Tuesday, May 05, 2015

Perkembangan pengangkutan moden di Malaysia








1.0 Pengenalan

Pada era moden yang serba mencabar ini, Malaysia telah menuju ke satu tahap yang lebih kompetitif bertunjangkan sains dan teknologi. Kemajuan tersebut sudah tentu dapat memudahkan kehidupan seharian kita dan perubahan tersebut sememangnya akan mendatangkan kesan positif dan negatif.

Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji perkembangan pengangkutan di Malaysia. Selain itu, kajian ini juga mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan pengangkutan dalam kalangan masyarakat, mengenal pasti kesan-kesan yang berlaku kepada kehidupan seharian masyarakat dari aspek perkembangan pengangkutan, mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan sistem pengangkutan seperti kereta, bas dan motosikal, mengenal pasti kepentingan jaringan sistem pengangkutan serta mencadangkan langkah penyelesaian untuk mengurangkan kesan perkembangan jaringan sistem pengangkutan.


2.0 Sorotan Literatur

Sebelum wujudnya sistem perhubungan dan pengangkutan yang moden di Tanah Melayu, corak perhubungan rata-ratanya berdasarkan air. Pada masa itu sungai dan laut memainkan peranan utama sebagai jalan penghubungan antara satu sama lain. Perhubungan melalui sungai ini juga mempunyai keburukannya, terutama pada musim tengkujuh. Untuk pengangkutan, terdapat perahu-perahu yang memudik dan hilir anak-anak sungai dan kapal-kapal besarnya pula melayari lautan sebuah pelabuhan ke sebuah pelabuhan lain.

Kereta lembu merupakan warisan pengangkutan tradisional yang menjadi lambang kemegahan Melaka. Diperkenalkan sewaktu zaman Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-15 oleh saudagar-saudagar India. Bentuk kereta lembu Melaka menyerupai “Wagon” di Amerika pada zaman dahulu yang ditarik oleh kuda. Kereta lembu pada dasarnya terbahagi kepada empat bahagian iaitu badan, roda, gandar dan kajang. Kini, penggunaan kereta lembu tidak digalakkan di kawasan bandar kerana ia boleh menyebabkan kesesakan lalu-lintas. Walau bagaimanapun ia tetap digunakan di kawasan-kawasan luar bandar untuk mengangkut padi, kayu api, rumput, perabut dan sebagainya. Sekali-sekala apabila pesta kebudayaan diadakan kita berpeluang menyaksikan kereta-kereta lembu yang dihiasi indah lengkap dengan gong dan tambor melintasi Bandar Melaka menuju ke tempat pesta.

Kereta kerbau didapati masih digunakan sehingga ke pertengahan abad ke-20. Ia dimonopoli oleh orang Cina yang tinggal di Bandar Melaka, bagi tujuan menarik barang-barang seperti papan, beras, batu-bata dan sebagainya di dalam lingkungan perbandaran sahaja. Di kawasan kampung-kampung dalam kalangan petani Melayu, kereta ini tidak digunakan. Pada asalnya sebelum wujudnya kereta-kereta yang beroda dalam kalangan masyarakat petani di kampung, mereka telah tahu menggunakan sejenis sistem pengangkutan yang dipanggil “bentang”. Kereta bentang ini tiada roda dan ditarik oleh binatang seperti kerbau dan lembu. Penggunaan sistem pengangkutan ini bertujuan untuk faedah diri sendiri seperti menarik padi, kayu api dan barang lain yang berat-berat. Kenderaan ini biasanya dapat dilihat di sawah padi dan dusun terutama dalam tahun-tahun 1880-an. Sekarang ini kereta kerbau atau pedati kerbau tidak lagi digunakan.

Kini, perhubungan ini bertukar melalui jalan darat. Penggunaan water-routes dan footpaths ini berkekalan hingga ke akhir abad ke-19, apabila secara beransur-ansur jalan-jalan kereta api dan jalan raya moden dibina oleh Inggeris untuk mengambil alih fungsi perhubungan dan pengangkutan air. Perkembangan ini berlaku peringkat demi peringkat. Dari lorong-lorong dan denai yang melalui hutan rimba, ia berubah menjadi jalan-jalan kereta yang berlubang-lubang dan bengkang-bengkok. Dengan campur tangan Inggeris dalam pentadbiran Tanah Melayu, jalan-jalan kereta telah dimodenkan sehingga membentuk satu sistem perhubungan yang amat berkesan. Fungsi sungai mulai tercabar dan secara beransur-ansur kepentingannya  telah merosot.

