Monday, April 13, 2015

Dasar-dasar teori sosial






Penulis: James S. Coleman (karya terjemahan)
Tahun: 2008
Penerbit: Penerbit Nusa Media, Bandung, Jakarta, Indonesia.
Muka Surat: 809

Teori sosial seperti yang diajarkan di institusi pengajian tinggi, umumnya merupakan sejarah pemikiran sosial. Masyarakat telah berubah dalam pebagai bentuk organisasi seperti hutan bertukar menjadi ladang seterusnya digantikan dengan jalan raya dan gedung pencakar langit. Institusi-institusi perbandaran yang menyertai perkembangan masyarakat pun telah digantikan oleh organisasi sosial yang dibentuk dengan tujuan khusus.

Dengan adanya perubahan-perubahan ini, kita mungkin tertanya-tanya: Apakah kita akan menuju ke arah yang kita kehendaki? Dapatkah kita ubah arahnya? Bagaimana kita memilih arahnya? Namun sebelum mengajukan pertanyaan-pertanyaan ini, kita perlu mengetahui ke mana tujuan kita. Justeru, kita memerlukan sebuah teori sosial yang andal (boleh dipercayai, reliable). Teori ini memerlukan asas yang kuat dan itulah yang hendak dibahas dalam buku ini.

Dasar-Dasar Sosial merupakan karya terjemahan dari Foundations of Social Theory. Di luar bab pendahuluan yang menjelaskan teori sosial dan teori tindakan secara umum, buku ini terdiri daripada 23 bab yang dibahagikan kepada empat bahagian.

Bahagian Satu iaitu tindakan dan hubungan dasar (bab 2-5) membahaskan tingkah laku dan sumber, kepentingan dan penguasaan; hak untuk bertindak; hubungan kekuasaan; hubungan kepercayaan.

Bahagian Dua adalah struktur-struktur tindakan (bab 6-12) menghadirkan kajian tentang sistem pertukaran sosial, hubungan kuasa dan struktur kuasa, sistem kepercayaan dan sifat-sifatnya yang dinamik; tingkah laku kolektif; tuntutan akan norma-norma yang efektif; realisasi norma-norma yang efektif; modal sosial.

Bahagian Tiga merupakan tindakan-tindakan kelompok (bab 13-19) yang membahaskan tentang konstitusi dan bentuk tingkah laku kelompok, masalah pilihan sosial; dari pilihan individu ke pilihan masyarakat; pelaku kelompok sebagai sebuah sistem tindakan; hak dan pelaku kelompok; penarikan kuasa; diri.

Bahagian Empat adalah masyarakat moden (bab 20-24) yang membincangkan tingkah laku orang dan tingkah laku kelompok baru; pertanggungjawaban tingkah laku kelompok; generasi baru dalam struktur sosial yang baru; hubungan sosiologi dengan tindakan sosial daam struktur sosial yang baru; struktur sosial baru dan ilmu sosial baru.

Buku ini sangat sesuai dijadikan rujukan di institusi pengajian tinggi khususnya mereka yang terlibat dalam dasar awam, penyelidik masalah sosial dan pengkaji-pengkaji masyarakat lain.



No comments:

Post a Comment