1.0 Pengenalan
Kemelut rasuah merupakan satu masalah yang tidak boleh
dipandang enteng oleh mana-mana pihak. Ini kerana, rasuah juga merupakan salah
satu faktor yang turut senarai dalam merosakkan harapan dan inspirasi negara
untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi seperti terkandung dalam
Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-11). Antara persoalan yang dibangkitkan
dalam kajian ini ialah punca-punca berlakunya gejala rasuah dan kesan-kesan
rasuah terhadap individu, keluarga dan masyarakat. Selain itu juga, usaha-usaha
yang dilakukan sama ada daripada pihak kerajaan mahupun bukan kerajaan
berkaitan dengan langkah-langkah mengatasi gejala rasuah daripada terus menjadi
barah di Malaysia.
1.1 Latar Belakang Kajian
Kajian ini berkaitan persepsi rasuah di Malaysia dan focus
kajian di sekitar negeri Melaka. Seramai 10 orang awam responden dipilih untuk
menjawab soalan kaji selidik berkaitan dengan rasuah untuk melihat sejauh mana kesedaran
orang awam berkaitan dengan rasuah.
1.2 Objektif Kajian
Dalam kajian ini, objektif pertama ialah mengetahui tahap kesedaran orang ramai
terhadap rasuah, kedua ialah mengenel pasti persepsi orang ramai terhadap
usaha-usaha mengatasi rasuah dan ketiga ialah mengkaji impak rasuah terhadap
keselamatan negara.
1.3 Kepentingan Kajian
Terdapat banyak kepentingan berkaitan buruknya gejala
rasuah di Malaysia. Antaranya ialah kegiatan rasuah akan melumpuhkan fungsi
perjalanan sesuatu organisasi. Kesan yang paling besar daripada gejala rasuah
ialah pentadbiran ekonomi menjadi
kucar-kacir. Akibatnya, menimbulkan masalah lain seperti kemerosotan ekonomi,
pengabaian kepentingan masyarakat dan sebagainya. Kajian mengenai rasuah penting
kerana melalui kajian ini, kita dapat mengenal pasti pengetahuan masyarakat
Malaysia berkaitan dengan rasuah. Sebagai contohnya, mengenal pasti kesan rasuah
terhadap masyarakat Malaysia, hukuman-hukuman yang dikenakan terhadap penerima
dan pemberi rasuah dan juga langkah-langkah pencegahan rasuah di Malaysia.
1.4 Limitasi Kajian
Antara batasan kajian yang dilakukan dalam kajian ini
ialah kajian dilakukan kepada pelajar universiti dan orang awam yang bekerja. Hal
ini kerana, golongan pelajar universiti dan orang awam yang bekerja lebih
berpengetahuan berkaitan dengan rasuah berbanding golongan pelajar sekolah.
1.5 Definisi Istilah
Rasuah boleh definisikan sebagai jenayah atau kesalahan
undang-undang di mana seseorang mendapat kontrak atau keistimewaan daripada
pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, atau hadiah kepada
pihak-pihak tersebut. Perkataan rasuah berasal daripada perkataan Arab yang
bermaksud al-risywah. Dalam al-quran, rasuah digolongkan dalam kata umum
batil iaitu meliputi perbuatan jenayah lain seperti merompak, memeras ugut dan
menipu.
2.0 Sorotan Kajian
Dalam kamus
Concise Law Dictionary, P.G. Osborne memberi definisi bribery and corruption sebagai perbuatan
memberi atau menawarkan apa-apa pemberian kepada mana-mana pihak dengan
tujuan untuk mempengaruhi bidang pekerjaannya. Rasuah yang berleluasa merupakan cerminan terhadap mutu pentadbiran negara.
Kebanyakan kajian tentang kesan rasuah menunjukkan bahawa ia boleh menyebabkan
kadar pertumbuhan ekonomi yang rendah. Hal ini kerana unsur rasuah menghalang
penyertaan pelaburan tempatan dan menyekat kemasukan pelaburan asing ke
sesebuah negara. Selain daripada itu, banyak bukti menunjukkan bahawa negara
yang dibebani masalah rasuah mempunyai pasaran saham yang tidak menentu,
pengawasan sistem perbankan yang tidak cekap dan pasaran modal yang kecil.
Dengan kata lain negara yang mengamalkan rasuah membayar pada harga yang mahal untuk
program pembangunannya terutamanya dalam pembangunan ekonomi.
