Tuesday, April 21, 2015

Nasi lemak promosi perpaduan etnik di Malaysia











1.0 Pengenalan

Nasi Lemak merupakan makanan tradisional yang mula diperkenalkan oleh orang Melayu.  Kini, nasi lemak disukai bukan saja oleh masyarakat Melayu tetapi juga oleh semua bangsa di Malaysia malah juga pelancong-pelancong dari negara luar. Nasi lemak bermakna nasi yang mempunyai lemak dari buah kelapa (santan kelapa).

Cara memasak nasi lemak ialah beras putih akan dicampur dengan santan kelapa, daun pandan dan secebis garam untku ditanak/dikukus sehingga beras menjadi nasi. Nasi lemak biasanya dimakan bersama sambal. Bahan untuk membuat sambal ialah bawang dan pes cili. Kini, makanan tradisional ini dimakan bersama kacang, ikan bilis goreng, ayam goreng, sambal sotong, telor rebus, telor goreng dan sebagainya.

1.1 Objektif Kajian

Antara objektif dalam kajian ini adalah untuk mengkaji sumbangan dan populariti nasi lemak dalam sektor pelancongan di Melaka. Selain itu, kajian ini juga mengkaji keistimewaan dan tarikan nasi lemak serta mengkaji bahan-bahan yang sering digunakan dalam penghasilan juadah nasi lemak.


2.0 Sorotan Literatur

Penyelidikan pusat pengajian pelancongan negara dalam sektor pelancongan berkaitan dengan nasi lemak berjaya mempromosikan keajaiban nasi lemak di mata dunia dengan perisa makanan tersebut. Nasi lemak juga menjadi tajuk sebuah filem yang menjadi sumber daya tarikan untuk kepelbagaian etnik di Malaysia. Filem ini mengisahkan seorang chef lelaki muda yang berbangsa Cina mencari ilmu-ilmu tentang resipi menghasilkan nasi lemak daripada pelbagai bangsa yang ada di Malaysia.
         
Sektor pelancongan dapat memperkenalkan budaya Malaysia yang unik lagi istimewa kepada dunia luar. Hal ini kerana Malaysia mempunyai penduduk yang berbilang kaum dan etnik seperti Melayu, Cina, India, Kadazan, Murut, Iban dan lain-lain. Kaum-kaum di negara kita yang mempunyai adat, budaya dan cara pemakanan yang berbeza dan istimewa mampu menarik minat pelancong asing. Sektor pelancongan dapat mempromosikan warisan budaya yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas” ke serata dunia. Pelancong yang datang ke suatu destinasi pelancongan boleh dihidangkan dengan pelbagai jenis makanan dari pelbagai kaum dan menu utama yang selalunya rata-rata masyarakat di Malaysia ini mempersembahkan nasi lemak kepada para pelancong sebagai daya tarikan yang utama dari sudut makanan.

Selain itu, sektor pelancongan dapat mempromosikan makanan setempat di negara kita. Malaysia mempunyai beraneka jenis makanan yang digemari oleh pelancong. Negara kita yang mempunyai pelbagai kaum yang berlainan dan masakan yang berbeza seperti masakan Melayu, masakan Cina dan masakan India. Negara-negara Barat seperti England cuma mempunyai satu jenis kaedah masakan seperti kentang goreng, stik dan salad. Negara Itali pula mempunyai masakan seperti spageti, pizza dan telur dadar. Negara kita tidak seperti negara lain yang cuma mempunyai satu kaedah masakan. Masyarakat berbilang kaum di Malaysia mengetahui pelbagai jenis makanan dari serata dunia seperti yu sang, bau dan char kuey teow daripada kaum Cina, rendang, ketupat dan nasi lemak daripada kaum Melayu, capati, tosai dan idli daripada kaum India serta tidak kurangnya masakan barat dan masakan enak daripada kaum yang berlainan. Masakan yang tidak pernah dirasai oleh pelancong ini memberikan mereka rasa baharu maka menarik minat mereka untuk mengunjungi Malaysia. Tegasnya, makanan setempat dapat dipromosikan melalui sektor pelancongan.

Nasi lemak merupakan salah satu makanan yang biasa diperolehi di restoran mahupun kafe. Ia merupakan satu makanan yang merangkumi sambal ikan, nasi pandan, telur rebus ataupun telur dadar dan timun potong. Pada masa kini nasi lemak dihidangkan bersama ayam goreng ataupun daging mengikut citarasa masing-masing.

Peranan nasi lemak boleh dikatakan banyak memberi sumbangan dalam peningkatan populariti sektor pelancongan di Malaysia. Kebanyakan pelancong yang datang dari negara lain mempunyai perasaan ingin merasa masakan dari negara terutamanya Malaysia. Kebiasaan makanan yang selalu menjadi pilihan mereka ialah nasi lemak, roti canai dan char kuew teoy dan untuk minuman pula teh tarik menjadi antara kegemaran mereka apabila menikmati sarapan pagi.