2.1 Perkembangan Pengangkutan Di Malaysia

Banyak faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan di Malaysia adalah bentuk muka bumi. Bentuk muka bumi Malaysia yang rata dan mempunyai daratan yang lebih banyak berbanding lautan memudahkan pembinaan jalan raya dijalankan. Kebanyakan jaringan pengangkutan darat tertumpu di pantai barat Semenanjung Malaysia. Ini kerana tanah pamahnya yang rata dan luas sesuai untuk pembinaan jalan raya dan jalan kereta api. Kos pembinaan jalan pengangkutan adalah lebih murah berbanding dengan kawasan tanah tinggi. Di Pantai Timur dan bahagian tengah Semenanjung pula, pembinaan jalan raya adalah sukar kerana keadaan permukaan bumi yang berbukit-bukau. Di Sabah dan Sarawak, kawasan pedalaman yang bergunung-ganang dan berpaya menyukarkan pembinaan jalan darat. Oleh itu, jaringan pengangkutan lebih tertumpu di daratan pantai.

Faktor lain adalah kemajuan teknologi pada masa kini. Kemajuan teknologi telah meningkatkan penghasilan pembuatan kenderaan. Contohnya Sistem Rel Bersepadu dibina dengan menggunakan teknologi dan kepakaran yang tinggi. Lebuh raya bertingkat pula dibina untuk mengatasi kesesakan lalu lintas di pusat bandar. Sebagai contoh yang lain, Lebuh Raya Kerinchi Link yang menghubungkan Lembah Pantai dengan Damansara, jambatan Pulau Pinang pula dibina untuk menghubungkan tanah besar Semenanjung Malaysia dengan Pulau Pinang. Pembinaan terowong SMART di Kuala Lumpur pula merupakan hasil teknologi terkini yang dibina untuk mengatasi masalah banjir kilat dan mengurangkan kesesakan lalu-lintas di pusat bandaraya Kuala Lumpur dan banyak lagi. Hal ini sekali gus telah membuka laluan dalam bidang automotif untuk lebih berkembang.

Selain itu, dasar kerajaan juga merupakan faktor yang menjadikan jaringan pengangkutan semakin berkembang dari masa ke masa. Dasar kerajaan yang telah meneroka dalam bidang automotif dan menghasilkan kenderaan nasional telah mempengaruhi lebih banyak sistem jaringan pengangkutan. Antaranya ialah Dasar Pembangunan Negara dan Rancangan Malaysia Ke-9. Kerajaan telah menyediakan peruntukan yang besar untuk memajukan sistem pengangkutan ini. Kerajaan telah membina banyak jaringan jalan raya dan menaiktarafkan jalan-jalan utama seperti menurap jalan-jalan di pedalaman, melebarkan jalan raya, menambah lorong jalan raya dan membina lebuh raya. Selain itu, Sistem Rel Bersepadu yang disediakan di Lembah Klang juga adalah antara usaha kerajaan untuk memodenkan sistem pengangkutan negara. Malahan permintaan yang semakin meningkat daripada pengguna juga adalah merupakan faktor yang menyebabkan bidang automotif negara berkembang pesat.

Kerajaan telah membuka laluan dalam bidang automotif dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan telah menggalakkan penglibatan Bumiputera dalam bidang ini. Justeru, pada tahun 1970 lahirlah dasar pengimportan kenderaan bermotor secara terkawal melalui pengeluaran AP yang diperuntukkan sepenuhnya kepada syarikat kepunyaan Bumiputera. Syarikat-syarikat ini telah mengimport kereta-kereta terpakai atau dikenali dengan “re-conditioned cars”, terutamanya jenama dari Jepun yang telah mencapai usia antara lima hingga tujuh tahun. Modal pusingan adalah terhad antara RM50,000 hingga RM100,000 untuk membeli kereta berharga sekitar RM5 ribu hingga RM8 ribu seunit. Peruntukan AP adalah sekitar 30 hingga 200 unit setahun kepada lebih kurang 269 syarikat pengimport.

Pada tahun 1981, syarikat-syarikat ini telah bersepakat menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan “Persatuan Pengimpot Dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia” atau dikenali dengan singkatan nama PEKEMA. Bermula dengan 48 syarikat ahli, PEKEMA terus berkembang, dan kini jumlah keahliannya mencecah 210 syarikat.

