Friday, January 11, 2008

Tenggiling dan labi-labi memberi wang

Kemiskinan membuatkan Mag Piah menjual tenggiling dan labi-labi untuk menjana pendapatan sendiri. Tenggiling ini ditangkap dari hutan berdekatan rumahnya manakala labi-labi dari sungai.

Labi-labi diperolehi dengan cara mengail di sungai. Kalau bernasib baik, dapatlah dua atau tiga ekor labi-labi yang dijual di pasar atau restoran. Tenggiling yang sering mendapat sambutan dan permintaan dapat dijual pada harga yang lebih tinggi. Jika bernasib baik, Mag Piah mampu tersenyum dan dapatlah sedikit wang untuk membeli barangan keperluan harian untuk keluarga.

Idea mencari wang dengan menjual binatang sangat unik khususnya bagi penduduk kampung. Mereka sangat mahir dan mengetahui selok-belok menangkap binatang-binatang ini.

Bagaimanapun menangkap tenggiling dan labi-labi sebagai penjana pendapatan tidak akan menjadikan anda seorang yang kaya jika dilakukan dalam skala yang kecil. Lainlah kalau anda mempunyai rangkaian restoran dan permintaan terhadap binatang itu sentiasa tinggi.

Bagi orang miskin seperti Mag Piah, sebab utama menangkap dua jenis binatang ini adalah kerana kemiskinan hidup. Beliau hanya perlu berusaha untuk mencari dan menjualnya kepada pelanggan yang dikenali. Jadi tidak ada alasan bagi beliau untuk meminta-minta kepada orang lain selagi mampu bekerja sendiri.
Post a Comment