Wednesday, February 04, 2009

Usahawan sekolah memandu dan cenderahati

Membuat dua jenis bisnes serentak tidak menjadi masalah kepada pasangan suami isteri, Hasni dan Zulkifli.

Sebagai kakitangan yang rajin dan berdedikasi, Hasni ditawarkan perniagaan francais sekolah memandu oleh bekas majikannya di Shah Alam, Selangor setelah beliau menyelia tugas perakaunan syarikat tersebut. Peluang yang datang ini digunakan sebaik mungkin untuk menceburi bidang perniagaan secara serius dan bersungguh-sungguh.

Bisnes sekolah memandu ini telah memasuki tahun ketiga dan menunjukkan kemajuan yang menggalakkan.

Bisnes kedua yang sedang dikembangkan oleh Hasni ialah memasarkan barangan cenderahati untuk dua kumpulan sasar iaitu golongan korporat dan hadiah majlis keraian. Bisnes cenderahati dan hamper ini tidak bermusim, jadi beliau menerima banyak tempahan daripada syarikat korporat, kelab rekreasi, pengurusan acara majlis dan juga syarikat kecantikan.

Bagaimana seorang usahawan mampu menguruskan dua perniagaan serentak ini?

Pertama, pengalaman kerja sebagai pengurus akaun memudahkannya membuat perancangan kewangan yang mantap dan terurus.

Kedua, sifat kesungguhan yang ada telah menjadikan majikan percaya dan yakin kemampuan Hasni untuk menguruskan sebuah syarikat francais. Galakan yang berterusan daripada bekas majikannya menjadikan bisnes ini semakin berkembang.

Ketiga, sokongan daripada suami yang sentiasa memberi perangsang dan semangat untuk berjaya serta tidak mudah putus asa.

Keempat, bijak merancang strategi untuk mempelbagaikan bentuk bisnes.

Kelima, bersikap positif terhadap kejayaan dan merealisasikan impian hidup untuk berjaya dalam bisnes yang dilaksanakan walaupun banyak cabarannya.

No comments:

Post a Comment