Justeru itu, tidak hairanlah mengapa agenda
pembasmian rasuah menjadi salah satu daripada beberapa agenda penting yang
diberi perhatian utama oleh kepimpinan Abdullah Haji Ahmad Badawi. Bukti
kesungguhan beliau untuk memerangi masalah ini dapat dilihat melalui penubuhan
Institut Integriti Malaysia (IIM) dan pelancaran Pelan Integriti Nasional (PIN)
pada April 2004 iaitu selepas hanya beberapa bulan dilantik memegang jawatan perdana
menteri. Seterusnya agenda ini terus dinyatakan secara berterusan dalam
kebanyakan ucapan rasmi beliau.
Bagaimanapun Laporan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) yang
dikeluarkan oleh Transparency
International (TI) setiap tahun telah menimbulkan sedikit tanda tanya berkenaan
keberkesanan usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia untuk memerangi
gejala tersebut. Secara kasarnya, kajian yang melibatkan tanggapan masyarakat
peniaga dan penganalisis negara terhadap suasana rasuah di Malaysia telah
menunjukkan bahawa berlaku sedikit kemerosotan dari setahun ke setahun.
Berdasarkan kepada CPI 2006, Malaysia menduduki
tangga ke-44 dunia berbanding tangga ke 39 untuk tahun 2005 dan 2004; serta
tangga ke 37 untuk 2003. Begitu juga dari segi peratusan mata yang dicatatkan iaitu 4.9 peratus,
merosot jika dibandingkan 5.1 peratus untuk 2005, 5.0 peratus (2004) atau 5.2
peratus (2003).
Persoalannya di sini adalah mengapa
masyarakat peniaga dan para penganalisis menganggap suasana rasuah semakin
meningkat di Malaysia? Adakah mereka menganggap tadbir urus di sektor awam dan
swasta tidak berada pada tahap yang sewajarnya? Apakah tahap integriti sektor
perniagaan dan pentadbiran negara tidak begitu bagus sehingga mereka menganggap
rasuah yang juga ada kaitan dengan masalah tadbir urus ini begitu meruncing di
negara kita? Lebih menarik lagi jika kita dapat kaitkan laporan TI ini dengan
satu laporan kajian persepsi yang dibuat oleh The
Business Ethics Of Malaysia (BEIM) dengan
kerjasama University of Nottingham Malaysia dan Kolej Universiti Binary
terhadap kepercayaan masyarakat terhadap mereka yang terlibat dalam 15 bidang
kerjaya yang terpilih.
Antara kerjaya yang dikaji ialah
doktor, guru, profesor, menteri, pemimpin perniagaan dan ahli politik.
Keputusannya, tahap kepercayaan responden terhadap ahli politik, pemimpin
perniagaan dan menteri adalah rendah sekali. Masing-masing meraih 11%, 16% dan
20% kepercayaan responden dan berada di senarai tiga terbawah berbanding doktor
(72%); guru (67%) dan profesor (58%) yang berada pada senarai tiga teratas. Kaitan
antara kedua-duanya ialah tentang wujudnya persamaan tentang perkara utama yang
diukur iaitu tentang soal integriti terutamanya yang melibatkan soal kepimpinan
dan tadbir urus di dalam negara.
Dalam CPI, masyarakat peniaga dan
penganalisis merasakan rasuah di Malaysia meningkat. Peningkatan ini tentu saja
berdasarkan pemerhatian mereka kepada dunia politik dan dunia perniagaan
Malaysia. Pada masa yang sama juga responden soal selidik BEIM merasakan mereka
tidak boleh mempercayai ahli politik dan tokoh korporat. Secara tidak langsung
kita boleh katakan di sini, permasalahan utama yang membawa kepada isu
integriti sebenarnya lebih tertumpu kepada soal kepimpinan dan tadbir urus dalam
sektor awam mahupun swasta. Dengan kata lain, jika ahli politik dan tokoh
korporat mengamalkan nilai-nilai mulia dalam amalan harian mereka, sudah tentu
CPI Malaysia adalah setaraf dengan beberapa negara Scandinavia yang sering
mencatat 9.6-9.7 peratusan mata untuk beberapa tahun kebelakangan ini.
Setidak-tidaknya pun kita dapat menyaingi Singapura yang berjaya mengekalkan
kedudukannya di tangga ke-5 senarai negara yang paling baik keputusan persepsi
rasuah dengan purata 9.4 peratusan mata untuk tempoh 2002-2006. Bagi Indeks
Persepsi Rasuah tahun 2014, kedudukan Malaysia adalah ke-50 dan tahun 2013
adalah ke-53.
