Thursday, September 25, 2008

Iklan raya Petronas 2008

Tahun ini Petronas memilih tema anak muda yang celik IT dan sibuk dengan kerja sebagai mesej kepada rakyat Malaysia untuk menyambut Aidilfitri. Walaupun sibuk dengan urusan kerja, si anak berusaha untuk pulang ke kampung iaitu senario yang sinonim dengan budaya balik kampung setiap kali tibanya hari lebaran.

Iklan raya ini telah berada di YouTube dan bilangan pelayarnya semakin meningkat. Ulasan yang diberikan oleh mereka menggambarkan iklan Petronas ini kurang memberangsangkan dan tidak ada kelebihan berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Salah satu ulasan yang diberi ialah 'bosan lak ai....da la ending x paham...'

Bagi mereka yang bijak menilai iklan ini, didapati terdapat lima mesej yang telah disampaikan oleh Petronas. Ia merangkumi nilai kekeluargaan, tanggungjawab anak, peranan orang tua sebagai pemberi nasihat dan ingatan malah tanggungjawab syarikat telekomunikasi kepada masyarakat luar bandar di Malaysia.

Mesej yang pertama ialah nilai kasih sayang ibu kepada anak. Sudah menjadi kelaziman bagi semua ibu untuk menyediakan apa sahaja yang terbaik untuk anak-anak sama ada makan minum, pakai dan tempat tidur. Ibu tidak begitu loghat jika tempat tidurnya tidak selesa asalkan si anak dapat melelapkan mata dan berehat dengan cukup.

Kedua, teguran dan nasihat orang yang lebih tua sangat penting. Ia mesti didengari kerana mereka adalah orang yang 'makan garam lebih awal' iaitu sudah masak dengan alam kehidupan. Mereka hidup dalam jangka masa yang lama dan sudah matang untuk menilai baik dan buruk. Justeru teguran orang-orang tua yang meminta anak-anak muda mengutamakan keluarga adalah nasihat yang paling bermakna ketika musim perayaan ini. Selagi ada ibu dan ayah, kehadiran mereka berdua mesti dihargai dan dirai.

Ketiga, pendidikan telah mengubah cara hidup dan status kehidupan orang-orang kampung. Anak-anak mereka pada hari ini ramai yang sudah berjaya. Sedikit-sebanyak perubahan ini disumbangkan oleh corak pendidikan yang dilalui oleh anak-anak. Kehidupan di kampung sama sekali berbeza dengan di bandar. Kemudahan Internet, talian telefon dan teknologi perhubungan yang baik semuanya tertumpu di bandar. Kemudahan yang serupa tidak wujud di kampung. Iklan ini secara tidak langsung mengajak syarikat telekomunikasi menilai kembali tanggungjawab mereka di kawasan luar bandar supaya nikmat pembangunan dapat turut dirasai oleh orang kampung.

Keempat, anak lelaki zaman ini suka cakap lepas dan kurang berfikir kesan yang akan timbul selepas itu. Mereka fikir apa yang difikirkan itu adalah betul tanpa dapat menyelami baik dan buruknya. Bagi ibu dan bapa, kemahiran keibubapaan sangat penting untuk mendidik dan membesarkan anak-anak supaya nilai-nilai yang disepakati bersama dapat berjalan seiring dengan nilai yang diamalkan di dalam masyarakat. Ramai anak yang kurang mengambil berat kesihatan ibu bapa di kampung kerana perubahan nilai telah berlaku ketika proses tumbesaran anak, bermula dari sekolah menengah hinggalah masuk ke universiti dan bekerja.

Kelima, lumrah orang muda, semuanya hendak cepat. Adalah lebih baik jika mereka dapat berfikir sejenak dan meningkatkan tahap kesabaran supaya tindakan yang diambil itu tidak memberi penyesalan di kemudian hari.

Kesibukan bekerja di kalangan sebahagian besar masyarakat hari ini telah melonggarkan ikatan kekeluargaan tradisional masyarakat. Banyak masa di tempat kerja bererti kurangnya interaksi di kalangan ahli keluarga seterusnya memudarkan kasih-sayang di antara satu sama lain.

Perkembangan teknologi sedia ada masih belum dapat digunakan secara maksimum oleh masyarakat kampung. Di sinilah peranan dan tanggungjawab syarikat telekomunikasi untuk mempastikan nilai-nilai murni di dalam keluarga akan terus mekar dan dipertahankan.

No comments:

Post a Comment