Wednesday, February 25, 2009

Bisnes CD-ROM

Bisnes menjual CD-Rom sangat mudah, hanya dengan cetak dan jual. Kekuatan pemasaran dan kemahiran menjual adalah aset yang paling penting untuk berjaya.

Paling kurang ada tiga kelebihan iaitu: menggunakan maklumat dan panduan yang terdapat dalam CD tersebut untuk faedah sendiri, menjual CD dan mendapat untung dan mendapat pakej lengkap bisnes yang boleh terus digunakan untuk menjana wang.

CD-ROM ialah cakera padat yang menyimpan data. CD juga boleh menyimpan lagu dan filem seperti yang biasa dijual di pasar malam dan kaki lima. Untuk membuka CD-ROM, anda perlukan komputer dan membacanya seperti sebuah buku. Anda juga boleh mencetaknya jika mahu.

Jika tidak ada komputer, anda boleh ke kafe siber atau meminjam komputer kawan yang mempunyai CD-Writer. Minta mereka buatkan salinan ke CD kosong. Apabila sudah ada modal, anda boleh membeli sebuah komputer dan mencetaknya sendiri di rumah.

Mengapa CD-ROM? Mengapa tidak dicetak di atas kertas? Kerana CD-ROM lebih murah dengan modal hanya RM3 untuk mencetak satu CD. Jika menggunakan salinan foto, paling kurang anda perlukan RM20 untuk mencetak semua panduan yang ada.

Idea bisnes ini mesti memuatkan tajuk dan kandungan yang menarik seperti "CD-ROM 40 Rahsia Jutawan Buat Duit Dari Rumah Terbongkar," "Rahsia Jutawan Adsense," "Jana Pendapatan RM160k dengan modal RM30" "Formula RM200 setiap hari tanpa perlu keluar rumah" dan sebagainya.

Jika anda rajin, bahan-bahan artikel ini boleh dicari, disusun dan ditulis sendiri. Kemudian dicetak dengan perisian yang sedia ada di dalam komputer anda seperti Nero StartSmart. Sebenarnya cara ini tidak memerlukan anda untuk membayar royalti atau lesen kepada sesiapa.

Istimewanya bisnes ini ialah anda mendapat wang secara tunai, boleh dilakukan secara sambilan, tidak perlu premis, modal yang kecil dan paling penting ialah anda tidak perlu menyimpan stok kerana anda mencetak apabila mendapat pesanan.

Menjual CD-ROM perlukan sedikit kreativiti dan kerajinan. Kreatif memasarkan barangan jualan anda dan rajin membuat promosi. Jika anda memilih promosi melalui pos, pastikan anda mencetak brosur yang menarik dan banyak, jika melalui Internet, dapatkan satu laman web yang percuma (biasanya blog) dan mula pasarkan CD-ROM anda.

Kalau nasib anda baik, pendapatan bulanan anda boleh mencecah RM5,000.

No comments:

Post a Comment