Sunday, September 28, 2008

Tingkatkan toleransi ketika Ramadhan

Suasana berpuasa di kalangan masyarakat Islam telah dimaklumi oleh seluruh rakyat Malaysia. Kehadiran bulan Ramadhan selama sebulan mengubah sejenak rentak hidup sebahagian besar masyarakat. Jika sebelum ini masyarakat Islam bersenang-senang dengan makan dan minum sepanjang hari, kini ia menjadi tegahan di siang hari. Bagaimanapun mereka tidak ada masalah untuk mengikut arahan ini.

Masyarakat bukan Islam turut mempelajari perubahan gaya hidup ini. Jika mereka berhajat untuk makan di restoran pada pukul 7 petang, mereka akan dapati semua tempat telah penuh diisi. Pada masa depan tentulah mereka akan memilih waktu lain untuk datang. Dari sinilah kefahaman terhadap amalan agama Islam bermula.

Ramadhan, awalnya adalah rahmat, pertengahannya adalah pengampunan dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka. Apakah umat Islam benar-benar menggunakan peluang ini untuk beribadah sepenuh hati kepada Allah swt? Peluang untuk menggandakan pahala dalam semua perkara – solat sunat, sedekal jariah, tadarus al-quran atau beriktikaf di masjid.

Sebahagian besar surau dan masjid akan penuh dengan jemaah yang teruja dengan solat tarawih pada awal Ramadhan namun suasana ini semakin malap apabila tibanya akhir Ramadhan. Awanya bersemangat, penghujungnya lesu. Keadaan ini wajar diubah. Di akhir Ramadhan Allah swt menghadiahkan malam lalilatur qadar iaitu satu malam yang nilainya lebih baik daripada seribu bulan. Firman Allah swt dalam surah al-qadr ayat 1 hingga 3 yang bermaksud:

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-quran) pada malam kemuliaan (al-qadar). Dan tahukah kamu apakah malam qadar itu? Malam qadar itu lebih baik daripada seribu bulan.

Ramadhan bukan sahaja bulan untuk beribadah bagi mendapatkan ganjaran pahala malah bulan untuk memberi kefahaman kepada masyarakat bulan Islam betapa Islam adalah suatu sistem hidup yang merangkumi semua perkara. Mengajak mereka untuk berbuka puasa bersama adalah permulaan yang sangat baik bagi mengenengahkan keindahan Islam.

Masyarakat bukan Islam di Malaysia berada dalam keadaan memahami kehendak masyarakat Islam ketika berpuasa seperti menjaga makan dan minum malah berhati-hati apabila memilih pakaian yang hendak dipakai supaya tidak terlalu menjolok mata.

Bagi mendedahkan suasana berpuasa dan detik-detik ketika buka puasa, penyelidik bersama-sama rakan-rakan yang bukan Islam telah memilih sebuah restoran untuk berbuka. Kehadiran mereka ke majlis ini sangat dirai dan dihargai kerana kesudian mereka untuk melihat dan merasai suasana indah ketika berbuka. Di situ mereka boleh memilih apa sahaja makanan dan minuman yang disukai.


Seorang rakan dari Myanmar membisikkan ke telinga penyelidik bahawa ini adalah kali ketiga beliau bersama-sama berbuka puasa sejak belajar di Malaysia. Kefahamannya terhadap agama Islam dan amalan berpuasa juga turut bertambah kerana amalan puasa dalam setiap agama berbeza-beza.

Sementara rakan yang beragama Hindu dan Sikh turut berasa gembira kerana dapat hadir ke majlis itu. Ketika orang lain mencari-cari makanan untuk berbuka, mereka memerhati dengan minat bagaimana sepuluh minit sebelum berbuka digunakan oleh kami. Tidak ada perebutan, setiap orang berbaris mengambil makanan, sabar menunggu giliran dan anak-anak juga dididik dengan kesabaran untuk makan.

Toleransi masyarakat Malaysia yang berbilang kaum berada pada kedudukan yang sangat baik ketika ini apabila kefahaman agama ditekankan. Suasana seperti ini perlu dimantapkan supaya setiap orang akan lebih hormat sesama sendiri. Jiran menghormati jiran, pemimpin menghormati kehendak rakyat dan orang beragama memberi faham kepada masyarakat. Dalam jangka masa panjang, kefahaman beragama memupuk sikap saling menghormati dan membina hubungan mantap antara kaum.

No comments:

Post a Comment