Pada era awal 80-an, pelbagai model kereta import dari Jepun dan Eropah seperti Honda, Toyota, Nissan, Mercedes dan BMW mula membanjiri jalan raya di seluruh negara. Hal ini merupakan petanda yang baik bagi pasaran yang lebih kompetitif dan memberi pilihan yang lebih luas kepada pengguna kenderaan di Malaysia.

Penubuhan Proton pada tahun 1983 dan kemudiannya Perodua pada 1993 membuka lebih banyak peluang kepada syarikat-syarikat Bumiputera menjadi pengedar kereta nasional tersebut, selain pelantikan oleh syarikat pemasang kenderaan dalam negeri yang tidak seberapa jumlahnya. Pengimport-pengimport bebas kenderaan terpakai sedikit demi sedikit mengumpul dana hasil keuntungan dan dilaburkan untuk mengimbangi peningkatan harga belian kereta dari semasa ke semasa. Lebihannya diguna untuk mengembangkan operasi dan perniagaan masing-masing.

Motosikal merupakan sejenis kenderaan beroda dua yang berenjin serta berupaya membawa seorang penunggang dan seorang pembonceng. Motosikal lazimnya digerakkan oleh enjin petrol kecil sama ada dua lejang atau empat lejang dengan kapasiti enjin antara 50cc sehingga sebesar 2000cc. Sejarah motosikal bermula apabila manusia cuba untuk memasang enjin pada basikal.

Honda merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Soichiro Honda pada tahun 1946. Produk awal Honda ialah motosikal 50cc dengan setengah kuasa kuda yang dikenali sebagai “Jenis–A”. Pada tahun 1980-an, Honda mula memasang sistem penyalaan nyahcas kapasitor (CDI) untuk menggantikan sistem penyalaan titik sesentuh. Model 100cc yang dikenali sebagai Honda Dream di Thailand dan Honda EX5 di Malaysia telah diperkenalkan pada tahun 1986.

Suzuki adala sebuah perbadanan multinasional yang mempunyai kepakaran dalam bidang pengilangan kenderaan. Suzuki A100 merupakan motor Suzuki pertama yang diperkenalkan oleh Suzuki di Indonesia bersama dengan FR 70 pada tahun 1970.

Yamaha merupakan syarikat automobil yang terkenal dari Jepun. Pengasas syarikat Yamaha adalah Torakusu Yamaha. Pelbagai produk telah dihasilkan dalam syarikat ini termasuk alat-alat muzikal, perkakasan elektrik rumah dan litar elektronik bersepadu.

Bermula dengan FZR1000 pada tahun 1987, Yamaha menjadi perintis kepada beberapa inovasi kejuruteraan. Pembaharuan yang dilakukan menjadikan model motosikal ini sebagai “tour de force” serta telah diundi sebagai “motosikal terbaik sepanjang dekad” bagi ramai pengkritik yang mendapati kemampuannya di kedua-dua jalan raya dan jalan tanah merah.

Modenas juga dikenali sebagai Motosikal dan Enjin Nasional Sdn Bhd. Syarikat ini ialah syarikat pengeluar motosikal nasional yang menghasilkan pelbagai model motosikal kecil 200cc untuk pasaran tempatan dan antarabangsa. Modenas Kriss merupakan model pertama yang dilancarkan oleh syarikat ini pada tahun 1996. Motosikal ini digerakkan oleh enjin 111cc yang dibangunkan oleh Kawasaki. Model ini menjadi model motosikal yang paling laris di Malaysia.

Sejarah syarikat bas di Melaka seperti syarikat-syarikat Patt Hup Transport, Malacca Omnibus Service, Bas Tai Lye Sdn Bhd, Batang Bas dan Town Bus sudah wujud sejak tahun 1930-an lagi. Syarikat-syarikat bumiputera seperti SKA, Salira, Baswira. Tuah Bus dan Roda Juara hanya wujud selepas 13 Mei 1968. Pada mula operasi dulu, ramai orang menggunakan perkhidmatan bas dan pendapatan pun menguntungkan. Namun apabila keadaan bertukar menjadi lebih parah dengan lambakan permit yang menggila dan harga alat ganti melambung tanpa dikawal, maka segala keuntungan yang lalu terhakis sama sekali.

