Thursday, February 28, 2008

Separuh penduduk dunia akan mendiami bandar pada akhir 2008

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengunjurkan separuh daripada penduduk dunia pada hari ini akan mendiami kawasan bandar buat kali pertama dalam sejarah menjelang akhir 2008 ini.

Pada tahun 2050, terdapat 6.4 bilion orang yang tinggal di bandar, meningkat dari 3.3 bilion sekarang. Populasi penduduk dunia dijangka bertambah pada 9.2 bilion pada 2050 daripada jumlah sekarang iaitu 6.7 bilion.

Wilayah yang paling membangun, Eropah, Amerika Utara dan Oceania – lebih ramai penduduk menetap di bandar berbanding Amerika Latin dan Carribean. Benua Afrika dan Asia berkecuali tetapi memiliki sebahagian besar penduduk dunia.

Dengan proses perbandaran yang semakin pesat, penduduk luar bandar diramal berkurangan dalam masa sepuluh tahun di mana 2.8 bilion orang pada 2050 berbanding 3.4 bilion pada 2007.

Sesetengah negara seperti India, dua buah bandar raya metropolitan iaitu Mumbai dan Delhi dengan 19 juta penduduk, merancang untuk memperlahankan perbandaran dengan menggalakkan pembangunan di kawasan luar bandar.

Perbandaran menandakan ekonomi yang sihat dan cergas. Kerajaan di negara-negara membangun telah dimaklumkan bahawa pembangunan bandar adalah petanda ekonomi yang dinamik.

Bagi bandar raya besar yang digelar "bandar mega" iaitu yang mempunyai jumlah penduduk 10 juta atau lebih pada 2025 sebenarnya berhadapan dengan banyak cabaran.

Cabaran besar ialah keperluan perkhidmatan asas seperti air dan elektrik yang mana akan menentukan penjagaan kesihatan penduduk.

Asia dan Afrika masih lagi banyak kawasan luar bandar tetapi dalam masa terdekat akan menyaksikan ledakan populasi bandar bagi tempoh beberapa dekad akan datang. Separuh penduduk Afrika akan tinggal di bandar di antara tahun 2045 dan 2050 manakala Asia dari tahun 2020 hingga 2025.

Sekitar 40 peratus penduduk China tinggal di bandar dan dijangka meningkat 70 peratus pada 2050. Kemunculan Shenzhen dengan 10.2 bilion penduduk akan merancakkan ekonomi China dan Hong Kong.

India hanya mencatatkan 29 peratus penduduk yang tinggal di bandar tetapi dijangka meningkat kepada 55 peratus. Bagaimanapun proses perbandaran yang perlahan di India menyebabkannya kurang maju berbanding China.

Sebaliknya dua bandar mega akan muncul dan bersama Mumbai dan Delhi pad 2025 iaitu Kolkata dan Chennai dengan penduduk lebih 10 juta orang.

Pada 2025, terdapat 27 bandar mega dan Eropah hanya menambah satu bandar raya saja itu Paris. Tokyo dijangka kekal menjadi bandar raya popular dengan penduduk 35.7 juta orang sekarang meningkat kepada 36.4 juta pada 2025. Afrika yang hanya ada sebuah bandar raya mega iaitu Kaherah, akan turut dimasukkan ke dalam senarai bersama Kinshasa di Congo dan Lagos, Nigeria.

No comments:

Post a Comment