Friday, February 20, 2009

Siapa yang menguasai Baitul Maqdis akan menguasai dunia







Palestin adalah isu akidah

Isu Palestin adalah isu bersama. Perkara pertama yang kita boleh kongsi ialah memahami pesanan Sheikh Mahmoud Siyam, mantan imam dan khatib Masjid Al-Aqsa dalam satu pertemuan ketika beliau melawat Malaysia. Dia berkata, persoalan Palestin adalah satu permasalan yang akan berterusan sehingga menjelang hari kiamat sebagaimana yang digambarkan oleh Rasulullah SAW dalam satu hadis yang bermaksud,

‘Tidak akan terjadi hari kiamat sebelum kaum Muslimin memerangi orang-orang Yahudi. Kemudian kaum Muslimin membunuh mereka sampai orang Yahudi bersembunyi di belakang batu atau pohon. Maka batu atau pohon itu berkata: Wahai Muslim, wahai hamba Allah, ini di belakangku ada Yahudi, ke marilah lalu bunuhlah. Kecuali pohon Gharqad (sebuah pohon berduri yang dikenali dalam kalangan bangsa Yahudi), sesungguhnya Gharqad itu adalah salah satu pohon bangsa Yahudi.’ (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Kenapa Palestin? Pertama, Dr Yusuf Qardawi dalam salah satu kitabnya berkata isu Palestin adalah isu akidah. Maksud akidah di sini ialah merupakan sebahagian daripada keyakinan dan keimanan kita.

‘Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.’ (Al-Isra’:1)

Kedua, kiblat pertama. Perkara yang pertama selepas kalimah syahadah diberi dan disampaikan kepada sahabat-sahabat Rasulullah SAW ialah ibadah iaitu bersolat. Baginda SAW mengumpulkan mereka ke arah Baitul Maqdis, walaupun Kaabah ada berhampiran. Kenapa Baitul Maqdis? Salah satu daripadanya ialah Allah SWT hendak mendidik kita supaya melihat Baitul Maqdis ini sebagai salah satu daripada perkara yang besar dan utama dalam kehidupan seorang muslim.

Dalam sebuah hadis, dinyatakan hanya tiga tempat yang digalakkan untuk ziarah atau mengembara. Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Hurairah, dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, ‘Tidak dianjurkan untuk berpergian kecuali kepada tiga masjid, masjidku ini (Masjid Nabawi), Masjidil Haram dan Masjid Al-Aqsa.’ Ini menunjukkan betapa besar dan sucinya kota Baitul Maqdis.

Ketiga, keadaan yang berlaku di Palestin ada kaitan dengan umat sebelumnya. Bermula dengan umat Nabi Ibrahim AS, Nabi Sulaiman AS, Nabi Daud AS dan Nabi Isa AS. Pada tahun 636 masihi, Saidina Umar pergi sendiri ke Palestin untuk mendapatkan kunci kota Baitul Maqdis daripada pemimpin kristian yang menguasai kota itu. Sebaik sahaja memegang kunci itu, Saidina Umar mengisytiharkan bahawa seluruh bumi Palestin sebagai tanah wakaf umat Islam. Kenyataan ini bermakna seluruh umat Islam wajib mempertahankan tanah wakaf itu.

Keadaan ini difahami oleh Sultan Salehuddin Al-Ayubi. Sebaik sahaja dilantik memegang tampuk pemerintahan, dia menuju ke Baitul Maqdis untuk membebaskan kota tersebut daripada tentera salib.

Orang-orang Islam yang faham dan beriman akan nampak permasalahan di Baitul Maqdis dan Palestin bukan masalah orang Arab dengan orang Yahudi, bukannya masalah negara Palestin dengan negara Israel sebaliknya adalah permasalahan umat Islam yang mesti mempertahankan tanah wakaf warisan umat.

Keempat, kenapa kita sebut Palestin? Ada sekeping gambar yang menunjukkan saudara kita ditanam sebahagian daripada badannya. Ini adalah salah satu daripada bentuk siksaan yang dikenakan ke atas orang Palestin. Tangan diikat, mata ditutup dan dibuat apa sahaja sesuka hati sama ada ditendang, dipukul atau disepak.

Baru-baru ini seorang rakan saya berada di Rafah sebelum genjatan senjata diadakan. Pintu sempadan Rafah dikawal oleh kerajaan Mesir dan dibuka hanya 3 jam sehari. Suatu hari sebuah ambulans melintasi sempadan Rafah untuk membawa seorang remaja yang kepalanya telah ditembak. Remaja berkenaan dibawa ke sebuah hospital di Kaherah dan selamat menjalani pembedahan. Sebaik sahaja sedar, remaja itu bertanya, ‘Saya berada di mana?’ Lalu diberitahu, ‘Kamu di Kaherah.’ Dengan bersemangat remaja ini membalas, ‘Tak mahu, hantar saya balik ke Gaza. Saya nak kembali ke Palestin dan tak mau mati di Mesir. Saya nak mati di Palestin.’

Kelima, sabda Rasulullah SAW, ‘Barangsiapa yang tidak ambil berat urusan umat Islam maka dia bukan daripada mereka.’ Ingatan ini sangat serius. Sesiapa yang tidak ambil tahu langsung dan tidak kisah serta memikirkan kepentingan diri sahaja, Rasulullah SAW kata dia bukan daripada golongan umat Islam.

