Tuesday, September 23, 2008

Sejauhmana persepsi masyarakat terhadap Teresa Kok dalam isu seperti makanan anjing?

Selepas seminggu ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok dibebaskan daripada tahanan ISA, timbul pula isu hidangan yang disediakan seperti makanan anjing. Dalam sidang media yang dilaporkan oleh Buletin TV3, beliau berkata, 'makanan disediakan seperti makanan anjing, mereka beri saya dua biji telur separuh masak untuk makan tengah hari dan malam, sedikit kuah dan timun.'

Pihak polis dalam siaran media menyatakan penahanan Teresa Kok adalah kerana demi keselamatan negara manakala bagi Teresa Kok sendiri, beliau tidak tahu kenapa ditahan dan dibebaskan.

Isu makanan babi timbul kerana ahli parlimen itu tidak selesa dengan makanan yang disediakan bagi seorang tahanan di lokap lebih-lebih lagi yang dikenakan ISA. Apabila ditahan, semua kebebasan yang ada sebelum itu telah dihadkan dan dia perlu patuh kepada peraturan dan kehendak pihak yang menahannya. Dia tidak boleh makan nasi dengan sudu dan sebaliknya perlu menggunakan lima jarinya supaya tidak ada senjata yang boleh mendatangkan bahaya kepada diri atau orang lain ketika ditahan. Semua lauk yang diberi juga bebas daripada tulang.

Teresa Kok ditahan kerana kesalahannya sendiri. Pihak berkuasa tidak akan mengambil tindakan tanpa sebab musabab melainkan ada alasan kukuh. Justeru beliau perlu bersedia dengan apa sahaja tindakan yang telah diperuntukkan dalam undang-undang negara.

Penyelidik berminat membuat tinjauan ke atas isu Teresa Kok ini setelah beliau membuat tambahan ke atas kenyataan sebelum ini iaitu 'baik sikit daripada makanan anjing.'

Beberapa ulasan telah diamati di laman web yang menyiarkan berita ini termasuk Malaysia Today. Kebanyakan ulasan lebih menjurus kepada kekesalan ke atas kata-kata celupar yang keluar dari mulut ahli politik berkenaan. Salah satu ulasan tersebut ialah ciri-ciri makanan yang disebut oleh Teresa Kok ialah makanannya semasa hidup susah di kampung. Namun kini pengulas berkenaan telah hidup senang dan dapat masuk ke universiti. Beliau hanya mencatat nama Waris Jari Telunjuk.

'hmmm... makanan yg minah ni hina adalah makanan aku masa aku kat kampung dulu.. masa tu hidup keluarga aku susah, mak dgn bapak aku cuma mampu sediakan makanan mcm tu ja.. sedih betul aku bila dia cakap mcm tu...tapi aku dapat gak masuk universiti...dua kali aku masuk universiti...hina sangatkah makanan aku masa aku susah dulu tu?'

Teresa Kok wajar menjaga mulutnya, kerana itulah dia perlu belajar bahasa dan tatasusila Melayu. Ulasan yang diberikan oleh Aily dan Hasry adalah maklum balas jelas bahawa Teresa Kok tidak peduli dengan siapa sahaja.
Aily berkata,

'Kalau mulut tu dah tak boleh jaga itulah dia... semua yang dia cakap akan menyakitkan hati.'

Manakala Hasry mengulas dari persepektif bahasa iaitu,

'Teressa Kok should learn Bahasa Melayu better ... She said 'the food i ate worst errrr ... similar to dog food' Bahasa Melayu translation would be 'makanan yang saya makan lebih teruk ... errrr ... lebih kurang seperti makan anjing.' Now she blame reporter for misinterprete her statement. Utusan ... time to sue back Teressa Kok.'

Ulasan di ruang sembang Yahoo didapati lebih banyak dan berbagai-bagai.

Penyelidik teringat semasa isu Datuk Ahmad yang heboh dengan isu kaum Cina adalah pendatang, ia dipetik oleh seorang wartawan perempuan dari Sin Chew Daily. Sama seperti kes Teresa Kok ini, apabila JPM mahu menyiasat isu makanan anjing, beliau mula kelam-kabut dan menukar kenyataannya kepada 'baik sedkit daripada makanan anjing.' Lalu menyalahkan wartawan Utusan Malaysia yang memetik kata-katanya dari Malaysiakini dan Buletin TV3.

