Penulis: William G. Nickels, James M. McHugh dan Susan M. McHugh
Tahun: 2013 (edisi kesepuluh)
Penerbit: McGraw-Hill Companies, Inc., New
York, USA.
Muka Surat: 577
Buku tebal ini mengandungi enam bahagian
dengan 20 bab. Dimuatkan juga bab bonus berkaitan undang-undang, pengurusan
maklumat, pengurusan risiko dan kewangan.
Selepas meneliti buku ini, saya tertarik
dengan bab enam iaitu berkaitan keusahawanan dan memulakan bisnes kecil.
Bab enam ini bermula dengan pertanyaan kenapa ada
orang yang mahu berhadapan dengan cabaran keusahawanan seterusnya memulakan
perniagaan kecil.
Menurut Small
Business Administration, salah satu sebab utama kegagalan perniagaan kecil
adalah lemah dalan pengurusan. Perlu dingatkan bahawa pengurusan yang lemah
meliputi pelbagai perkara seperti lemah dalam mengurus, simpan kira, kawalan
inventori, promosi ataupun hubungan pekerja-majikan. Ia juga berkaitan dengan kelemahan
modal.
Penulis mencadangkan lima langkah penyediaan
bisnes kecil ini iaitu perancangan perniagaan, penyediaan kewangan, mengetahui
pelanggan, pengurusan sumber manusia dan penyediaan rekod.
Biarpun semua langkah ini penting dalam
permulaan dan pengurusan bisnes, dua langkah yang awal iaitu perancangan dan
penyediaan kewangan adalah perkara pokok apabila memulakan perniagaan.
Selebihnya berperanan semasa bisnes dijalankan.
Perkara lain yang menarik adalah mendapatkan
modal untuk memulakan bisnes. Ada beberapa sumber yang berpotensi untuk
mendapatkan modal seperti simpanan sendiri, saudara-mara, bekas pekerja, bank,
syarikat kewangan, pemodal saham dan agensi kerajaan. Namun, pembiaya yang
biasa adalah simpanan sendiri dan rakan-rakan.
Keadaannya berbeza bagi McDonald. Semasa
tahun-tahun awal syarikat ini, Ray Kroc berhadapan dengan kesukaran mendapat
modal yang mencukupi, lalu beliau mendapatkan bantuan dari pihak pembekal untuk
memastikan syarikatnya terus bergerak- beliau meminta pembekal memberikannya
bantuan dana. Keadaan ini jarang berlaku. Akhirnya McDonald dan pihak pembekal
berkembang bersama-sama. Kaedah ini boleh bermula dengan peniaga meminta
nasihat daripada pembekal, jika mereka bersetuju sudah tentu pembekal akan
membantu.
Cara lain untuk mendapat modal perniagaan
adalah melalui institusi kewangan pembangunan komuniti (Community development financial institutions, CDFIs). Penubuhan
institusi ini adalah menjana modal untuk perniagaan kecil dalam komuniti. Ia
bermula sekitar tahuan 1980-an oleh pelabur yang mementingkan perkembangan
sosial masyarakat seperti golongan pencen yang melaburkan wang simpanan mereka
untuk membantu.
CDFIs berjaya kerana dapat mengekalkan
disiplin kewangan peminjam iaitu mempunyai insentif menggalakkan peminjam
membayar semula pinjaman yang diambil. Antara langkah yang dibuat adalah
menyediakan kaunseling perniagaan melalui pembangunan strategi pemasaran,
pengurusan inventori dan menambah baik aliran tunai syarikat.
No comments:
Post a Comment