3.0
Metodologi
Kajian
Oxford Compact English Dictionary
mendefinisikan kajian sebagai “the systematic investigation into and study
of materials, and sources, in order to establish facts and reach new
conclusions’ (ODEC, 1996). Graziano dan Raulin (1996) mendefinisikan kajian
dengan lebih ringkas sebagai suatu pencarian yang sistematik terhadap maklumat
serta suatu proses penyelidikan. Brew (2001) telah menyenaraikan beberapa
definisi yang dirasakan bertepatan dengan maksud kajian itu sendiri, iaitu,
Kajian merupakan pencarian sesuatu dan menyebarkannya kepada umum, melengkapi
cara penghasilan, pengujian dan pengesahan ilmu, merupakan suatu proses
sistematik kajian, kepentingan umumnya yang mana menyumbang kepada himpunan
ilmu yang membentuk serta memandu bidang akademik dan/atau praktis dan mengenai
ilmu lanjutan dan pemahaman.
Kajian kuantitatif merupakan suatu pernyataan terhadap
masalah yang telah dikenal pasti yang mana berdasarkan kepada pengujian suatu
yang digubah oleh pembolehubah, diukur melalui perwakilan nombor, dan dianalisa
menggunakan teknik statistikal (Neuman, 2000). Kajian kualitatif menurut Holloway
(1997) merupakan suatu bentuk pertanyaan sosial yang memfokuskan kepada cara
interpresi manusia dan logikal terhadap pengalaman mereka serta persekitaran di
mana mereka tinggal. kajian kualitatif termasuklah kajian tindakan, kajian kes
dan juga kajian etnografi (Creswell, 1994).
3.1 Reka Bentuk Kajian
Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah iaitu
kaedah kuantitatif. Data kuantitatif diperoleh dari borang soal selidik yang
dibentuk khas oleh penyelidik. Penyelidikan kuantitatif bermaksud penyelidikan
dijalankan untuk mendapatkan fakta menggunakan pengukuran objektif dan analisis
statistik data numerik untuk memahami dan menjelaskan sesuatu perkara/fenomena yang boleh dijadikan
panduan kepada amalan dan polisi (Gay & Airasian, 2000). Bertujuan untuk mendapatkan penjelasan berkaitan kenapa dan mengapa. Kelemahan kuantitatif ia tidak dapat menjelaskan sepenuhnya kebanyakan masalah
dalam pendidikan yang dikaji.
3.2 Sampel Kajian
Populasi kajian adalah penduduk di sekitar Ayer Keroh,
Melaka seramai sepuluh orang.
3.3 Instrumen Kajian
Antara aspek yang disentuh dalam instrumen kajian ialah
pemahaman dan keterbukaan masyarakat
mengenai gejala rasuah. Selain itu, persepsi masyarakat terhadap gejala rasuah
di Malaysia khasnya di Melaka. Pendedahan masyarakat tentang gejala rasuah
dalam negara yang mengakibatkan pelbagai masalah dalaman. Seterusnya, menilai
pengetahuan masyarakat mengenai rasuah yang sering berlaku dalam organisasi
yang tertentu. Melalui soal selidik yang di jalankan ini, didapati masyarakat
hanya mengetahui hakikat rasuah dari luaran sahaja. Mereka tidak mengetahui apa
itu rasuah yang sebenar serta kesan rasuah itu sendiri. Sebilangan kecil sahaja
yang mampu memberi respon yang agak baik mengenainya.
3.4 Analisis Data
Data kuantitatif dianalisis menggunakan SSPS. Analisis
tersebut melibatkan penggunaan aplikasi statistik. Analisis yang dijalankan
boleh menyimpulkan bahawa masyakat jelas mengenai isu rasuah dalam negara.
4.0 Hasil Kajian
Setelah soal selidik dijalankan, persepsi mengenai rasuah
telah dikumpulkan. Sebanyak sepuluh responden dipilih secara rawak di sekitar Melaka
telah memberi kerjasama yang memberangsangkan dalam kajian soal selidik ini. Analisis
bagi soal selidik adalah seperti berikut.
Rajah 1: Pemahaman terhadap
rasuah
Melalui pemerhatian daripada Rajah 1 di atas, dapat
dirumuskan bahawa gejala rasuah adalah bukan suatu benda baharu bagi rakyat di Melaka
ini. Hal ini kerana, melalui soal selidik yang dijalankan, hasil kajian
membuktikan bahawa 100% daripada responden yang disoal selidik mengetahui makna
rasuah. Mereka yang disoal selidik juga memberikan tindak balas yang positif
apabila ditanyakan adakah mereka pernah membaca, mendengar atau menerima
maklumat berkaitan rasuah di Malaysia walaupun hanya terdapat seorang daripada
responden memberikan jawapan tidak pernah.