Di Palestin, ada mayat yang kita lihat amat menyedihkan. Bukannya mayat selepas kemalangan atau bedah siasat. Sebaliknya mayat yang biasa dijumpai di lorong-lorong jalan. Ketika ditemui, keadaan badannya sudah terbuka kerana orang Yahudi menangkap dan membelah tubuhnya untuk diambil organ dan dijual. Badan mayat hanya dijahit semula oleh orang-orang Islam sebelum dimandikan.

Masalah Palestin bukan masalah manusia lawan manusia sebaliknya masalah iman dan aqidah kita. Bukan juga isu semasa, tetapi menjadi permasalahan yang utama dalam agenda umat Islam.

Keenam, Rasulullah SAW bersabda, ‘Sentiasa akan ada sekelompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama-sama kebenaran, mencabar dan menentang musuh mereka. Musuh-musuh mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga Allah mendatangkan keputusannya. Mereka tetap dalam keadaan demikian. Maka para sahabat bertanya: Di manakah mereka? Jawab Rasulullah: Di Baitul Maqdis dan sekitarnya.’ (Riwayat Bukhari).

Ulama –ulama mutaakhir berkata maksud ‘sekitarnya’ ialah mereka yang duduk di luar Palestin dan membantu perjuangan di Baitul Maqdis, bukan sekadar di Jordan, Syria atau Mesir. Mereka ini termasuk dalam kelompok bersama-sama dengan kebenaran. Kita tidak lahir di Palestin atau Baitul Maqdis namun inilah peluang kita untuk membantu umat Islam Palestin.

Ketujuh, mari kita kenali Barack Obama, Presiden Amerika Syarikat sekarang. Siapakah Barack Obama? Beliau adalah salah seorang boneka Israel. Semasa berkempen menjadi presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah disoal tentang keutamaannya apabila dilantik menjadi presiden. Dengan bingkas beliau menjawab Israel.


Dalam satu kenyataan yang lain, Obama menyatakan bahawa dirinya adalah anggota CFR (Council on Foreign Relations). Apabila disebut anggota CFR, jelaslah bahawa Barack Obama adalah anggota Freemason ‘32 degree’ iaitu tingkatan paling tinggi yang boleh dicapai oleh seseorang bukan Yahudi dalam organisasi itu.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Maidah ayat 82 yang bermaksud, ‘Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.’ Daripada ayat ini kita boleh gambarkan siapa musuh yang utama.

Zionis: Agenda dan peranannya

Orang Yahudi meyakini bahawa mereka adalah umat pilihan. Kata mereka, ‘Kami anak Allah, kami dipilih untuk memimpin dunia, bangsa lain menjadi hamba kami.’ Inilah akidah Yahudi.

Ada empat sumber rujukan mereka. Pertama ialah Torah atau Old Testament. Ia bukannya kitab Torah yang diturunkan Allah SWT kepada Nabi Musa AS tetapi kitab yang ditulis oleh pendeta-pendeta mereka. Torah ini banyak korupsi seperti disebut Allah itu pelupa, tidak adil dan bermacam-macam lagi.

Rujukan kedua ialah kitab Talmud. Talmud ialah kata-kata atau hadis Nabi Musa AS tetapi telah ditukar dengan kata-kata pendeta Yahudi. Salah satu ajaran Talmud ialah, ‘Sekiranya kamu berjalan-jalan dan berjumpa orang bukan Yahudi meminta tolong dari dalam lubang, hendaklah kamu mengambil batu dan menghempapnya.’ Sumber ketiga ialah Kabbalah iaitu huraian kepada Talmud. Apa yang disebutkan Talmud diterangkan dengan lebih kejam.

Manakala keempat adalah protokol zionis. Salah satu daripadanya ialah berusaha menguasai ekonomi dunia. Penguasaan ini bukan sekadar kekayaan harta malah menguasai hati-hati umat Islam. Yahudi menguasai pemikiran, perasaan dan kehidupan hinggakan orang Islam mengikut apa yang dirancang oleh ekonomi Yahudi.

Kelompok zionis telah membuat satu perjumpaan setelah tidak berjaya memujuk Sultan Abdul Hamid II. Theodor Herzl mengadakan Konferens Yahudi Sedunia yang pertama di Besel, Switzerland pada 1897 bagi membincangkan langkah-langkah untuk menubuhkan negara Yahudi dan menambahkan bilangan Yahudi di Palestin.

Perancangan seterusnya ialah merancang kemasukan orang Yahudi secara terancang dan tersusun ke Palestin. Dari lapan peratus Yahudi, bilangan mereka bertambah hingga Resolusi 181 (II) PBB memberi 55 peratus daripada tanah Palestin kepada Yahudi. Selepas tahun 1948, keluasan Israel bertambah kepada 77 peratus. Kini cuma tinggal empat peratus tanah yang diduduki oleh orang Palestin.

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, ‘Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi.’ (Riwayat Bukhari dan Muslim).

[Sumber: HALUAN Palestin]

No comments:

Post a Comment