Sunday, September 14, 2008

RPK dan fikrah yang bebai

Apabila empat agensi kerajaan iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (Maiwp) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) membuat laporan polis ke atas Raja Petra Kamarudin kerana dua artikel yang dianggap keterlaluan, penyelidik mula meneroka tulisan-tulisan beliau dan juga komenter pengunjung laman web Malaysia Today. Dua artikel yang dipertikaikan itu ialah 'Not all Arabs are descendants of the Prophets' dan 'I promise to be a good, non-hypocritical Muslim.'

Bagi artikel pertama, ia berkaitan perbualan RPK dengan Konsulat Mongolia di Malaysia. Sebahagian besar kandungan ini menjurus kepada kisah pembunuhan wanita Mongolisa, Altantuya. Penyelidik tidak berminat hendak mengulas artikel ini.

Artikel kedua yang ditulis oleh RPK menyentuh secara langsung tentang Islam dan umat Islam. RPK membuat tanggapan dengan 'membakulkan' Islam dan umat Islam sebagai hipokrit, sangat buruk dan menimbulkan kebencian orang lain kepada Islam dan umatnya.

Tulisannya berterus-terang. Jelas dan mudah difahami maksudnya. Salah satu ayat berkenaan ialah: But only Muslims pretend to be good when they are actually bad.

Beranggapan hanya orang Islam yang berpura-pura menjadi baik sedangkan mereka adalah sangat teruk merupakan pandangan yang dangkal dan keterlaluan. Ternyata RPK menyealahkan orang Islam walaupun beliau mengakui ada orang Islam yang baik.

Kenyataan kedua ialah: Muslims do everything Islam is against. Muslims are hypocrites.

Ia amat janggal dan memberi maksud bahawa Nabi Muhammad saw telah salah menyampaikan ajaran Islam, berkecamuk hingga menjadikan umat Islam hipokrit.

Walaupun maksudnya ialah orang Islam di Malaysia (kerana beliau menyatakan 1.2 juta pekerja di sektor awan hanya berpegang kepada satu akidah iaitu Islam), apakah orang Islam negara lain yang melayari tulisan itu tidak tersentuh hati mereka?

Banyak lagi kenyataan RPK yang mengguris hati sesiapa sahaja yang membaca tulisan beliau walaupun bukan seorang Muslim.

Penyelidik sentiasa berminat dengan dua isu di Internet iaitu kisah mereka yang memeluk Islam , dan kedua ialah golongan murtad dan membenci Islam yang mendedahkan diri mereka kepada umum.

Golongan yang memeluk islam sentiasa berasa bangga dan syukur kerana mendapat hidayah Allah swt dan menerima Islam sebagai cara hidup mereka. Kehidupan mereka juga banyak berubah khususnya apabila mula mengerjakan solat lima waktu atau membaca al-quran. Kita boleh melayari YouTube.com untuk melihat testimoni mereka.

Sesiapa yang menjadi Muslim adalah ketentuan Allah swt. Mereka terpilih menerima hidayah. Sejak zaman Rasulullah SAWsaw, para sahabat yang jahil dan pelaku zalim kepada Islam dan orang Islam akhirnya menjadi seorang Muslim yang taat kepada perintah dan larangan Allah swt.

Hidayah Allah swt tidak diberikan kepada semua orang kerana mereka yang mendapat akidah tauhid ini adalah yang terpilih termasuk RPK, isterinya dan anak-anak.

Sangat malang bagi seorang pejuang rakyat seperti RPK yang akidahnya adalah akidah tauhid tetapi fikrahnya memancar kebencian yang membuta ke atas Islam dan umat Islam.

Ketika jemaah Islamiah berdakwah di seluruh dunia kerana menyampaikan seruan dan ajaran Islam, RPK telah membuat kecelaruan yang menimbulkan resah di kalangan umat Islam.

Jadi, bagaimana kita harus mengadili RPK setelah beliau mengadili Islam dan orang Islam dengan persepsi yang sangat buruk?

Kita tidak tahu bagaimana penghayatan Islam RPK dan keluarganya. Adakah mereka benar-benar memahami Islam dan tuntutannya? Imam Hassan al-Banna berusaha menyampaikan dakwah Islamiah kepada masyarakat Mesir sehingga beliau dibunuh. Kematiannya dikenang sehingga sekarang dan kata-katanya sentiasa menyegarkan para pendakwah seluruh dunia.

Penyelidik beranggapan RPK wajar menilai kembali fikrahnya sendiri supaya tulisan-tulisan di laman webnya nanti mempunyai kredibiliti dan boleh dijadikan sandaran untuk berhujah.

Menerima idoelogi yang berlawanan dengan al-quran dan sunnah adalah salah bagi setiap orang Islam kerana syahadah mereka dengan jelas meletakkan Allah swt dan rasul sebagai yang tertinggi. Mengejek ajaran Islam dan memperlekeh orang-orang Islam adalah sifat sebenar orang munafik.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan." [Al Hujurat: 6]

No comments:

Post a Comment