Pada tahun 2012, syarikat bas di negeri Melaka perlu bergabung di bawah  satu konsortium supaya Kerajaan Persekutuan dapat menyalurkan bantuan dengan lebih berkesan dan sistematik. Dengan itu, berakhirlah perkhidmatan bas berhenti-henti di negeri Melaka. Sebanyak sepuluh buah syarikat bas berhenti-henti, lima syarikat bumiputera dan lima lagi bukan bumiputera ditutup secara rasminya. Kesemua perkhidmatan ini serta laluannya diambil alih oleh sebuah anak syarikat milik kerajaan negeri Melaka iaitu PM Cultural & Tours Sdn Bhd. Pengambilan alih ini bukan diambil begitu sahaja tetapi telah dibayar pampasan oleh kerajaan Melaka. Kerajaan negeri terpaksa mengambil tindakan ini kerana masalah pengangkutan awam telah tidak mendapat perhatian kerajaan pusat ataupun SPAD. Syarikat-syarikat bas perlu bergabung dan membentuk sebuah konsortium di bawah satu bumbung supaya proses pemantauan dan pemberian bantuan dapat dilakukan dengan lebih berkesan.

Pengangkutan bermaksud membawa barangan dari sesuatu tempat ke sesuatu tempat. Selain itu, pengangkutan juga bermaksud kenderaan. Oleh itu, pengangkutan berfungsi sebagai  media yang menghubungkan satu lokasi dengan satu lokasi yang berlainan dan  membolehkan melakukan pergerakkan. Jaringan sistem pengangkutan sangat penting dalam kehidupan seharian untuk bergerak dan dapat memudahkan kita melakukan sesuatu perkara. Perkhidmatan pengangkutan memainkan peranan penting dalam membangunkan sesuatu negara. Terbahagi daripada tiga aspek iaitu ekonomi, sosial dan yang terakhir ialah dari segi pertempatan dan alam sekitar.

Pertama, dari segi ekonomi yang mana ianya dapat memberi banyak kelebihan seperti dapat mengangkut hasil perlombongan dan pertanian. Selain itu, dapat mengembangkan sektor pembalakan di negara. Sektor perlancongan dan perdagangan dapat dibangunkan secara terancang. Kita juga dapat menjalankan hubungan antara negara luar dengan megeksport kereta di luar negara. Oleh itu, pelaburan negara dapat ditingkatkan.

Seterusnya, dari segi sosial ialah dapat meningkatkan pergerakan penduduk. Jurang sosial antara penduduk dapat dikurangkan di mana sistem komunikasi antara sesama masyarakat  sejagat dapat dibentuk. Pergerakan penduduk juga tidak terbatas dan mudah bergerak ke sesuatu tempat. Ianya juga dapat meningkatkan pergerakan penduduk. Peningkatkan integrasi nasional dapat berkembang dengan luas.

Pertempatan dan alam sekitar dapat menujudkan pertempatan baru dan bandar baru. Utiliti dapat disediakan di kawasan perumahan seperti bas persiaran, bas sekolah, teksi dan sebagainya yang dapat meberi banyak kemudahan kepada penduduk. Di samping itu, dengan kehadiran jaringan sistem pengangkutan, sektor pelancongan negara akan bertambah maju. Ianya juga dapat memudahkan urusan ekonomi untuk menjadi cekap dan pantas.

Perkembangan jaringan sistem pengangkutan akan menyebabkan kesan positif and juga kesan negatif. Hal ini akan memanfaatkan kehidupan kita dan juga akan member impak kepada kita. Kesan positif jelas yang dapat dilihat adalah dapat menjimatkan masa. Masa merupakan harta yang tidak boleh dinilai. Perkembangan jaringan sistem pengangkutan akan dapat membantu kita menjimatkan masa kita. Contohnya kita dapat sampai ke satu destinasi pada masa yang singkat.

Seturusnya ialah dapat menjimatkan wang. Hal ini kerana kita boleh pilih sistem pengangkutan yang kita suka dan murah. Tambahan pula pengangkutan lebih murah berbanding kita memandu kereta ke sesuatu tempat seorang diri. Selain itu, ia juga dapat  mengurangkan kesesakan jalan raya. Contohnya pembinaan lebuh raya bertingkat MRR2, jalan raya tiga lorong dapat mengurangkan kesesakan lalu-lintas kerana ia membenarkan kenderaan yang banyak lalu pada masa yang sama.

