Sunday, September 21, 2014

Banyak cara menegur







Semasa anda sedang menolak troli untuk membuat bayaran di kaunter, tiba-tiba muncul seorang pelanggan dari sebelah kiri anda, memotong giliran dan terus membuat bayaran. Katanya dia hendak cepat. 

Apakah yang anda rasa dan fikirkan ketika itu? 

Tentulah berasa tidak senang dan mengocakkan sedikit emosi anda. 

Memang ada dalam masyarakat kita mereka yang tergesa-gesa dengan pelbagai alasan yang dicipta. Mereka ini kurang prihatin dan jarang mengikut aturan. 

Kita harus menerima keadaan ini dan berazam akan berusaha membetulkan sikap seperti itu. Kita boleh menulis tentang adab dan etika semasa beratur di kaunter, kita juga boleh melukis kartun untuk menunjukkan etika yang betul dan salah semasa di kaunter bayaran dan kita juga boleh memberi syarahan atau ceramah kepada generasi muda yang lebih mudah belajar.

Pokoknya banyak cara untuk membuat teguran ke arah perubahan.



Post a Comment