1.0 Pendahuluan
Kajian berkaitan dengan integrasi kaum di Malaysia agak kompleks. Hal ini kerana
sosiopolitik setiap kaum bersifat perkauman. Agen-agen seperti sejarah,
pendidikan, media, parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan amat kuat
mencengkam budaya politik setiap kaum. Akhirnya, lahirlah setiap bangsa yang
memperjuangkan kepentingan masing-masing. Bukti-bukti ini diperolehi melalui
tinjauan yang dibuat ke atas kajian-kajian para sarjana sebelum ini. Keadaan
tidak banyak berubah sehingga ke hari ini. Kajian ini bertujuan menilai sejauh
mana pengaruh agen sosiopolitik seperti sejarah, institusi keluarga dan
pendidikan yang dilalui meninggalkan kesan terhadap hubungan antara kaum. Hasil
kajian menunjukkan sosiopolitik perkauman melahirkan sentimen perkauman yang
tinggi. Integrasi masih lagi samar. Realitinya, sentimen perkauman masih kuat
mencengkam budaya politik masyarakat berbilang kaum.
1.1 Objektif Kajian
Antara
objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti persepsi dan tahap pengetahuan
pelajar UTeM terhadap isu perpaduan kaum di Malaysia pra dan pasca kemerdekaan.
Selain itu, kajian ini juga bertujuan memupuk semangat integrasi nasional
antara pelajar dalam usaha untuk melahirkan sebuah negara bangsa. Kajian ini
juga merangkumi pengkajian faktor- faktor seperti faktor sejarah, keluarga dan
pendidikan mempengaruhi integrasi antara kaum di Malaysia serta mengenal pasti
langka-langkah yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan untuk menyelesaikan isu
ini disamping memberi cadangan bagi membantu menyelesaikan masalah perpaduan
kaum di Malaysia
2.0
Sorotan Literatur
Menurut
Dewan Bahasa dan Pustaka edisi keempat, perpaduan bermaksud penggabungan,
pelaburan, penyesuaian, kecocokan, perihal berpadu (bergabung menjadi satu,
sepakat dan lain-lain). Integrasi pula bermaksud penggabungan atau pergabungan
dua atau beberapa kaum (unsur, bahagian dan sebagainya) menjadi satu kesatuan
dan penyatuan.
Menurut
Nadzan Haron dan Rozeman Abu Hassan melalui buku mereka “Malaysia Melangkah ke
Hadapan”, memetik kenyataan daripada buku mereka, “Malaysia lahir atas kefahaman
dan persetujuan dalam kalangan parti-parti politik bahawa Malaysia sebagai
sebuah negara berdaulat dan bersatu. Hasrat murni ini hanya dapat dicapai
dengan penerimaan keutamaan identiti Melayu oleh semua masyarakat bumiputera
dan bukan bumiputera berlandaskan ciri-ciri jati diri kebangsaan dalam proses
membina negara bangsa di Malaysia. Namun wujud ketidakpuasan hati kerajaan
negeri-negeri baru seperti Sabah, Sarawak dan Singapura terhadap keutamaan
identiti Melayu sebagai konsep pembinaan Malaysia”.
Selain
itu, Mohamad Zaini Abu Bakar melalui buku “Ke Arah Pengajaran Titas dan
Hubungan Etnik yang Holistik” berkata perhubungan etnik telah banyak
diperkatakan oleh pelbagai pihak sama ada dalam kalangan orang awam, pemimpin
politik, para ilmuan dan sebagainya. Pelbagai pandangan hipotetikal dan kupasan
teoritikal telah dihasilkan untuk cuba menjelaskan hal yang berkisar sekitar
persoalan hubungan etnik ini seperti ekonomi, politik, pendidikan, kemasyarakatan,
psikologi dan sebagainya.
Di
samping itu, menurut Zainal Abidin Ahmad beliau berkata, integrasi adalah satu
proses yang menyatupadukan pelbagai kelompok dalam masyarakat melalui satu
identiti bersama. Integrasi ini merupakan harapan kebanyakan masyarakat,
terutama sekali bagi masyarakat majmuk di Malaysia. Sepertimana yang kita
ketahui, sebuah negara yang bebas, merdeka dan daulat amat mementingkan perpaduan
dalam kalangan rakyatnya.