Selain kesan positif ia juga mendatangkan kesan negatif. Contohnya kepupusan flora dan fauna. Perkembangan jaringan sistem pengangkutan memerlukan penerokaan hutan yang banyak dan hal ini akan menjejaskan habitat flora dan fauna yang akhirnya akan menyebabkan kepupusan.

Selain kepupusan flora dan fauna, ia juga menyebabkan kes kemalangan jalan raya meningkat. Hal demikian kerana perkembangan jaringan pengangkutan menyebabkan kenderaan seperti kereta, bas dan motosikal bertambah dan menyebabkan peratusan berlakunya kemalangan meningkat. Akhirnya ia juga akan menyebabkan tahnah runtuh.  Hal ini demikian kerana jika hendak mengembangkan jaringan sistem pengangkutan banyak tanah tinggi perlu diteroka dan hal ini akan menyebabkan tanah runtuh kerana banyak pokok akan ditebang.

Perkembangan jaringan sistem pengangkutan telah membawa banyak faedah kepada masyarakat tetapi juga terdapat kesan negatif terutamanya masalah alam sekitar. Demi menyelesaikan masalah –masalah ini, banyak tindakan telah diambil oleh pihak tertentu.

Penghijauan bandar juga merupakan langkah yang amat baik. Penghijauan bandar adalah usaha penataan lingkungan dengan tanaman sebagai materi pokoknya dan mempunyai upaya yang dapat mengurangkan degradasi dan kualiti persekitaran. Penanaman tumbuh-tumbuhan dapat mengurangkan pencemaran udara dan boleh menyerap gas karbon dioksida dalam proses fotosintesis.

Kenderaan elektrik sememangnya mesra alam kerana tidak menggunakan sumber petroleum yang semakin berkurang pada masa kini. Ia juga dapat mengawal kualiti udara agar tidak dicemari oleh gas-gas yang dikeluarkan oleh asap kenderaan yang boleh membahayakan kesihatan. Teknologi ini telah dipraktikkan di Negara Eropah, Jepun dan Korea Selatan. Di Korea, kenderaan bas yang menggunakan elektrik sepenuhnya untuk beroperasi seperti bas yang membawa penumpang ke menara telekomunikasi di Seoul yang juga menjadi pusat pelancongan. Penggunaan kereta solar juga boleh dipertimbangkan kerana dapat mengurangkan kadar pencemaran udara dan bunyi.


3.0 Metodologi Kajian

Data mengenai perkembangan pengangkutan awam diperolehi daripada sumber kedua iaitu melalui buku, majalah dan jurnal. Analisis dokumen yang dilakukan ini telah membantu menambah maklumat berkaitan pengangkutan di Malaysia.


4.0 Hasil Kajian

Daripada soal selidik yang telah diedar, didapati terdapat 55% daripada 40 orang tidak tahu model kereta yang terdapat di Malaysia pada 70-an hingga 80-an. Peratusan ini menunjukkan hampir separuh daripada keseluluhan responden tahu model-model kereta yang terdapat di Malaysia.

Dari segi model motosikal, didapati terdapat 67% daripada responden yang tidak tahu model motosikal yang terdapat di Malaysia pada tahun 70-an hingga 80-an. Hal ini kerana masyarakat zaman sekarang tidak berminat dengan motosikal 70-an hingga 80-an. Mereka mungkin lebih minat dengan motosikal yang lebih bergaya.

Selain itu, didapati sebanyak 73% daripada responden yang tidak tahu model bas yang terdapat di Malaysia dari tahun 70-an hingga 80-an. Hal ini mungkin disebabkan masyarakat sekarang kurang minat dengan penggangkutan awam yang terdapat pada masa itu dan juga kurang pengetahuan tentang zaman dulu.

Terdapat 68% responden yang tidak tahu syarikat penggangkutan bas yang terdapat di Malaysia pada tahun 70-an hingga 80-an. Hal ini kerana masyarakat ketika itu lebih minat menggunakan basikal dan mereka hanya akan menggunakan bas jika mereka hendak ke tempat yang sangat jauh. Oleh itu masyarakat zaman sekarang juga tidak tahu syarikat bas yang terdapat pada masa itu.

