Thursday, December 13, 2007

Kuat bekerja

"Rahsia paling besar dalam hidup ialah ianya tidak ada rahsia apa pun. Apa sahaja yang ada, anda mampu capai jika anda mahu berusaha." -Oprah Winfrey

Definisi mudah untuk kuat bekerja ialah cabaran-cabaran yang ada bagi mencapai kejayaan.

Kenapa cabaran penting? Kenapa tidak melakukan yang senang sahaja?

Kebanyakan orang lebih suka melakukan yang senang dan mengelak membuat kerja yang susah atau sukar. Peluang-peluang untuk berjaya dalam hidup akan dipenuhi oleh mereka yang melihatnya sebagai mudah. Lebih sukar cabaran biasanya tidak ramai yang akan bersaing, justeru menjadikan peluang untuk meraih kejayaan lebih banyak bagi mereka yang bersemangat waja.

Suatu masa dahulu terdapat sebuah lombong emas yang dalamnya dua batu jauh ke dalam bumi di Afrika. Ia memerlukan berpuluh-puluh juta ringgit untuk mengalinya kerana di dalam bumi itu terdapat lombong emas paling mahal dan menguntungkan. para pelombong yang terlibat berusaha menghadapi setiap cabaran dengan bekerja keras, sehinggalah usaha mereka berjaya.

Cabaran yang besar dikaitkan dengan hasil yang besar. Kadangkala kita mendapat nasib yang baik dan senang mendapat kejayaan tetapi apakah kita dapat mempertahankan kejayaan tersebut, atau secara kebetulan?

Adakah kita berupaya mengulangi kejayaan tersebut? Apabila kita dapati orang lain mengetahui bagaimana kita mencapai kejayaan, tiba-tiba di sekitar kita penuh dengan persaingan.

Apabila kita mendisiplinkan diri bagi melakukan sesuatu usaha yang sangat sukar, kita dapat melepasi keputusan yang dinafikan oleh orang lain. Kesediaan melakukan sesuatu yang sukar umpama memiliki kunci kepada bilik khas harta karun.

Satu perkara yang sangat menarik tentang kuat bekerja ialah ia mempunyai makna yang sangat luas. Tidak kira bidang yang kita ceburi, konsep kuat bekerja boleh digunakan untuk meraih hasil dalam jangka masa panjang tanpa mengira bidang pengkhususan.

Saya menggunakan falsafah yang sama bagi membina bisnes pembangunan diri ini. Saya melakukan banyak perkara yang sukar. Cuba mencari topik yang besesuaian dengan pembaca, menyelidik minat dan mencari daya penarik melalui pembacaan dan penyelidikan. Saya menulis artikel dan memberi idea yang terbaik dengan percuma, saya melancarkan bisnes ini pada Oktober tahun lepas dan melakukannya sepenuh masa tanpa bayaran.

Dalam pada itu, saya menyertai pasukan latihan yang terlibat memberi kursus kepada pelbagai jabatan. Di sini saya membina kemahiran bercakap dan mengendalikan kelompok kecil. Pada masa yang sama, saya sedang melengkapkan sijil amalan kerja kelompok dengan sebuah institusi pengajian tinggi awam sementara membuat analisis bagi tesis sarjana saya.

Semuanya memerlukan usaha dan barangkali saya perlukan setahun lagi untuk memasuki bisnes yang mencabar.

Saya mengambil inisiatif yang sama untuk menulis sebuah buku. Ia kerja yang susah. tetapi saya mahukan sebuah buku yang orang masih membacanya walaupun telah lima tahun berlalu. menulis buku jenis ini sepuluh kali ganda lebih susah.

Kuat bekerja hasilnya berbaloi. Apabila seseorang bertanya apa yang akan terhasil selepas itu, usaha kita sebelum itu telah pun berjaya. Lebih besar semangat kita bekerja, lebih besar ganjaran berada di dalam genggaman. Lebih dalam kita menggali, lebih banyak potensi untuk berjumpa dengan kejayaan.

Menjaga kesejahteraan adalah kuat bekerja. Mengekalkan hubungan persahabatan adalah kuat bekerja. Menetapkan matlamat, membuat perancangan dan berusaha merealisasikan impian adalah kuat bekerja. Malah gembira adalah hasil daripada kuat bekerja yang datang daripada harga diri yang tinggi.

Kuat bekerja beriringan dengan penerimaan. Satu perkara yang kita mesti terima ialah ada sesetengah bidang di dalam hidup kita yang tidak boleh tunduk kepada apa-apa perkara kecuali kuat bekerja. Barangkali kita tidak bernasib baik dalam persahabatan, dan satu cara untuk menghadapinya ialah lakukan apa sahaja yang dapat mengelakkannya daripada berlaku.

Barangkali kita mahu meningkatkan pendapatan. Kita harus menerima hakikat bahawa satu jalan yang dapat merealisasikannya ialah kuat bekerja.

Kehidupan kita akan mencapai tahap kehidupan yang baru apabila berhenti daripada mengelak berhadapan dengan sifat kuat bekerja ini dan menyerah kepada cara berfikir begitu. Jadikan sifat kuat bekerja sebagai rakan, bukannya musuh. Apabila kita sedang menapak ke puncak kejayaan, barulah kita sedar betapa kuat bekerja adalah teman kejayaan kita yang sangat hebat.

No comments:

Post a Comment