Rujukan
kajian-kajian ini tidak terhad kepada kajian daripada buku sahaja tetapi
melibatkan juga sumber artikel dari internet juga. Contohnya, merujuk kepada oliy777.blogspot.com, penulis berkata, “Menurut
Jayum A. Jawan (1997), perpaduan dan integrasi merupakan dua konsep yang saling
berkait rapat dan sering digunakan bersilih ganti. Perpaduan dan integrasi
adalah merujuk kepada proses menggabungkan bahagian-bahagian menjadi satu unit.
Menurut Shamsul Amri Baharuddin (2007), perpaduan adalah satu proses menyatupadukan
masyarakat dan negara supaya setiap anggota masyarakat dapat membentuk satu
identiti, nilai bersama, perasaan cinta dan bangga akan tanah air. Integrasi
pula adalah satu proses mewujudkan satu identiti nasional dalam kumpulan
terpisah dari segi kebudayaan, sosial dan lokasi dalam sesebuah unit politik.
Terdapat
lima bentuk integrasi iaitu segregasi, akomodasi, akulturasi, asimilasi dan
amalgamasi. Selain itu, melalui mohdkarimassigmentbloggerscom.blogspot.com,
Mohamad bin Abd Karim menulis, Malaysia merupakan sebuah negara berbilang kaum
yang pernah menghadapi konflik etnik. Hubungan etnik berkait rapat dengan
seluruh struktur sosial masyarakat dan memberi pemahaman tentang darjah
pluralisme sosial dan kebudayaan, punca konflik serta sejauh mana struktur
masyarakat bersifat kolonial. Hubungan etnik mencerminkan perkembangan sejarah
dan kemampuan sosioekonomi sesebuah negara. Hubungan etnik mencerminkan darjah
dan sumber ketegangan sosial dalam sesebuah masyarakat. Melalui hubungan etnik
juga dapat difahami isu prasangka dan diskriminasi di sesebuah negara serta
gambaran peranan faktor personaliti dalam menentukan tingkah laku ahli
masyarakat. Hubungan etnik penting dalam memahami kesan pengindustrian di sesebuah
negara iaitu kesan pengindustrian dan perubahan sosial. Hubungan etnik
mempengaruhi dasar sosial dan perancangan sosial sesebuah negara.
3.0
Metodologi Kajian
Pelbagai
kaedah penyelidikan lazimnya digunakan bagi memperoleh dan mengumpul data.
Antara langkah yang sering menjadi pilihan penyelidik atau pengkaji adalah
menggunakan kaedah penyelidikan seperti soal selidik, pemerhatian dan temu
ramah bagi menjayakan penyelidikan masing-masing. Pemilihan kaedah penyelidikan
ini pada kebiasaannya dipilih mengikut kemudahan penyelidik dan juga responden.
3.1 Sampel Kajian
Sampel
kajian kami hanya tertumpu kepada pelajar UTeM. Semua responden berjumlah 25
orang dan dipilih secara rawak.
3.2 Instrumen Kajian
Kajian
ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen penyelidikan bagi
kumpulan. Hal ini kerana mudah untuk menganalisis data yang diperoleh di samping
memudahkan responden yang hanya perlu menjawab beberapa soalan dalam masa yang
singkat.
4.0 Hasil Kajian
Dewasa
ini, pelbagai pembangunan dan kemajuan telah berjaya kita kecapi hasil usaha
pemimpin-pemimpin terdahulu dan masa kini. Kemajuan ini dapat dikecapi oleh
segenap masyarakat majmuk di Malaysia tanpa mengira agama, bangsa mahupun
keturunan. Walau bagaimanapun, isu perpaduan kaum di Malaysia masih belum
menemui titik noktah sehingga kini kerana setiap kaum utama di Malaysia lebih
selesa memperjuangkan hak dan kepentingan kaum masing-masing berbanding melakukan
integrasi bagi mewujudkan satu identiti nasional dalam kalangan kumpulan yang
terpisah dari segi budaya, sosial dan lokasi bagi sesebuah unit politik.
Antara
faktor yang menyumbang kepada isu ini adalah faktor sejarah itu sendiri.