Selain itu, seramai 70% daripada responden bersetuju
bahawa maklumat atau pengetahuan yang diperoleh memberikan kesan yang positif
kepada diri sendiri untuk tidak terlibat dengan gejala rasuah. Manakala seramai
20% responden menyatakan bahawa mereka tidak tahu mereka akan dilindungi
undang-undang sekiranya mereka memberikan maklumat kepada pihak berkuasa
tentang perlakuan rasuah yang berlaku.
Malangnya, apabila ditanya adakah mereka pernah
didedahkan dengan langkah-langkah pencegahan rasuah dan hasil kajian mendapati
seramai 60% daripada mereka menyatakan bahawa yang mereka tidak pernah
didedahkan. Secara ringkasnya, persepsi rasuah di Melaka merupakan suatu yang
hangat diperkatakan dan kebanyakkan daripada mereka boleh dikatakan dapat
menjawab soal kajian soal selidik dengan baik dan tahap pemahaman mereka
terhadap rasuah tidak boleh dipandang sebelah mata. Penekanan terhadap
pendedahan dengan langkah-lagkah pencegahan rasuah haruslah ditingkatkan oleh
pihak yang berkuasa agar mereka tidak alpa bahawa segala tindakan mereka dapat
dijauhi daripada gejala rasuah yang keji ini.
Rajah 2: Kelompok yang sering
dikaitkan dengan jenayah rasuah
Rajah 2 menunjukkan dapatan yang digunakan untuk
menganalisis kelompok yang sering dikaitkan dengan jenayah rasuah. Hasil kajian
menunjukkan sebanyak 37% daripada responden yang memberikan tindak balas soalan soal selidik
kami bersetuju bahawa agensi penguatkuasa merupakan kelompok yang paling banyak
terjerumus dalam kancah jenayah rasuah ini. Ramai yang berpendapat bahawa, agensi
penguatkuasa ini mengambil kesempatan atas jawatan yang mereka miliki ini untuk
menerima rasuah dari mana-mana pihak yang ingin menyelamatkan diri daripada
dikenakan tindakan undang-undang seperti saman.
Selain itu, sebanyak 26% daripada responden menyatakan
bahawa jenayah rasuah ini banyak berlaku dalam kalangan ahli politik. Hal ini
kerana responden berpendapat bahawa terdapat ahli politik pada masa kini kurang
berintergriti dan telus dalam melaksanakan tugasan. Sebaliknya mereka mempunyai
agenda yang tersendiri dalam melibatkan diri dalam dunia politik ini. Manakala
seramai 16% bersetuju bahawa jenayah rasuah selalunya melibatkan kakitangan
kerajaan mahupun swasta. Sebagai contoh mereka memberikan alasan bahawa
kakitangan swasta selalunya memberikan rasuah kepada kakitangan kerajaan dengan
alasan hanya untuk mendapatkan sesuatu tender semata-mata. Lantas kakitangan
kerajaan yang menerima rasuah tersebut bakal meluluskan tender tersebut dan
proses meluluskan tender akan dilakukan dengan kadar yang segera dan mudah.
Rajah 3: Hukuman bagi pesalah
jenayah rasuah
Hukuman yang setimpal haruslah diberikan kepada
pelaku-pelaku yang didapati bersalah kerana melibatkan diri dengan jenayah
rasuah. Rajah 3 menunjukkan dapatan yang mewakili hukuman yang harus diberikan
kepada perlaku jenayah rasuah. Dengan adanya hukuman yang sebegini, ia bukan
sahaja menjadi iktibar kepada pesalah malah menjadi teladan kepada masyarakat
agar dapat menghindarkan diri dari kancah jenayah rasuah ini. Melalui kajian
yang dilakukan, hanya 20% beranggapan bahawa hukuman yang sesuai bagi pelaku
jenayah ini ialah hukuman penjara maksimum 20 tahun. Manakala 70% yang lain
bersetuju bahawa mengenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima
kali ganda dari nilai suapan.
Justeru, hal ini jelas menunjukkan bahawa tindakan
undang-undang yang tegas dan mengenakan hukuman yang berat kepada pesalah
adalah amat disetujui ramai agar ia menjadi satu yang digeruni dalam usaha
membendung dan menangani isu ini. Bak kata pepatah, mencegah itu lebih baik
daripada merawat. Dengan adanya undang-undang yang tegas sebegini, jenayah
rasuah dapat dicegah setidak-tidaknya dapat mengurangkan jenayah ini daripada
berleluasa.
