Friday, September 12, 2008

Padah laporan sensitif

Akbar melaporkan bahawa wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana laporannya berhubung kenyataan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang meyifatkan orang Cina di Malaysia adalah pendatang. 

Setelah Datuk Ahmad digantung keahliannya selama tiga tahun sebagai ahli UMNO, tiba pula giliran wartawan berkenaan dikenakan tindakan. Namun beliau tetap dengan pendiriannya melaporkan apa yang dikatakan oleh pemimpin UMNO berkenaan. 

Peranan seorang wartawan ialah menyampaikan maklumat yang perlu diketahui oleh pembaca. Sama ada maklumat berkenaan disukai atau tidak, penilaian akhir terletak kepada editor media. Kerap kali terjadi sesuatu berita yang dianggap remeh dan kerdil tiba-tiba menjadi satu isu besar yang boleh mengancam keselamatan negara. 

Dalam kes Datuk Ahmad dan Tan Hoon Cheng, berita yang dilaporkan oleh akhbar Sin Chew Daily telah menjadi isu nasional yang dikhuatiri boleh menggugat keselamatan negara. Isu kaum sangat sensitif di dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia. Isu ini kemudiannya telah mengundang campur tangan politik di mana parti Gerakan telah mengemukakannya kepada pimpinan Barisan Nasional yang membentuk kerajaan ketika ini supaya Datuk Ahmad dikenakan tindakan. 

Datuk Ahmad telah dikenakan hukuman dan beliau menyifatkan "hari ini adalah hari Tsu Koon." Walau bagaimanapun bagi masyarakat umum, kita tidak tahu apa yang dimaksudkan oleh Datuk Ahmad itu dan berharap tidak ada lagi kekeruhan yang boleh membebankan masyarakat ketika ini dalam isu pendatang berkenaan. 

Namun episod ini belum lagi berakhir. Akhbar Sin Chew Daily diberi tunjuk sebab dan wartawannya dikenakan tahanan di bawah ISA kerana dilihat sama-sama terlibat dalam isu ini. 

Dilema seorang wartawan di antara pekerjaan dan laporan yang betul tidak dapat dielakkan. Namun negara ini ada panduan dan peraturan yang mesti diikuti. Seseorang tidak boleh menulis semua perkara yang difikirkannya betul tanpa memikirkan baik dan buruknya kepada keselamatan negara. 

Sebagai contoh, baru-baru ini pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin telah dikenakan tahanan ISA. Laman webnya disekat kerana telah membenarkan pengunjung webnya mempersenda Nabi Muhammad SAW dengan menyamakan dengan orang biasa. Tindakan ini sangat tidak bijak dan boleh menimbulkan kekeliruan kepada orang ramai. Namun kita harus sedar Raja Petra adalah seorang yang berfikiran liberal dan fikrahnya tidak menggambarkan fikrah seorang muslim yang boleh kita jadikan sebagai teladan. 

Hoon Cheng juga mesti sedar perkara ini. Isu kaum sentiasa dijaga oleh kerajaan dan pihak angkatan tentera sendiri berasa khuatir jika isu ini meletus di dalam masyarakat kerana perbalahan kaum akan menggugat keselamatan negara. 

Tanpa mengira kaum, setiap orang mesti mempastikan diri mereka berada dalam lingkungan had yang dibenarkan untuk bercakap mengenai sesuatu kaum. Sebaik sahaja Malaysia mendapat kemerdekaan daripada British, kaum Cina dan India turut diterima menjadi warganegara Malaysia dan hidup bersama sehingga sekarang. 

Peredaran masa telah mendewasakan kita dan sebarang isu remeh yang berkaitan dengan perbalahan kaum harus dinilai berdasarkan kematangan berfikir bukannya bermain dengan emosi.

No comments:

Post a Comment