Thursday, December 06, 2007

Kesungguhan hati

"Perbezaan di antara orang yang berjaya dan gagal ialah bukannya kekurangan kekuatan dan pengetahuan, tetapi kekurangan kesungguhan hati." - Vince Lombardi

Kesungguhan hati – barangkali menjadi perkataan yang tidak digemari pada hari ini. Banyak produk di pasaran cuba menggantikan kesungguhan diri – untuk kurus, diiklankan "cepat dan mudah," pil atau alat sukan menguruskan badan. Kerapkali juga penjual-penjual iklan ini memberi jaminan yang tidak pasti tetapi pembeli yang tidak ada kesungguhan hati untuk mengambil masa melakukan senaman, tidak akan menunggu lama bagi mendapatkan produk-produk berkenaan. Bagi mereka, lebih baik melaburkan wang daripada bersusah-susah bangun pagi, berlari dan menjaga makan-minum.

Apakah yang dimaksudkan dengan kesungguhan hati?

Kesungguhan hati adalah keupayan diri untuk menyediakan satu arah tindakan dan berkata, "lakukan!"

Kesungguhan hati menyediakan satu peningkatan yang sangat berkuasa tetapi sama seperti satu tembakan, ia meletup dengan sangat pantas, jika diarahkan pada sasaran, dapat memberi letusan bagi memulakan langkah perubahan dan mewujudkan momentum.

Kesungguhan hati adalah peledak disiplin diri. Kesungguhan hati juga menjadi pemusat daya yang mengumpulkan seluruh kekuatan, tenaga dan menonjolkan perubahan yang ketara.

Menyerang masalah-masalah kita secara terancang pada punca-punca kelemahan diri sehingga menjadi retak dan punah, memberi ruang yang cukup untuk kita meneroka wilayah yang menjadi punca kepada kelemahan tersebut, seterusnya menamatkan penguasaan tabiat negatif.

Bagi melaksanakan kesungguhan hati ini, langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

1. pilih objektif yang tepat
2. rancang pelan tindakan
3. laksana pelan secara sistematik

Dengan kesungguhan hati, kita akan mengambil sedikit masa untuk memulakan langkah 1 dan 2 tetapi setelah sampai ke langkah 3, kita perlu melaksanakannya dengan pantas.
Elakkan daripada menyelesaikan masalah dan cabaran-cabaran kita dalam keadaan kesungguhan hati yang sentiasa tinggi kerana semangat dan keazaman sentiasa berubah-ubah. Jika kita cuba menggunakannya dalam jangka masa yang panjang, minat kita yang berkobar-kobar tadi akan padam.

Umpama sebutir peluru emas, kesungguhan hati hanya dapat digunakan dalam tempoh yang singkat. Jadi, bagaimana langkah terbaik untuk menggunakannya? Bagaimana kita dapat mempastikan tabiat lama tidak akan berulang kembali setelah kesungguhan hati kita tidak lagi membara?

Strategi terbaik untuk mempraktikkan kesungguhan hati ialah mencari posisi terbaik yang mampu merangsang usaha-usaha sebelum itu (beachhead) kerana kedudukan terbaik adalah satu langkah daripada langkah-langkah kejayaan.

No comments:

Post a Comment