Rajah 4: Tafsiran jenayah rasuah di malaysia dalam masa setahun yang akan datang
Rajah 4 menunjukkan dapatan untuk melihat pendapat
respondan tentang tafsiran jenayah rasuah di Malaysia dalam masa setahun yang
akan datang. Rata-rata daripada mereka mentafsirkan bahawa jenayah ini akan
berada pada satu tahap yang tinggi atau berleluasa. 40% pula menyatakan
pendapat bahawa jenayah ini akan menjadi amat tinggi dan membimbangkan dan
hanya 10% bersetuju bahawa jenayah ini akan berada pada tahap yang sederhana.
5.0 Kesimpulan
Secara keseluruhannya, masyarakat Melaka masih lagi kurang
sedar terhadap usaha-usaha kerajaan dalam menangani aktiviti makan suap.
Kebanyakan responden tidak mengetahui tentang adanya langkah-langkah pencegahan
rasuah, maka tidak hairanlah majoriti masyarakat masih lagi jahil tentang
kesan-kesan rasuah terhadap kemajuan sesebuah negara.
Hal ini tidak boleh dipandang enteng oleh mana-mana pihak
kerana jenayah rasuah merupakan suatu virus yang bakal tersebar luas dan
berleluasa jika ia tidak dicegah dengan efektif. Selain itu, jenayah ini bukan
sahaja menguntungkan sesetengah pihak malah menindas orang lain yang bekerja
dengan ikhlas tanpa rasuah. Rasuah juga bukan sahaja mematikan budaya untuk
bersaing dengan sihat malah setiap agama juga tidak menyokong umatnya terjebak
dengan jenayah ini kerana adanya penindasan. Justeru, pihak yang berkenaan
haruslah peka akan jenayah rasuah yang dianggap bakal berada di suatu tahap
yang menggerunkan dan membimbangkan masyarakat pada hari ini.
Cadangan paling baik memerangi penyakit rasuah ini adalah
mendidik masyarakat sejak dari bangku sekolah lagi tentang bahaya rasuah dengan
menekankan soal akhlak dan moral individu. Di peringkat masyarakat awam, orang
ramai haruslah dilindungi dan diberi ganjaran apabila melaporkan kejadian
rasuah. Pada peringkat atasan pula, mereka yang terlibat secara langsung dengan
rasuah haruslah dibuang kerja dan diisytiharkan muflis. Justeru itu, semua
pihak haruslah mengembleng tenaga dan berganding bahu bagi mengatasi virus
rasuah yang begitu mengancam kepesatan kemajuan sesebuah negara.
Kesimpulannya, amalan rasuah di dalam negara masih lagi
berleluasa dan memerlukan sokongan dan gabungan setiap lapis masyarakat bagi
menghalang aktiviti ini dari terus merebak. Sesungguhnya usaha untuk
membanteras rasuah haruslah dijalankan dengan lebih giat dan bersungguh-sungguh
tanpa mengenal erti penat dan lelah bagi menjamin keharmonian negara. Sekiranya
Malaysia bebas daripada rasuah, maka negara akan dapat dibangunkan dengan lebih
pantas dalam mencapai status negara maju menjelang tahun 2020.
Rujukan
Ahmad Zaki Husin. (2001). Pembantersan Jenayah Rasuah di Malaysia.
Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.
Anis Yusal Yusuf. Isu sosial: Rasuah dan Dadah Mengancam Keselamatan
Negara. Diambil pada 23 April 2012
di http://farihinzul1974.blogspot.com
Malaysian Anti Corruption Commission. (2010). Annual Report.
Putrajaya: Malaysian Anti-Corruption Commission.
Mohd Dzul Khairi. Bahana dan Implikasi Rasuah. Diambil pada 23 April
2012 di http://mstar.com.my
Muhammad Ray Akbar. (2010). Rasuah: Bagaimana Islam Menanganinya.
Kuala Lumpur: Penerbitan Ilham Baru.
Syed Hussein Alatas. (1995). Rasuah: Sifat Sebab dan Fungsi (Rasuah
Politik). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Corruption Perception Index 2014 Report.
Diambil pada 23 April 2014 di http://www.transparency.org
Punca Berlakunya Rasuah dan Kesan Buruk Perbuatan Tersebut. Diambil pada 23 April 2012 di http://abihulwa.blogspot.com
MZ Zainudin, Mohammad Syahir
Mansor, Mohamad Noor Farhan Moh Yusof, Norsharol Sarmen, Mohamad Nazmi
Asaruddin, Mohd Azrai Nordin
No comments:
Post a Comment