Sunday, February 15, 2009

Sejarah penubuhan negara Yahudi

Selama 100 tahun, masyarakat Arab dan Yahudi telah menuntut Baitul Maqdis sebagai tanah suci. Tidak ada siapa pun yang dapat melupai sejarah-sejarah lepas ini.

1897 – Kongres Pertama Zionis di Switzerland yang bercita-cita untuk menubuhkan negara bagi masyarakat Yahudi di Palestin. Cita-cita ini telah mempercepatkan perpindahan Yahudi Eropah ke sana.

1917 – Setiausaha Luar British, Arthur Balfour menulis surat kepada Lord Rothschild yang memaklumkan bahawa Britain bersetuju dengan idea negara Yahudi di Palestin. Deklarasi Balfour juga menyatakan ‘tidak ada yang boleh dilakukan ke atas kewujudan masyarakat dan hak beragama di kalangan penduduk bukan Yahudi di Palestin,’ di mana penduduk bukan Yahudi ketika itu membentuk 90 peratus daripada jumlah rakyat Palestin. Pada 1920, Liga Negara-Negara telah memberi mandat untuk Britain mentadbir Palestin.

1936 – Bantahan besar-besaran oleh rakyat Palestin. Mereka menentang penjajahan British dan kemasukan Yahudi secara beramai-ramai. Pada 1937, Britain mencadangkan Palestin dibahagi kepada dua buah negara namun dibantah oleh Arab. Seterusnya Britain mencadangkan sebuah negara yang mempunyai majoriti Arab tetapi dibantah pula oleh Yahudi. Peperangan dunia kedua menyebabkan semua aktiviti politik dihentikan.

1947 – Kelompok Yahudi yang terselamat dalam holocaust telah bergerak ke Palestin. PBB mengundi untuk membentuk sebuah negara bagi masyarakat Arab , Yahudi dan sebuah kawasan antarabangsa bagi Baitul Maqdis. Yahudi menerima cadangan ini namun ditolak oleh masyarakat Arab.

1948 – Pada 14 Mei, mandat British berakhir di Palestin dan sebuah negara Yahudi diisytiharkan. Mesir, Syria, Jordan, Lubnan dan Iraq menyerang Israel pada hari yang sama. Beribu-ribu rakyat Palestin meninggalkan tanah air mereka.

1949 – Israel menandatangani gencatan senjata dengan negara-negara Arab dan mendapat lebih banyak kawasan termasuk barat Baitul Maqdis.

1956 – Dengan bantuan Britain dan Perancis, Israel menyerang Mesir pada bulan Oktober, menawan Semenanjung Sinai dan Gaza. Namun Israel berundur pada 1957 kerana tekanan PBB.

1964 – Palestine Liberation Organisation (PLO) ditubuhkan di Kaherah, Mesir dan memulakan gerakan gerila terhadap Israel.

1967 – Peperangan Enam Hari, Israel melancarkan serangan ke atas negara-negara Arab pada 5 Jun. Askar-askar Israel berundur dari Semenanjung Sinai tetapi menawan Tebing Barat dan timur Baitul Maqdis. Seterusnya Israel menawan Bukit Golan dari Syria. Pada November, PBB mengeluarkan Resolusi 242 yang meminta Israel mengundurkan tentera daripada kawasan yang dirampas.

1973 – Mesir dan Syria menyerang Israel di Sinai dan Bukit Golan dalam pertempuran Yom Kippur, merampas kawasan-kawasan yang diduduki Israel sebelum serangan balas negara Yahudi itu menerusi Terusan Suez dan menghalau keluar Syria dari Golan.

1974 – Setiausaha Negara Amerika Syarikat, seorang Yahudi, Henry Kissinger menjadi orang tengah bagi Mesir, Syria dan Israel.

1977 – Presiden Mesir, Anwar Sadat membuat lawatan bersejarah ke Baitul Maqdis. Beliau menjadi pemimpin Arab yang pertama mengunjungi Israel.

1978 – Pada September, pemimpin-pemimpin Mesir, Israel dan Amerika Syarikat berkampung selama 12 hari di Kem David bagi melaksanakan kerangka ke arah perjanjian damai melalui dua peringkat. Pertama, perjanjian Mesir-Israel telah berjaya memulangkan Sinai kepada Mesir dan memulihkan hubungan di antara kedua-dua negara. Kedua, perbincangan antara Mesir, Jordan, Palestin dan Israel bagi merancang pemulihan kuasa. Namun ia tidak menjadi kenyataan.

1979 – Mesir dan Israel menandatanani perjanjian damai di Kem David pada bulan Mac. Israel mula mengundurkan tentera dari Sinai.

1982 – Israel menyerang Lubnan untuk menyingkirkan PLO. Tentera Syria terpaksa keluar dari Beirut dan ibu kota Lubnan itu berada di bawah kawalan Israel selama 10 minggu. Ketika ini militia kristian Lubnan mengganas dan membunuh ribuan rakyat Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila. Empat puluh peratus adalah kanak-kanak.

1987 – Intifadah di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat. Israel gagal mengawal kebangkitan ini dan Palestin menjadi perhatian masyarakat dunia. Kelahiran Hamas.

1991 – Selepas perang Teluk, Amerika Syarikat merangka perjanjian damai Timur Tengah. Setiausaha Negara, James Baker membawa semua pihak bertelagah ke meja rundingan.

2000 – Ariel Sharon melawat al-Haram ash-Sharif pada 28 September 2000 dan menyalakan intifadah kedua. Seramai 393 orang Palestin terbunuh.

2006 – Israel menyerang Lubnan pada Julai selama 33 hari. Hizbullah berjaya menghalau keluar tentera Israel pada 8 September setelah gencatan senjata yang ditaja oleh PBB dipersetujui kedua-dua pihak.

2008 – Pertempuran sengit di Gaza bermula di antara Hamas dan Israel sejak pertengahan Mei 2007. Gencatan senjata enam bulan yang berakhir pada 19 Disember, Hamas mula melancarkan serangan roket ke arah Israel kerana tindakan negara Yahudi itu yang menutup laluan sempadan Palestin. Keadaan ini menyukarkan kehidupan rakyat Palestin dan pada masa yang sama Mesir menutup pintu sempadan Rafah. Serangan Israel dari 27 Disember hingga Januari 2009 menggunakan kod Operation Cast Lead membunuh hampir 1,300 orang Palestin yang kebanyakannya adalah kanak-kanak, wanita dan orang tua.

No comments:

Post a Comment