Thursday, December 04, 2008

Kemahiran mendengar

Para penyelidik cuba melihat otak kanak-kanak ketika menjalankan kerja-kerja literasi mereka bagi mengenal pasti bahagian yang menentukan keupayaan membaca. Dengan menggunakan magnetic resonanse imaging (MRI), mereka membuat rumusan bahawa pembaca yang lemah menunjukkan perbezaan dalam aktiviti otak berbanding mereka yang boleh membaca dengan lancar. Bahagian tersebut adalah di pusat bahasa.

Apakah maksud penemuan ini? Dari segi fizikal, kanak-kanak yang berusaha untuk membaca menunjukkan perbezaan apabila cuba untuk membunyikan perkataan yang tidak biasa disebut. Mereka sukar mengingati bunyi huruf yang membentuk perkataan kerana kemahiran mendengar sangat lemah. Oleh itu mereka tidak dapat mengenal pasti perkataan yang mereka lihat sebelumnya.

Hasil kajian juga mendapati bahagian-bahagian lain otak berfungsi dengan baik dan mereka dapat dibentuk menjadi pembaca yang hebat. Berita baik ialah otak kanak-kanak tidak keras seperti batu sebaliknya boleh dirangsang dan ditingkatkan keupayaannya. Kemahiran berbahasa dan mendengar boleh ditambah.

Kanak-kanak boleh menjadi seorang pembaca yang baik dengan bantuan ibu bapa atau penjaga mereka dan proses ini hanya mengambil masa selama 15 sehari.

Dalam keadaan normal, kanak-kanak belajar membaca dengan menggunakan kombinasi tiga kaedah iaitu mengeja, fonetik dan suku kata. Jika hanya salah satu kaedah membaca digunakan, ia hanya dapat membantu beberapa orang kanak-kanak.


Malah jika menggunakan dua daripada tiga kaedah ini juga masih terdapat ramai kanak-kanak yang tidak mampu membaca dengan lancar. Bagaimanapun apabila ketiga-tiga kaedah ini digabungkan dan diajar kepada kanak-kanak yang sesuai, kemahiran membaca akan meningkat dengan mendadak.

No comments:

Post a Comment