Tuesday, January 06, 2009

Hari ke-10 perang Israel ke atas Gaza

Al Shati'

Tentera udara orang Israel membedil lebih banyak rumah di kem pelarian ini. Sumber-sumber perubatan berkata seramai 35 penduduk Palestin cedera. Seorang terbunuh dan 5 cedera dalam serangan udara di kawasan letak kereta awam di sini.

Al Zaytoun

Askar Israel mara semakin hampir dengan Al Zaytoun, sebuah kawasan yang berpenduduk padat di tenggara Gaza. Banyak rumah terbakar dan dimusnahkan dalam siri pengeboman. Dua orang awam yang cedera kerana serangan udara disasarkan ke atas sebuah rumah di sini.

Kereta kebal Israel melancarkan bedilan dari tapak pelancar dengan mensasarkan bangunan-bangunan di bandar Al Zahra. Banyak bangunan dirosakkan dan sebahagiannya terbakar. Rumah keluarga Khail dimusnahkan dalam serangan artileri. Ramai penduduk cedera kerana menerima serangan bom yang berterusan.

Al Nusairat

Tiga warga Palestin terbunuh, 9 cedera dalam serangan udara Israel. Sebuah rumah pemimpin utama Barisan Popular, Jameel Mizhar, dimusnahkan sebahagiannya. Sekumpulan orang awam dibom menyebabkan ramai yang cedera dan luka. Dua cedera kerana sebiji roket meletup di rumah Othman Ghaleb. Rumah Sayed Baroud dibedil. Banyak rumah jirannya juga rosak terkena serpihan bedilan berkenaan. Tentera laut Israel mula menyerbu kem pelarian ini dan ramai yang cedera dalam serbuan berkenaan.

Rafah

Serangan udara berdekatan Masjid Al Huda di Yibna. Sebiji roket telah memusnahkan rumah Ibrahim Abu Al Naja. Sebuah terowong di selatan Rafah dibom. Seorang wanita terbunuh tiga hari lalu dan masih tidak boleh dibawa keluar kerana askar-askar Israel melepaskan tembakan berterusan ke arah bandar Bait Lahia. Wanita yang terbunuh daripada keluarga Abu Samaha. Askar-askar Israel menyerbu rumah Abu Khosa dan mencederakan penghuni rumah dengan tembakan rambang.

Jabalia

Api menyala-nyala di kilang simen berdekatan Zimo Crossings, timur Jabalia. Kebakaran kerana serangan artileri askar Israel. Mereka juga menawan sebuah sekolah yang dijadikan tempat perlindungan dan terdapat orang awam yang turut berlindung di situ. Askar Israel memusnahkan sebuah rumah berdekatan Masjid Al Salam. Seorang penduduk mengalami pendarahan yang teruk dan pasukan paramedik belum dapat menghampirinya. Tidak diketahui sama ada dia masih hidup atau mati. Begitu juga Abd Al Hilis, masih mengalami kecederaan di Jabalia dan tidak dapat dibantu kerana serangan askar Israel.


Hospital

Doktor di Hospital Al Shifa memaklumkan terdapat banyak mayat yang terbakar diterima dan sebahagian daripadanya telah berkecai. Dalam tempoh 48 jam, seramai 90 orang awam dan kanak-kanak dibunuh setelah operasi ketenteraan dilaksanakan.

Beberapa biji roket memusnahkan ladang dan kawasan penempatan di Khan Yonis. Pihak Hospital Nasir menerima beberapa kes trauma yang dirujuk kepada mereka. Dua buah rumah dibedil di penempatan Al Amal. Satu daripadanya kepunyaan Yasir Hamadan dan satu lagi milik Nedal Kollab.

Simpanan bahan api telah habis di Hospital Al Awda, utara Semenanjung Gaza. Petugas hospital memaklumkan bahawa hospital berkenaan sering menjadi sasaran peluru askar Israel.

