Universiti Al Azhar di Mesir telah berjaya
menjadi sebuah institusi pengajian tinggi sehingga hari ini disebabkan
pendekatan wakaf yang digunakan. Ribuan pelajar yang menjadi lepasan universiti
ini berselerakan di seluruh dunia Islam membawa ilmu yang penuh keberkatan
untuk menjadi panduan kepada masyarakat Islam dan bukan Islam.
Wakaf adalah istilah yang sama erti dengan
“endowment” dianggap sebagai satu amalan kebajikan berasaskan sedekah yang mana
hasil atau pulangan yang dijana daripada harta yang diwakafkan untuk membiayai
pelbagai program pengajian atau aktiviti yang berfokuskan kebajikan pelajar
atau kakitangan institusi.
Dalam konsep ini, apabila sumbangan yang
diterima dilaburkan supaya hasil pelaburan tersebut dapat digunakan untuk
pelbagai tujuan.
Pelaksanaan wakaf boleh digambarkan dalam
bentuk kincir angin. Sebuah kincir angin yang digerakkan oleh lima bilah kipas
akan menarik air naik ke atas disebabkan kitaran kipas menghasilkan ruang vakum
dalam saluran yang dipasang pada kincir ini. Takungan air di bawah kincir naik
ke atas melalui saluran khas dan dialirkan ke dalam sebuah takungan. Semakin
kuat kipas bergerak, semakin banyak jumlah air ditarik dan disimpan di dalam
takungan. Air ini boleh digunakan oleh masyarakat untuk pelbagai keperluan.
Takungan air di bawah kincir diibaratkan
sejumlah penderma atau pewakaf. Kipas angin yang mengandungi lima bilah ini
umpama program atau aktiviti seperti pendidikan, advokasi, geran, bantuan
teknikal atau latihan kemahiran. Pewakaf tertarik kepada program-program ini
dan memberi sumbangan mereka dalam pelbagai bentuk seperti wang tunai, cek,
pindahan tunai atau potongan gaji. Sedikit demi sedikit tabung wakaf mulai
diisi.
Tangki air yang menakung air yang disedut tadi
merupakan tabung wakaf yang boleh digunakan dengan pelbagai tujuan yang mana
hasil akhirnya disalurkan kepada manfaat masyarakat umum.
Tabung
Wakaf/Endowment UTeM yang diluluskan pada Disember
2012 bertujuan mengumpulkan dana dari pelbagai pihak, orang ramai, alumni dan
kakitangan UTeM sendiri untuk merancakkan aktiviti kesarjanaan di universiti.
Antara objektif tabung ini adalah membiayai
aktiviti akademik, penyelidikan dan pembangunan, kebajikan pelajar,
pengimarahan, peningkatan budaya ilmu di UTeM seperti prgram Kursi Profesor,
penerbitan bahan saintifik, pembangunan fasiliti akademik, penajaan pelajar
seperti biasiswa kepada pelajar cemerlang atau tajaan yuran pengajian dan
membudayakan amalan memberi sumbangan jangka masa panjang dalam kalangan warga
universiti dan masyarakat setempat.
Jumlah dana yang dikumpul tidaklah sama
seperti yang diperolehi oleh universiti-universiti ternama di luar negara. Di
Universiti Harvard, operasi universiti itu menggunakan dana wakaf berjumlah
$23.2 bilion sejak tahun 1979. Endowment
Harvard menjadi sumber utama yang menggerakkan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran melibatkan lebih 12 ribu dana individu yang dilaburkan untuk
program bantuan kewangan, penerokaan penyelidikan saintifik dan pelbagai bidang
kesarjanaan.
Pada 2013, agihan wakaf berjumlah $1.5 bilion
iaitu sepertiga daripada pendapatan universiti berkenaan. Harvard juga menjadikan
wakaf sebagai bayaran untuk kesarjanaan, felow dan kebajikan pelajar.
Pebagai cara boleh digunakan untuk mempromosi
tabung wakaf ini. Pertama, ceritakan hal wakaf. Bina sebuah set cerita yang
menarik tentang wakaf yang boleh membantu masyarakat memahami konsep wakaf.
Cerita ini perlu memasukkan kisah-kisah kejayaan pelaksanaan wakaf di dalam dan
luar negara. Cerita merupakan kaedah terbaik untuk menerangkan tujuan atau
potensi wakaf kepada masyarakat.
Kedua, usahakan penerangan kepada lebih banyak
kumpulan. Rancang dan buat pertemuan kepada kumpulan yang berpotensi bagi
membentangkan rancangan wakaf. Kumpulan yang berpotensi mungkin boleh jadi
persatuan penduduk, koperasi, institusi keagamaan dan persatuan yang ada kaitan
dengan masyarakat.
Ketiga, libatkan surat khabar dan media.
Pengaruh surat khabar dan media sangat kuat. Sediakan maklumat berkaitan wakaf
dan hantar kepada media. Selain itu, penulis yang dilantik boleh juga
menggerakkan pemikiran mereka untuk menerangkan kejayaan memberi wakaf melalui
tokoh-tokoh dan projek-projek yang dilaksanakan.
Keempat, sebarkan idea wakaf. Agensi kerajaan
dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mempunyai peranan dalam mengenengahkan idea
wakaf kepada masyarakat. Berbuat baik dengan kedua-dua institusi ini dapat
membantu menambah kefahaman masyarakat.
Kelima, didik masyarakat setempat. Program
komuniti boleh menjadi medan mendidik orang ramai tentang wakaf dan bagaimana
mereka boleh membantu menjayakannya.
Sasaran kelompok yang berpotensi untuk wakaf
adalah pesara, ahli perniagaan, kakitangan awam dan belia.
Konsep wakaf untuk pendidikan tinggi dalam
skala besar boleh dikatakan baru muncul di Malaysia kerana kerajaan tidak lagi
memberi dana yang besar kepada universiti. Institusi pendidikan ini juga harus
mencari dana sendiri. Kesedaran orang ramai terhadap wakaf di insitusi
pengajian tinggi boleh ditingkatkan melalui kempen dan penerangan berterusan
melangkaui sempadan negara.
No comments:
Post a Comment