Sunday, September 28, 2008

SMS lebih bahaya

Perbuatan menghantar Sistem Pesanan Ringkas (SMS) ketika memandu lebih bahaya berbanding memandu dalam keadaan mabuk atau berada dalam pengaruh dadah, menurut penyelidikan baru Britain.

Kajian ke atas pemandu berusia antara 17 dan 24 tahun mendapati risiko mereka terbabit dalam kemalangan meningkat mendadak jika menulis, membaca malah walaupun tidak mempedulikan mesej teks ketika memandu.

Mesej teks mempunyai impak terbesar dalam kemampuan mereka memastikan kenderaan berada dalam lorong yang betul, dengan skil pemanduan mereka dinilai menjadi 90 peratus lebih teruk berbanding 35 peratus jika menghisap ganja.

Waktu yang diambil untuk bertindak balas juga perlahan sehingga 35 peratus, penurunan teruk berbanding pemandu yang melanggar had pengambilan alkohol ketika memandu dengan 12 peratus dan menghisap ganja sebanyak 21 peratus.


Kajian itu, yang diawasi oleh pertubuhan kenderaan Britain, Royal Automobile Club Foundation (RAC), menggesa kempen baru diadakan untuk memberi amaran kepada pemandu muda mengenai bahaya mesej teks.

“Peserta dalam kajian itu hampir sebulat suara dalam pandangan mereka bahawa memandu dalam keadaan mabuk adalah tindakan paling bahaya di jalan raya. Namun penyelidikan jelas menunjukkan pemandu yang bertukar mesej teks lebih bahaya berbanding pemandu pada had alkohol dibenarkan.

“Tiada pemandu bertanggungjawab yang akan memandu dalam keadaan mabuk. Kita perlu memastikan golongan ini memahami tindakan bertukar atau membaca mesej teks adalah perkara paling bahaya boleh dilakukan ketika memandu,” kata pengarah RAC, Stephen Glaister.


Menurut RAC, 48 peratus rakyat Britain berusia antara 18 dan 24 tahun menghantar atau membaca mesej ketika memandu walaupun dilarang berbuat demikian.

[Berita Harian Online, 28/9/2008]

No comments:

Post a Comment