Malaysia secara amnya telah mendapat kemerdekaan daripada pihak British pada
tahun 1957. Namun begitu, pihak British mempunyai agenda tersendiri bagi
mengekalkan kepentingan ekonominya di Tanah Melayu. Dasar “pecah dan perintah”
yang diperkenalkan oleh pihak British yang mana pengasingan tempat bermastautin
dibuat mengikut bangsa telah menyumbang kepada isu perpaduan kaum. Hal ini
kerana titik permulaan bagi setiap kaum adalah berbeza dan mereka terdedah
untuk bergaul sesama mereka sahaja berbanding dengan bangsa lain yang hanya terhad
di pejabat dan pasar semasa proses jual beli. Selain itu, penubuhan parti-parti politik utama di Malaysia seperti
UMNO, MCA dan MIC pada dasarnya ditubuhkan untuk memperjuangkan aspirasi kaum
masing-masing turut menjadi faktor isu ini. Lebih memburukkan keadaan, isu
kerakyatan berdasarkan prinsip jus soli
melalui Malayan Union, isu pertikaian terhadap hak keistimewaan orang Melayu
dan kedudukan Raja-Raja Melayu telah mengeruhkan lagi semangat kekitaan dalam
kalangan penduduk Tanah Melayu ketika itu.
Selain
itu, faktor kekeluargaan juga menyumbang kepada berlakunya jurang perkauman
pada masa kini. Pada dasarnya institusi kekeluargaan merupakan agen yang
memainkan peranan dalam membentuk sikap kanak-kanak sebelum seseorang itu
meningkat dewasa. Anak-anak biasanya akan meniru dan mempraktikkan apa yang
dibualkan dan dilakukan oleh ibu bapa tanpa mengambil kira faktor baik atau
buruk yang mana hal ini membentuk pola pemikiran mereka pada masa hadapan. Pada
kebiasaannya, latar belakang dan pemikiran isi keluarga yang cenderung kepada
penekanan budaya bangsa telah menjadi inti pati utama dalam pembentukan pola
pemikiran kanak-kanak. Kesannya, lahir individu yang cenderung untuk
memperjuangkan aspirasi kaum masing-masing berbanding penekanan terhadap
pembinaan negara bangsa.
Sistem
pendidikan yang berasingan juga antara faktor penghalang pembentukan integrasi
nasional. Sehingga Penyata Razak 1956 dibentangkan, tidak terdapat satu bentuk
sistem pendidikan kebangsaan di Tanah Melayu. Wujud corak pendidikan vernakular
yang menekankan kepada empat aliran pendidikan yang berlainan iaitu Inggeris,
Melayu, Cina dan India. Pendidikan orang Melayu terbahagi kepada pendidikan
agama di pondok-pondok dan pendidikan sekular peringkat rendah yang membolehkan
orang Melayu sekadar tahu membaca, menulis dan mengira. Kadar pendidikan ini
adalah percuma dan hanya belajar sekadar darjah enam dalam Bahasa Melayu. Bagi
orang Cina, sekolah-sekolah telah didirikan oleh masyarakat itu sendiri.
Kurikulum, buku teks dan guru biasanya diimport dari Tanah Besar Cina. Tidak kurang
juga bagi orang India, yang mana sekolah-sekolah Tamil didirikan di estet
berasaskan kurikulum dan buku teks yang diimport dari India Selatan. Selain
itu, terdapat juga sekolah Inggeris yang didirikan oleh British dan mubaligh-mubaligh
Kristian yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dan
kurikulum berdasarkan pendidikan Inggeris. Sekolah Inggeris biasanya didirikan
di kawasan bandar dan mengenakan yuran perbelanjaan yang tinggi.
Berdasarkan perbincangan di atas, jelas
menunjukkan bahawa kepentingan etnik adalah segala-galanya bagi kaum-kaum yang
ada di negara ini berbanding kepentingan kepentingan nasional. Sosialisasi
politik sama ada secara asuhan atau semula jadi telah mewujudkan persepsi dan
prejudis yang tidak sihat antara kaum. Asimilasi tidak berlaku, penyesuaian
diri juga tidak berlaku dan ia berakhir dengan berlaku ketidakseimbangan.
Masing-masing meletakkan kepentingan etnik di hadapan berbanding kepentingan nasional.