Utara Gaza

Empat keluarga terperangkap di Jabal El Kashif, utara Semenanjung Gaza yang biasanya sibuk. Tiga orang daripada keluarga Abd Al Dayim terbunuh kerana serangan askar Israel ke atas bandar Bait Hanon.


Timur Gaza

50 orang cedera apabila askar Israel berterusan melepaskan bedilan dari kereta kebal di timur Semenanjung Gaza iaitu kawasan Jabal Al Rayis. Bedilan berkenaan disasarkan ke atas keluarga Mahalh namun kebanyakan yang cedera adalah kanak-kanak. Seorang kanak-kanak berumur lima tahun dan datuknya daripada keluarga Al Helu terbunuh manakala sebahagian ahli keluarga cedera dan ibunya berada dalam keadaan kritikal.

Tiga orang kanak-kanak termasuk ibu mereka berkecai apabila rumah dibom di Al Shija'ya, timur Gaza. Mereka berlindung di rumah berkenaan semasa serangan dilancarkan. Sebiji roket disasarkan ke rumah keluarga Al Harzaeen di kawasan Sika iaitu di antara penempatan Al Shij'ya dan Zaytoun.

Askar Israel menduduki sebahagian besar rumah penduduk awam di Juhr El Dik. Dua orang wanita Palestin daripada keluarga Hajaj dibunuh.

Pertempuran berdarah di antara pejuang Palestin dan askar Israel di timur Gaza. Helikopter Apache dan artileri memberi bantuan kepada askar Israel. Jumlah kematian belum dapat dipastikan. Tentera udara Israel mensasarkan lebih banyak rumah di Semenanjung Gaza.

Barat Gaza

Tentera udara Israel mensasarkan Kolej Al Uma di kawasan Al Nasir, barat laut Semenanjung Gaza.


Tempat-tempat lain

-Dua orang rakyat Palestin terbunuh di Bait Hanon, pasukan paramedik masih belum dapat sampai ke kawasan berkenaan sehingga kini.

-Penunggang motosikal terbunuh kerana dibedil dengan roket semasa melalui sebuah jalan raya di Gaza.

-Serangan udara Israel dari helikopter Apache disasarkan ke atas rumah tiga tingkat kepunyaan keluarga Al Ghandour di Al Daraj. Keadaan itu menimbulkan suasana panik dan takut di kalangan penduduk. Dalam serangan udara ke atas bengkel di kawasan itu, dilaporkan ramai yang cedera.

-Serangan udara ke atas Masjid Omar bin Abd Al Ziz dan ramai yang cedera.

-Sebuah roket memusnahkan 'Sinaran Masyarakat' iaitu badan kebajikan yang memberi sokongan kepada anak yatim dan orang miskin. Pertubuhan itu termasuk unit terapi fizikal bagi orang termiskin adalah sebahagian daripada gerakan Al Jihad Islamist.

-Tiga penduduk Palestin mati kerana kecederaan di Mesir. Mereka sebelum itu telah cedera dan dirujuk ke sana.

-Pembunuhan beramai-ramai: Keluarga Samuni berkata askar Israel mengumpul 30 orang daripada keluarga Al Samoni dalam sebuah rumah. Sepuluh orang daripadanya adalah ahli keluarga yang rapat. Ramai orang awam yang telah terbunuh akibat serangan artileri. Bilangan mangsa sekitar 14 orang, kebanyakannya adalah kanak-kanak dan wanita. Beberapa orang masih berada dalam keadaan kritikal.

-Serangan udara disasarkan ke atas sebuah kedai penggurup wang di penempatan Remal, tengah Gaza. Kedai-kedai berhampiran juga dibedil mengakibatkan beberapa orang cedera.

-Seorang wanita terbunuh di dalam rumahnya sendiri di Al Moghraqa, tengah Gaza. Tiga orang awam cedera apabila askar Israel mula menduduki kawasan itu semalam.

-Tiga orang pejuang Palestin terbunuh di Gaza kerana serangan roket Israel.

No comments:

Post a Comment