Tuesday, February 26, 2008

Bisnes ketika pilihan raya

Industri percetakan menjadi rancak ketika musim pilihan raya apabila semua parti bertanding mula membuat bendera, kain rentang dan key chain untuk mempromosi parti dan calon masing-masing. Jika dulu mereka mencetak di atas kertas kini kebanyakan poster menggunakan plastik dan kain rentang berkualiti tinggi.

Bagi bendera, warna hijau dan biru adalah yang paling laris. Barisan Nasional dengan warna biru dan PAS dengan warna hijau.

Selain syarikat percetakan, kedai-kedai runcit dan pasar raya turut mendapat durian runtuh. Ketika ini calon-calon yang bertanding mula membuat pembelian barang-barang keperluan rumah seperti beras, sabun, minyak masak dan sebagainya untuk diberi sebagai buah tangan ketika diadakan majlis memperkenalkan calon.

Batang buluh dan batang penyapu turut menjadi pilihan untuk dijadikan pengikat bendera.

Anak-anak muda juga turut merasa. Upah memasang poster, kain rentang dan memacak tiang bendera dapat juga disimpan untuk membeli telefon bimbit baru atau seluar baru. Selain upah untuk kerja-kerja tersebut, minyak petrol dan rokok diberi percuma asalkan kerja siap.

Pelbagai cara digunakan untuk menarik perhatian bakal pengundi ini. Senarai mereka yang miskin dan dhaif segera dicari dan dirancang majlis penyampaian bantuan dengan harapan mereka rasa dihargai. Bagi peniaga, jika dapat pilihan raya diadakan setiap bulan supaya bisnes mereka sentiasa rancak. Bagi orang miskin, mereka juga berharap pilihan raya diadakan setiap minggu supaya dapat makan percuma kerana selepas sahaja majlis, biasanya diadakan jamuan makan.

Tetapi bagi orang politik, kalau dapau dapat pilihanraya diadakan sekali sahaja seumur hidup supaya jawatan yang dipegang akan terus berkekalan.

Bisnes ketika pilihan raya adalah bermusim. Tidak hairanlah banyak wang yang diperlukan oleh mana-mana parti politik yang bertanding dan melibatkan tenaga kerja yang ramai. Ada yang menganggap pilihan raya di Malaysia ini adalah musim membuat wang.

No comments:

Post a Comment