Wednesday, September 10, 2014

Uji perbendaharaan kata anak-anak






Anak-anak yang berusia dua tahun dan ke atas dan baru mula belajar bercakap sangat aktif. Mereka hendak hendak tahu semua perkara dalam keadaan perbendaharaan kata yang terhad dan kosa kata yang berterabur. Ada perbezaan anak lelaki dan perempuan. Biasanya anak perempuan lebih cepat hendak belajar dan lebih banyak perkataan yang diketahui. Mereka juga aktif mengulang perkataan baru setiap hari.

Kita boleh menguji keupayaan anak-anak ini dengan beberapa soalan mudah untuk mengetahui tahap kefahaman dan jenis perkataan yang diungkapkan. Kefahaman dan jenis ungkapan dipengaruhi oleh corak pembesaran dan keadaan persekitaran membesar.

Jika persekitarannya sentiasa dengan orang yang suka bercakap, sudah tentu anak-anak ini lebih cepat bertutur dan memahami setiap perkataan.Tahap intelektual pun akan turut bertambah.

Antara ujian yang kita boleh berikan ialah soalan-soalan mudah berkaitan kehidupannya seperti pampers, makan, susu, mandi, kencing, pakai baju dan berak. Jawapan bagi setiap perkataan ini menentukan sejauh mana perbendaharaan kata mereka dan tahap kefahaman setiap perbuatan tersebut. Kita boleh tanyakan soalan-soalan berikut dan jangkaan jawapan yang diberi.

Soalan: Adik dah makan?
Jawapan: Dah.

Soalan: Adik dah susu?
Jawapan: Dah.

Soalan: Adik dah pakai pampers?
Jawapan: Dah.

Soalan: Adik dah mandi?
Jawapan: Dah.

Soaan: Adik dah pakai baju?
Jawapan: Dah.

Semua jawapan yang diberi adalah "Dah". Jawapan ini menunjukkan dua kemungkinan iaitu mereka faham dengan soalan atau tidak faham dengan soalan. Sama ada faham atau tidak, jawapannya adalah sama.

Kenapa begitu?

Besar kemungkinan jawapan "tidak" atau "belum" tidak ada dalam perbendaharaan kata. Jadi, bagaimana reaksi mereka untuk menunjukkan "tidak" atau "belum" ini?

Biasanya mereka memalingkan muka, geleng kepala atau buat-buat tidak tahu.



No comments:

Post a Comment