Sunday, May 03, 2015

Pengalaman negara lain laksana GST








Bantahan terhadap GST di Kuala Lumpur baru-baru melibatkan ramai pemimpin pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan serta orang ramai yang terkesan dengan sistem cukai ini. Bantahan ini berakhir dengan 29 orang ditahan kerana melibatkan diri dalam program ini. Antara yang ditahan adalah pemimpin DAP, PAS, PKR dan PSM manakala penaung Negara-ku, Datuk Ambiga Sreenevasan dilepaskan selepas tidak dibenar untuk tahanan reman.

Pelaksanaan sistem cukai GST dalam tempoh sebulan ini dilihat membebankan pengguna. Kebanyakan harga barang keperluan harian menunjukkan peningkatan. Seorang rakan mengatakan perbelanjaan bulanan keluarganya perlu ditambah di samping beliau anak-beranak mengambil langkah berjimat-cermat.

GST telah dilaksanakan di beberapa buah negara seperti Australia, Hong Kong, New Zealand dan Singapura.

Austalia melaksanakan GST dengan kadar sepuluh peratus. Sistem cukai ini diperkenalkan oleh pentadbiran Howard pada Julai 2000 bagi menggantikan sistem cukai jualan sedia ada.

Pengenalan sistem cukai yang baru di Austalia telah dimulakan pada pertengahan tahun 1980-an namun mendapat bantahan beberapa pihak khususnya insitusi kebajikan dan persatuan perniagaan. Idea ini dicetuskan kembali oleh Pakatan Liberal-Nasional yang dipimpin oleh John Hewson dan GST menjadi fokus atas perjuangan “Fightback!” dalam pilihan raya 1993.

Pembangkang menghadapi masalah untuk menerangkan dasar GST ini membolehkan perdana menteri dari Parti Buruh, Paul Keating mengeksploitasi isu ini. Pada tahun 1994, Parti Liberal memutuskan untuk membatalkan sisa-sia perjuangan “Fightback!” dan Alexander Downer menggantikan Hewson sebagai pemimpin Parti Liberal.

Seterusnya John Howard dipilih semula bagi menggantikan Hewson sebagai pemimpin Liberal pada tahun 1995. Beliau berikrar “sama sekali tidak” untuk melaksanakan GST dan memimpin Pakatan Liberal-Nasional memenangi pilihan raya 1996.

Bagaimanapun sebelum pilihan raya 1998, Howard mencadangkan GST yang menggantikan semua sistem cukai sedia ada. Padahnya, dalam pilihan raya tersebut parti beliau hanya menang “cukup-cukup makan” tetapi masih mengekalkan majoriti di dewan rendah. Howard menyifatkan kemenangannya sebagai mandat untuk melaksanakan GST di Australia.

Kerajaan yang berkuasa di Australia menghadapi cabaran dalam menjayakan GST. Kesan politik ke atas parti-parti bertanding sangat jelas. Parti Buruh melancarkan kempen “GST rollblock” tetapi tidak cukup kuat untuk mempengaruhi pengundi. Akhirnya GST dilaksanakan juga.

Dalam kesan ekonomi dan sosial, pelaksanaan GST memberi kesan segera dan ketara ke atas mereka yang berpendapatan rendah. Walau bagaimanapun selepas pengurangan dalam cukai pendapatan, cukai perbankan, cukai borong persekutuan dan sesetengah cukai bahan api, sebenarnya masyarakat Australia tidak pun membayar cukai tambahan.

Reaksi awal sebelum pelaksanaan GST adalah orang ramai berpusu-pusu membeli barangan keperluan kerana dikhuatiri harga akan meningkat selepas GST. Sebaik sahaja sistem cukai in dikuatkuasakan, perbelanjaan pengguna berkurangan dan pertumbuhan ekonomi merosot. Keseluruhan ekonomi Australia mencatat pertumbuhan negatif untuk kali pertama selepas sepuluh tahun. Dalam tempoh dua tahun pelaksanaan, keadaan kembali normal.

Kajian yang dilakukan oleh Curtin University of Technology, Perth pada tahun 2000 mendapati pelaksanaan GST memberi impak negatif ke atas pasaran hartanah iaitu kos rumah baru meningkat sebanyak lapan peratus dan permintaan berkurangan sebanyak 12 peratus. Selepas dua tahun, harga rumah dan permintaan terhadap hartanah meningkat secara mendadak.

Di Hong Kong pula, GST diperkenalkan pada tahun 2006 di sebalik wujud pelbagai halangan dan kontroversi. Kerajaan Hong Kong mengatakan cukai yang sedang dilaksanakan ketika itu akan menjurus kepada penyempitan, justeru GST berupaya memberi pilihan kepada Hong Kong untuk meluaskan asas percukaian dan jaminan keselamatan ke atas hasil simpanan cukai bagi memenuhi keperluan perbelanjaan masyarakat awam dalam jangka masa panjang.

Cadangan pelaksanaan GST di Hong Kong dibantah oleh banyak parti politik. Bantahan pertama oleh Parti Liberal yang dihadiri seramai 6000 orang manakala bantahan kedua oleh Parti Demokrat yang dihadiri seramai 500 orang.

New Zealand mengenakan GST pada kadar sepuluh peratus pada tahun 1986, dinaikkan kepada 12.5 peratus pada 1989 seterusnya 15 peratus pada tahun 2010.

Di Singapura, GST diperkenalkan pada April 1994 pada kadar tiga peratus, dinaikkan kepada empat peratus pada Januari 2003, lima peratus pada 2004 dan tujuh peratus pada 2007. Pengenalan kepada GST di negara ini bukannya untuk menjana pendapatan negara sebaliknya membolehkan orang ramai menyelaraskan cukai masing-masing, di samping mencari peluang pelaburan baru.

Bersama-sama pengenalan GST, kerajaan Singapura turut menyediakan bajet kepada orang ramai untuk tidak merasai beban cukai baru itu. Penduduk yang berpendapatan kecil merasai lebih banyak faedah daripada peruntukan ini.

Sesetengah pasar raya menyerap dua peratus GST selama sebulan hingga enam bulan. Antara pasar raya ini ialah Carrefour, Cold Storage, Giant, Sheng Siong dan Shop ‘n Save. Kerajaan juga membentuk Committee Against GST Profiteering (CAP) untuk menyiasat aduan dan memberi maklum balas.

Impak pelaksanaan GST adalah golongan berpendapatan rendah dan menengah tidak lagi membayar cukai pendapatan yang tinggi malah ada kalanya tidak perlu membayar. Golongan yang berpendapatan tinggi perlu lebih banyak membayar cukai pendapatan. Kadar GST terus dinaikkan kerana dapat membantu golongan berpendapatan rendah.

Pengalaman empat negara ini yang melaksanakan GST sebagai sistem cukai yang berkesan boleh membantu kita untuk memahami bagaimana mekanisme GST ini berjalan. Walaupun kerajaan akan mendapat sumber baru dalam perbelanjaan, kadar GST yang tinggi tanpa ada kenaikan tahap pendapatan menyebabkan orang ramai tertekan dan melihat GST sebagai satu cara memeras wang rakyat.
  
Post a Comment