Sebanyak 95% responden tahu model kereta yang terdapat di Malaysia sekarang. Hal ini kerana masyarakat sekarang lebih gemar memandu kereta sendiri. Masyarakat zaman sekarang berfikiran bahawa memandu kereta sendiri lebih mudah dan selesa jika hendak ke sesuatu tempat. Contohnya pergi melancong, mereka boleh melancong dengan sukahati tanpa mempunyai had masa. Malahan 85% responden tahu syarikat bas yang terdapat di Malaysia. Contohnya Rapid dan Panorama. Hal ini kerana kerajaan sentiasa menyeru rakyat Malaysia menaiki pengangkutan awam untuk mengurangkan pencemaran dan kesesakan jalan raya.

Lebih daripada separuh daripada responden tidak tahu model motosikal yang terdapat di Malaysia. Hal ini demikian adalah kerana masyarakat sekarang lebih suka memandu kereta jika dibandingkan dengan menaiki motosikal. Mereka berfikiran bahawa kereta lebih selamat jika dibandingkan dengan menunggang motosikal.

Kajian tentang model bas mendapati 78% responden tidak tahu model bas yang terdapat di Malaysia. Hal ini kerana masyarakat sekarang tidak berminat tentang model bas, mereka hanya berminat tentang model kereta. Hal ini kerana mereka berfikiran bahawa kereta lebih bergaya.

Berkaitan kemajuan pengangkutan di Malaysia, didapati 85% responden berpendapat bahawa pengangkutan di Malaysia semakin maju. Contohnya Kuala Lumpur mempunyai LRT, Monoral, MRT dan sebagainya yang memudahkan masyarakat Malaysia. Selain itu Pulau Pinang dan Melaka juga mempunyai “Rapid Penang” dan Paranoma yang dapat mengambil masyarakat ke destinasi yang dikehendaki.

Terdapat 55% responden puas hati dengan perkembangan pengangkutan di Malaysia dan 45% tidak puas hati. Mereka tidak puas hati dengan perkembangan tersebut kerana mereka berpendapat bahawa pengangkutan di Malaysia masih mempunyai ruang perkembangan yang luas. Mereka juga berpendapat bahawa perkembangan di negeri Kedah, Perlis, Selangor dan Kelantan masih perlu diusaha lagi.


5.0 Kesimpulan

Kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan orang tidak tahu tentang sistem pengangkutan yang terdapat di Malaysia dari semasa ke semasa. Negara ini mempunyai banyak sistem pengangkutan sejak tahun 70-an. Antara sebab-sebab responden tidak tahu perkembangan sistem pengangkutan di Malaysia adalah sikap tidak mengambil tahu. Walau bagaimanapun ramai yang bersetuju tentang kemajuan sistem pengangkutan di Malaysia. Hal ini telah membuktikan teknologi pengangkutan sedang ditambah baik di Malaysia. Selain mengembangkan sistem pengangkutan, Malaysia juga dapat mengurangkan kes kemalangan dan masalah lalu-lintas. Sistem jaringan pengangkutan telah membawa banyak faedah seperti mengurangkan masalah kesesakan, mewujudkan lanskap yang menarik dan sebagainya. Namun begitu, perkembangan sistem ini juga membawa kesan negatif terutamanya alam sekitar.
                                                                                                                                     

Rujukan

Abdul Jamal Abdul Halim. (2012). Reka Bentuk dan fabrikasi struktur badan mobaliti pengangkutan peribadi (electronic resource).

Abu Bakar Md Jelas. (2008). Automotif kenderaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Aminuddin Ab Ghani. (2008). Pengurusan sungai mapan dari perspektif kejuruteraan pengangkutan endapan. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.

Badrul Amri Abdul Rahman. (2006). Merekabentuk konsep dan model jek kereta jenis mekanikal. Kolej Universiti Teknikal Kebangsaan Malaysia.

Mohd Syafiq Radzali. (2009). Kajian awal tentang sistem rantaian kuasa untuk kereta elektrik hidbrid.

Muhammad Zaidan Abdul Manaf. (2012). Permodelan motosikal hybrid roda tenaga untuk mengoptimumkan penggunaan tenaga. Kuala Lumpur: Universiti Putra Malaysia.

Internet

http://ms.wikipedia.org/wiki/Motosikal
http://ms.wikipedia.org/wiki/Melaka_Sentral
http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/bas-di-melaka-bakal-lumpuh-1.17049
http://www.pekema.org.my/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=229&lang=bm




MZ Zainudin, Tew Huei Theng, Yap Sin Yin, Noor Azmalina Asmira Mazlan, Farah Hanum Suzaim


No comments:

Post a Comment