5.0 Kesimpulan
Melalui
kajian ini, didapati tahap keprihatinan dan persepsi pelajar UTeM terhadap isu
perpaduan kaum di Malaysia menunjukkan mereka peka terhadap isu ini namun lebih
selesa untuk berdiam diri kerana menganggap isu ini adalah perkara sensitif dan
tidak boleh dibahaskan sewenang - wenangnya demi menjaga semangat kekitaan yang
semakin mekar saban hari. Setiap penyakit pasti ada ubatnya, begitu juga dengan
isu perpaduan kaum ini. Kerajaan sedar untuk mencapai perpaduan negara atas prinsip
integrasi, langkah-langkah yang dapat memulihkan ketidakpuasan hati rakyat
terutamanya masyarakat bumiputera mesti dilaksanakan.
Oleh
itu, Majlis Perundingan Negara telah diberikan amanah untuk mencari jalan
mengatasi masalah tersebut. Majlis Perundangan Negara telah mencadangkan dua
langkah penting iaitu ideologi negara ataupun
Rukun Negara yang mesti diterima oleh semua rakyat Malaysia dan Dasar
Ekonomi Baru yang bertujuan membetulkan ketidakseimbangan sosioekonomi yang
wujud antara kaum majoriti dan kaum imigran. Dasar Ekonomi Baru selain itu
bertujuan untuk membasmi kemiskinan dan membaiki taraf ekonomi masyarakat
bumiputera supaya mempunyai taraf ekonomi yang seimbang dengan masyarakat bukan
bumiputera yang jauh ke hadapan. Pada masa yang sama, kerajaan juga cuba
memupuk semangat integrasi nasional melalui dasar – dasar sosiobudaya dan
pendidikan.
Usaha-usaha
untuk memupuk semangat kekitaan ini diteruskan oleh kerajaan sehingga kini
dengan terlaksananya pelbagai program peringkat nasional yang bertujuan memupuk
semangat perpaduan dalam jangka masa panjang. Sebagai contoh, Gagasan 1Malaysia
yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang digubal
berdasarkan dua aspek utama iaitu teras perpaduan dan nilai aspirasi bertujuan untuk
melahirkan masyarakat yang bersatu padu sebelum Malaysia mencapai status negara
maju seperti yang diilhamkan dalam Wawasan 2020. Perpaduan yang digambarkan oleh gagasan
1Malaysia amat berbeza dari konsep asimilasi yang diamalkan di negara-negara
lain yang mana identiti kaum-kaum etnik dilenyapkan dan diganti dengan satu
identiti nasional yang sama. Sebaliknya 1Malaysia menghargai dan menghormati
prinsip-prinsip Perlembagaan Persekutuan serta identiti-identiti etnik setiap
kaum di Malaysia dan menganggapnya sebagai satu aset atau kelebihan yang patut
dibanggakan. 1Malaysia menekankan sikap penerimaan dalam kalangan
rakyat berbilang kaum, yang mana sesuatu kaum menerima keunikan kaum yang lain
seadanya agar dapat kita hidup bersama dalam keadaan saling hormat menghormati
sebagai rakyat dalam satu negara.
Rujukan
Haris Md. Jadi. (1990). Etnik, Politik dan Pendidikan.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Shamsul Amri Baharuddin. (2007). Modul Hubungan Etnik.
Putrajaya: Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia
Zainal Abidin Ahmad. (2006). Pengajian Malaysia. Kuala Lumpur:
Prentice Hall.
Nadzan Haron. (2010). Malaysia
Melangkah ke Hadapan. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Babaruddin Sayin. (2005). Ke Arah Pengajaran TITAS dan Hubungan Etnik yang Holistik. Kuala
Lumpur: Pusat Penerbitan Universiti.
Comber, L. (2007). Peristiwa 13 Mei: Sejarah Perhubungan
Melayu-Cina.Petaling Jaya: IBS Buku Sdn. Bhd.
Mohamad bin Abd Karim. (2009). Konsep Hubungan Etnik di Malaysia. http://mohdkarimassigmentbloggerscom.blogspot.com
[12 Oktober 2009].
Oliyabra Madyusa. (2010). Hubungan Etnik di Malaysia. http://oliy777.blogspot.com [4 Februari 2010].
Kumpulan PGSR Bahasa Melayu IPGMKKB. (2011). Hubungan Etnik. http://kumpulansiswazahguru.blogspot.com [22 Disember 2011].
MZ Zainudin, Abdullah Ameer Izer, Ahmad Nur
Siddiq Adlan, Mohamad Nazirul Afandi Mahmod, Nurul Atikah Noslee
No comments:
Post a Comment