Kajian ini menampilkan dengan satu keratan akhbar yang menunjukkan Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen melancarkan satu kempen untuk meningkatkan sektor pelancongan. Program ''The Fabulous Food 1Malaysia'' memainkan peranan yang signifikan dalam meningkatkan kefahaman pelawat mengenai kepelbagaian produk pelancongan Malaysia.

Kesimpulannya, sektor pelancongan merupakan salah satu sumber ekonomi yang amat penting dalam negara kita. Oleh itu, kita harus menggunakan kelebihan yang ada pada negara kita dengan sepenuhnya supaya negara kita dapat menjadi pusat pelancongan yang terkenal di mata dunia dan seterusnya membangunkan ekonomi negara kita. Walaupun masyararakat kita terdiri daripada berbilang kaum, kita harus bersatu padu demi menjaga kepentingan tanah air tercinta kita. Tegasnya, kita perlulah bersatu padu bak kata pepatah “bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat”.


3.0  Metodologi Kajian

Kaedah kajian yang digunakan ialah kuantitatif iaitu pengagihan borang soal selidik kepada seramai sepuluh orang responden. Kaedah soal selidik terbahagi kepada soalan terbuka dan soalan tertutup. Soalan tertutup iaitu skala likert yang mempunyai penyataan lima tahap persetujuan sama ada sangat setuju, setuju, tidak pasti, tidak setuju, sangat tidak setuju.

3.1 Kawasan Kajian

Kajian ini meliputi Melaka Bandaraya Bersejarah. Borang soal selidik diedarkan kepada sepuluh orang responden termasuk pelajar Universiti Teknikal Malaysia Melaka dan orang awam.

                                                            
4.0  Dapatan Kajian

Responden terdiri daripada lima lelaki dan lima perempuan. Kebanyakannya merupakan pelajar UTeM sendiri dan hampir kesemuanya berumur 22 tahun dan ke atas serta pelbagai etnik.

Majoriti respondan turut mengenali nasi lemak yang dimaksudkan danmereka memberi pelbagai komen seperti “nasi lemak borlomak woi!” , “sambal aeh podeh” dan “tu yang kaw tuu” bagi menggambarkan keenakan rasa nasi lemak.

Kebanyakan respondan mendapatkan nasi lemak di warung berbanding di tempat-tempat yang lain. Mereka juga tahu bahan-bahan yang digunakan dalam membuat juadah nasi lemak ini.

Bagi kekerapan pengambilan nasi lemak, responden mengatakan mereka menikmati sekali hingga dua kali hidangan nasi lemak dalam masa seminggu kerana nasi lemak merupakan juadah yang mempunyai kandungan kalori yang tinggi di Malaysia.

Untuk menambah kelazatan hidangan nasi lemak, respondan memilih sambal sebagai sumber kelazatan nasi lemak yang terdapat di Malaysia ini.

Responden juga bersetuju nasi lemak boleh dijadikan sebagai strategi promosi makanan istimewa di Malaysia.


5.0 Kesimpulan

Malaysia merupakan negara yang penuh dengan budaya dan tradisi masyarakat berbilang kaum. Nasi lemak merupakan makanan harian yang tidak kira masa sama ada sarapan pagi, tengah hari, petang mahupun malam. Biarpun berlainan agama, fahaman, pemikiran, latar belakang, kerjaya, usia mahupun latar belakang politik, namun tiada siapa yang dapat menafikan budaya menikmati nasi lemak mampu menjadi kuasa integrasi antara kaum. Pastinya mereka akan bergelak ketawa, berbual mahupun berbincang sambil menikmati hidangan masing-masing iaitu nasi lemak yang menjadi eleman penyatuan rakyat. Kajian ini menunjukkan bahawa nasi lemak mampu mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia tidak mengira kaum dan agama. Melalui cara ini, secara tidak langsung perpaduan dan keharmonian masyarakat Malaysia dapat dibina.


Rujukan

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2006). Dewan Budaya, Volume 28. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ooi Keat Gin. (2009). Historical Dictionary of Malaysia. Volume 71 of Historical Dictionaries of Asia, Oceania, and the Middle East. Scarecrow Press.

Simon Richmond. (2010). Lonely Planet Malaysia, Singapore and Brunei. Lonely Planet.

Wan Hashim Wan Teh. (2011). Hubungan Etnik di Malaysia. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Buku Malaysia.

http://beckhrooy.com/trend-makan-nasi-lemak-di-malaysia/
http://cikgu-hasanah.blogspot.com/2012/12/kertas-1-bahagian-kepentingan-sektor.html
http://mamawandiha.blogspot.com/2012/10/nasi-lemak-sambal-tumis-co.html
http://www.tiffinbiru.com/2012/05/nasi-lemak-buah-bidara.html


MZ Zainudin, Shahrizat Sahli Husni, Ahmad Faez Insha’ary, Mohd Fikri Faudzi, Mohd Fikri Faudzi, Anuar Nordin, Mohd Fauzan Mohd Fazali, Muhammad Izzat Rahim, Chiok Han Siang



No comments:

Post a Comment