Teresa Kok juga bertindak sama seperti Datuk Ahmad iaitu menyalahkan wartawan dan media.

Mengimpikan seorang ahli politik yang jujur, amanah dan melaksanakan tanggungjawab adalah impian setiap rakyat Malaysia. Bagi masyarakat Islam, memilih pemimpin yang beriman dan bertakwa adalah syarat paling utama. Pada masa yang sama juga, pemimpin berkenaan mesti menolak sama sekali isme-isme yang menghalang deen Islam daripada berada dalam masyarakat.

Tindak-tanduk Teresa Kok amat berbahaya kepada keselamatan negara dan pihak polis tentu mempunyai maklumat yang lebih terperinci kerana mereka mempunyai peralatan lengkap untuk mendapatkan maklumat, pegawai penyiasat yang terlatih dan prosedur operasi yang kemas.

Bagaimana persepsi masyarakat Islam ke atas Teresa Kok selepas tujuan penahanannya didedahkan oleh pihak polis?

Pertama, Teresa Kok mula dipandang sebagai ancaman kepada kewujudan sebuah masyarakat Malaysia yang bertoleransi dan hormat-menghormati. Ancaman yang dimaksudkan ialah menceroboh hak-hak beragama dan pengamalan ajaran Islam seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan. Sekiranya beliau berkuasa di peringkat persekutuan, apakah ada jaminan beliau tidak akan bertindak dengan lebih jauh untuk menimbulkan keresahan kepada masyarakat bukan Islam? Pihak polis tidak boleh bertolak-ansur dan memberi ruang kepada perlakuan yang mengancam keselamatan negara.

Kedua, apabila Teresa Kok menyatakan bahawa beliau dihidang nasi dengan telur separuh masak, kuah dan timun ketika dalam tahanan, hakikatnya ialah beliau tidak pun bersyukur kerana diberi makan dan minum sepanjang tempoh tahanan tersebut. Dia ingin dilayan seperti orang yang tidak ditahan yang mana adalah mustahil baginya. Sekiranya pemimpin tidak bersyukur dan berjuang hanya untuk kepentingan diri sendiri, dia tidak layak lagi dipilih untuk memimpin negara.

Ketiga, menyalahkan akhbar kerana dikatakan memutarbelit laoran adalah trend paling mudah bagi ahli politik. Tidak perlu menyalahkan sesiapa kerana sebahagian besar wartawan adalah profesional sepertimana yang ditekankan oleh Tan Hoon Cheng dari Sin Chew Daily. Teresa Kok bertindak menyalahkan wartawan Utusan Malaysia.

Keempat, menganggap makan nasi dengan telur separuh masak, sedikit kuah dan timun sebagai seperti makanan anjing adalah satu penghinaan kepada orang yang kelaparan, fakir dan miskin yang ada di antara mereka tidak jumpa nasi selama seminggu. Teresa Kok sendiri belum pernah merasai kehidupan yang sukar, tidak pernah hidup miskin dan tidak kenal erti lapar. Justeru, beliau tidak rasa menyesal untuk berkata demikian.

Kelima, Teresa Kok bukan jenis pemimpin yang tahan lasak dalam perjuangan. Beliau ditahan selama seminggu dan sudah ada rungutan sedangkan ada pemimpin yang ditahan enam tahun ISA tidak pernah merungut tentang makanan atau layanan yang diterima. Jiwa mereka kental tetapi jiwa Teresa Kok sangat lemah dan mudah patah semangat. Sebaiknya beliau sentiasa bersedia dengan apa sahaja kemungkinan apabila cuba menggugat keselamatan negara.

Persepsi masyarakat Islam barangkali telah mula menunjukkan bibit-bibit negatif ke atas Teresa Kok. Jika dulu beliau diangap wira rakyat oleh sebahagian rakyat Malaysia, kini wira itu tidak lagi menjadi sandaran jika beliau memilih untuk terus menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia. Teresa Kok perlu memulih kembali imejnya yang sudah dianggap sebagai mengancam keselamatan negara
Post a Comment