Monday, June 08, 2015

Islam pilihanku






Susunan: Mazuen Yahaya
Tahun: 2005
Penerbit: Karya Bestari Sdn Bhd, Shah Alam, Selangor.
Muka Surat: 240

Sebenarnya bukan senang bagi seseorang itu membuat keputusan untuk bertukar agama. Apatah lagi agama asal yang dianuti sudah sebati dalam diri. Pelbagai tentangan dan halangan terpaksa dihadapi demi membuktikan agama yang dipilih adalah agama yang sebenar-benarnya. Islam tidak pernah menggunakan sistem paksaan untuk menambah bilangan penganutnya tetapi sentiasa mengalu-alukan kedatangan saudara baru dengan hati yang terbuka. Hal ini dinyatakan dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 256 yang bermaksud, "sesungguhnya tiada paksaan dalam beragama".

Islam Pilihanku adalah himpunan pengalaman beberapa orang yang telah memilih Islam sebagai agama pegangan mereka. Ikuti kisah suka duka mereka sewaktu sebelum dan selepas memeluk Islam. Ada yang mendapat tentangan hebat daripada keluarga dan ada pula yang diterima dengan baik oleh keluarga. Sesungguhnya Islam tidak pernah mengajar umatnya memutuskan ikatan silaturrahim, baik dengan yang bukan beragama Islam apatah lagi yang sudah Islam sejak azali.

Semoga apa yang dipaparkan dapat dijadikan pengajaran dan direnung bersama. Muhasabah diri supaya kita dapat menjadi umat Nabi Muhammad saw yang tidak menderhaka pada agamaNya. Pada yang sudah memilih Islam agama sebagai agama penyuluh hidup, penghijrahan yang dilakukan bukanlah satu yang sia-sia. Di sebaliknya terdapat satu nikmat yang memang sudah dijanjikan.


Post a Comment