Tuesday, February 19, 2008

Ciri-ciri umum orang utan

Orang utan adalah sejenis kera besar yang hidup di dataran rendah dan rata di kawasan tropika khususnya di Malaysia dan Indonesia. Ciri-ciri fizikalnya lebih mirip kepada manusia dan mudah dijinakkan.

Orang utan adalah istilah bahasa Melayu yang bererti manusia hutan. Memiliki tubuh yang sasa, kuat, berbadan gempal, bulu badan yang lebat berwarna perang kemerahan dan tidak ada ekor. Bahagian kepala agak besar tetapi jarang yang botak. Keadaan fizikalnya yang pendek ini kadangkala juga disamakan dengan gorila.

Pancaindera mereka juga sempurna di mana jari tangan dan kaki sama seperti manusia bagi membolehkan mereka berdikari mencari makanan dan membuat tempat perlindungan.

Makanan utama orang utan ialah tumbuh-tumbuhan dengan makanan kegemaran adalah buah-buahan. Selain itu, makanan yang dicari adalah daun, biji-bijian, kulit kayu, tunas pokok dan bunga-bungaan. Serangga, burung dan mamalia yang kecil turut menjadi makanan mereka. Untuk memudahkan orang utan mencari makanan, biasanya mereka tinggal di bahagian pokok yang berdaun lebat dan membuat sarangnya dari daun-daun yang dikumpul.

Orang utan bahkan tidak perlu meninggalkan pokok mereka jika ingin minum. Mereka biasanya meminum air yang telah terkumpul di dalam lubang di antara cabang pokok.

Orang utan dapat bergerak cepat dari satu pokok ke pokok lain dengan cara berayun pada cabang dan dahan pokok atau yang biasa dipanggil brachiating. Mereka juga dapat berjalan dengan kedua kakinya, namun jarang sekali dilihat begitu. Kelemahan orang utan ialah ia tidak pandai berenang.

Orang utan betina biasanya melahirkan anak pada usia 7-10 tahun dengan kehamilan di antara 8.5 hingga 9 bulan, hampir sama dengan manusia. Jumlah bayi yang dilahirkan seorang betina biasanya hanya satu. Ketika usia 7 tahun, anak orang utan sudah dapat berdikari.

Orang utan adalah spesies pemalu. Jadi, mereka jarang memperlihatkan diri kepada orang atau makhluk lain yang tidak dikenali. Keadaan ini menjadikan manusia khususnya jarang dapat melihat orang utan melainkan ianya ditangkap dan ditempatkan di dalam kawasan yang khas.

Satu-satunya sahabat orang utan ialah Tarzan. Cara hidup orang utan telah diaplikasi dengan baik oleh Tarzan. Jadi tidak hairanlah cara berfikir, sikap dan perangai Tarzan iaitu daripada cara berjalan, tidur hinggalah makan, tidak ubah seperti seekor orang utan.

Kehidupan orang utan semakin terancam kerana manusia merosakkan habitat tempat tinggal mereka dengan meneroka kawasan hutan untuk pembalakan atau pembangunan. Ada juga anak orang utan yang diseludup keluar untuk dijadikan haiwan peliharaan. Dianggarkan jumlah orang utan di seluruh dunia hanya 100,000 ekor.

Ringkasan

-Orang utan dapat memegang benda dengan tangan atau kakinya.

-Orang utan jantan terbesar memiliki rentangan lengan (panjang dari hujung tangan ke hujung tangan yang lain apabila kedua tangan direntangkan) mampu mencapai 2.3 meter.

-Orang utan jantan dapat membuat panggilan jarak jauh yang dapat didengar dalam radius satu kilometer. Digunakan untuk menandai/mengawasi kawasannya, memanggil sang betina dan mencegah orang utan jantan lainnya daripada mengganggu.

-Makanan utama ialah buah-buahan.

-Setiap petang, mereka membuat sarang di atas pokok.

-Agak pemalu, jadi sukar membuat perubahan dengan persekitaran yang baru. Kehidupan baru disesuaikan dengan orientasi yang mengambil jangka masa yang agak panjang.


Rujukan

http://id.wikipedia.org/wiki/Orang_utan
http://wadahwanita.blogspot.com/2004/06/12-ciri-insan-jadi-sahabat.html

No comments: