Sunday, February 01, 2009

Pemimpin Israel takut ke mahkamah

Perdana menteri dan menteri-menteri Israel sungguh marah dengan keputusan seorang hakim Sepanyol, Fernando Andreu yang membuka kembali pertuduhan ke atas tujuh orang bekas pegawai tertinggi keselamatan negara Yahudi itu atas dakwaan jenayah perang pada 2002 di Gaza yang menyebabkan kematian seorang pemimpin Hamas, Salah Shehadah 14 orang awam lain.

Siasatan ditujukan kepada Menteri Infrastruktur Kebangsaan Binyami Ben-Eliezer yang menjadi menteri pertahanan ketika itu; calon Likud Knesset Moshe Ya’alon yang menjadi ketua jeneral; komander tentera udara Dan Halutz; pemerintah Selatan OC Down Almog; ketua majlis keselamatan kebangsaan Giora Eiland; setiausaha tentera kementerian pertahanan Mike Herzog dan Menteri Keselamatan Awam Avi Dichter yang ketika itu menjadi ketua Shin Bet.

Kementerian Kehakiman Israel menolak pertuduhan itu yang dianggap gagal melihat permintaan pihak perkuasa Sepanyol dan masih mengambil masa untuk menyediakan dokumen yang perlu. Sebaik pertuduhan dikeluarkan, menteri dan perdana menteri Israel mula membuat pelbagai kenyataan. Antaranya Menteri Pertahanan Ehud Barak yang menyatakan ‘seseorang yang mengatakan pembunhan ke atas jenayah kemanusiaan sebenarnya berada di dunia yang lain.’

Menteri Keselamatan Awam Dichter pula memberitahu ‘Shehadah telah bertanggungjawab ke atas pembunuhan berdozen-dozn rakyat Israel’ iaitu tuduhan yang tidak dibuktikan.

Menteri luar Tzipi Livni menyifatkan tindakan hakim berkenaan tidak dapat diterima dan berikrar akan membantu tujuh orang yang didakwa itu.

Andreu berkata serangan ke atas Shehadah di kawasan penduduk awam adalah jenayah ke atas kemanusiaan.

Usaha membawa ketujuh-tujuh penjenayah Israel ini dimulakan sejak 2001 di konferens NGO Forum, Durban untuk memboikot Israel dan memasukkan negara itu sebagai ‘apartheid’ dengan cara undang-undang. Inisiatif ini digerakkan oleh Palestin Center for Human Rights (PCHR) yang mendapat peruntukan daripada Pesuruhjaya Eropah, kerajaan Norway, Ireland, Sweden, Switzerland dan beberapa negara Eropah yang lain.

Pemimpin-pemimpin Israel mula gelabah . Seorang demi seorang pemimpin negara itu bersuara untuk mempertahankan rakyat Israel. Ehud Barak berkata ‘semua pegawai pertahanan atasan dari dulu hingga sekarang telah melakukan tindakan yang betul atas nama Israel dan memberi komitmen untuk mempertahankan rakyat Israel.’

Livni pula cuba menekan kerajaan Eropah untuk menghalang mana-mana pertubuhan bukan kerajaan daripada membawa kes-kes itu ke mahkamah, namun ia gagal sama sekali.

No comments:

Post a Comment