Thursday, September 11, 2008

Meriah pasar Ramadhan

"Kemeriahan pasar Ramadhan umpama semut-semut yang bertumpu pada gula," kata seorang penceramah jemputan ketika memberi kuliah di Masjid Jame', Serdang.

Bagi merasai sendiri senario pasar Ramadhan pada tahun ini, penyelidik telah mengunjungi pasar Ramadhan Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Apabila sukar mencari tempat letak kereta, ia bermakna kawasan sekitar pasar Ramadhan ini ramai orang. Akhirnya terpaksa diletakkan di bahu jalan, bertentangan dengan Masjid Jame' Sungai Besi. Masjid ini menyediakan bubur lambuk kepada orang ramai bermula selepas asar pada setiap petang. Ada lima periuk besar yang digunakan untuk memasak bubur lambuk berhampiran pagar masjid. Setiap orang hanya dibenarkan mengambil dua beg bubur.

Di kawasan pasar, semua bangsa ada – Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban kerana di kawasan ini ada Kem Sungai Besi iaitu penempatan pasukan angkatan tentera Malaysia, maktab dan juga universiti. Semua jenis makanan menarik minat dan menaikkan selera.

Cuma harganya agak mahal berbanding tahun lepas. Air tebu segelas sudah naik kepada RM3, laksa utara juga RM3 sebungkus. Makanan yang lain juga ada yang kekal harganya tetapi kuantiti semakin kurang.

Dari segi peniaga, didapati kaum wanita lebih ramai daripada lelaki. Ada yang meletakkan anak dara sebagai pelaris jualan untuk membantu meningkatkan jualan walaupun yang dijual hanyalah kuih-muih.

Tumpuan pengunjung di sini adalah gerai ikan bakar daun pisang. Dari ikan kecil hinggalah besar, ramuan ikan bakar ini pasti menarik sesiapa sahaja yang lalu untuk membeli seekor dua untuk berbuka puasa di rumah. Harganya juga boleh tahan.

Pasar Ramadhan, di mana saja ia dibuka, akan tetap menjadi tumpuan kerana mampu menyediakan pilihan juadah makanan untuk berbuka puasa. Selain harga yang berpatutan dengan kualiti, kebersihan kawasan pasar Ramadhan juga didapati semakin baik dan memuaskan. Pakaian peniaga juga semakin kemas ada ciri-ciri korporat dalam usaha mereka ini. Setahun sekali berniaga di bulan puasa dapat memupuk budaya niaga di kalangan masyarakat Islam.

Dicadangkan kepada pihak berkuasa tempatan dapat merancang kawasan pasar Ramadhan yang lebih luas dan mudah diakses oleh orang ramai supaya semua golongan masyarakat dapat merasai keunikannya dan menghargai bulan puasa ini.

No comments:

Post a Comment