memiliki Mercedez, BMW atau Harrier, barulah bergaya.

4. Persediaan hari tua

Hari tua anda belum tentu penuh dengan warna warni. Walaupun telah bekerja bertahun-tahun tetapi simpanan tidak juga banyak. Alangkah baik jika simpanan anda melebihi enam angka dalam bank, jadi tidak perlu risau lagi untuk bekerja penat siang dan malam.

5. Bercuti dan melancong ke luar negara

Bila kali terakhir anda membawa keluarga melancong? Kesibukan dan jumlah wang yang sedikit menyukarkan anda untuk bercuti dan merasai nikmat melancong. Alangkah bahagianya jika anda dapat peluang makan angin ke mana-mana sahaja yang anda mahu.

6. Bisnes sendiri

Anda minat bisnes tetapi tidak cukup modal, kurang pengalaman dan jaringan rakan niaga yang sedikit. Hendak cuba buka bisnes tidak pasti jenis apa yang sesuai. Jadi kenalah tunggu dapat pinjaman bank.
7. Membantu keluarga dan adik-beradik

Niat anda sangat baik. Bayangkan anda dapat hantar wang belanja setiap bulan ke kampung dan membantu keluarga anda hidup dengan senang. Lebih-lebih dapat mengumpulkan wang untuk menghantar ibu dan ayah menunaikan haji ke Mekah.

8. Pendapatan yang stabil dan terjamin

Anda tidak ada kerja atau mungkin kerja yang dilakukan sekarang tidak memuaskan hati anda kerana pulangannya tidak setimpal. Keadaan ekonomi yang tidak menentu merisaukan anda jika tempat kerja ditutup. Jika ada pekerjaan tambahan, tentu masalah ini tidak timbul.

9. Jemu dengan kegagalan

Anda sudah mencuba berbagai-bagai bentuk bisnes dan semuanya gagal sama sekali. Rakan bisnes anda tidak pula mengalami masalah seperti anda sebaliknya anda seorang yang terkontang-kanting memulakan bisnes dari bawah.

10. Harga diri

Apabila wang boleh dicari dengan mudah, tumpuan anda seterusnya ialah meningkatkan harga diri anda sendiri dalam bidang akademik. Dapat gelaran Dr adalah kemuncak kepada pencapaian seorang pelajar dan tentu ramai orang yang hormat. Dengan ilmu anda menyumbang idea, dengan wang anda memberi pertolongan.
Post a Comment