Thursday, April 30, 2015

Pesta buku KL 2015








Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 yang sedang berlangsung di PWTC sangat meriah. Semua ruang dipenuhi buku yang merangkumi pelbagai judul, dari pembangunan diri ke pendidikan, dari kerohanian ke pembangunan sukan dan dari pendidikan kanak-kanak ke penjagaan orang tua.

Mencari buku yang murah menjadi matlamat saya kali ini. Tujuannya untuk memenuhi rak-rak buku di rumah yang sudah ada dua buah. Kehadiran 20 buah buku baru sudah tentu akan memberi lebih keceriaan untuk membaca.

Saya mencari buku motivasi, perubatan herba dan karya tokoh.

Buku motivasi saya pilih berkenaan pengurusan kewangan yang ditulis oleh Robert T. Kiyosaki manakala buku panduan kejayaan hidup saya pilih buku tulisan Donald Trump. Saya juga mencari buku Kristiane Backer, seorang mualaf yang pernah bekerja dengan MTV. Buku “Dari MTV ke Makkah” merupakan karya terjemahan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia. Kristiane Backer agak popular di Youtube dan kita boleh lihat perubahan hidupnya sebelum dan selepas menjadi seorang muslim.




Buku lain adalah “Tenggelamnya kapal Van der Wijck” karya Hamka. Buku ini diterbitkan dalam bentuk kompak dan sesuai dibawa di dalam beg sandang.

Aras dua dipenuhi syarikat buku yang terkenal dan popular seperti PTS dan Telaga Biru. Harga diskaun sangat mengasyikkan hingga tidak sedar buku-buku yang berharga lebih daripada RM200 sudah diborong. Di sinilah pembaca dan penggemar buku dapat berbelanja lebih.

Pesta buku kali saya berasa ada kelainan kerana tidak banyak syarikat buku akademik yang mengambil bahagian. Jika tahun lepas ada banyak syarikat yang berlumba-lumba mempamerkan buku-buku akademik keluaran mereka, kali ini hanya beberapa buah syarikat yang masih ada di celah-celah gerai jualan. Justeru, lawatan kali ini hanya dua jam berpusing-pusing ke semua aras berbanding tiga jam pada tahun lepas. Mungkin penganjur dapat melihat perkara ini semula supaya pelajar dari institusi pengajian tinggi, pensyarah dan penyelidik dapat bersama-sama memeriahkan pesta buku ini.

Selepas meninjau gerai jualan dan membuat pembelian, pesta buku 2015 ini masih menawarkan harga buku yang lebih murah dengan pelbagai diskaun. Saya tidak pasti sejauh mana jumlah pengunjung telah datang namun saya melihat minat kepada buku dan membaca sudah semakin bertambah.
  

No comments:

Post a Comment