Thursday, June 07, 2007

Tabiat 1 Dapatkan mesej "Aku boleh berubah" (4-akhir)

Apabila kita memahami konsep berjaya ini, tidaklah menjadi tekanan dan bebanan yang berat untuk menjadi “usahawan yang jutawan” kerana yang penting adalah setiap kerja yang dilakukan memberi rahmat dan berkat di dalam hidup kita.

Bill Gates, pengasas empayar Microsoft adalah orang yang paling kaya ketika ini. Beliau mempunyai pendapatan US$46.5 bilion dan dinobatkan sebagai orang yang paling kaya di dunia pada tahun 2005. Kajian kekayaan ini dilakukan oleh Forbes.

Bill Gates adalah pengasas dan pengerusi kepada Microsoft Corporation. Beliau mempunyai impian untuk melihat semua kerja dilakukannya tanpa menggunakan banyak kertas. Penggunaan e-mail dimaksimumkan kerana inilah pilihan beliau untuk berkomunikasi dan memberi maklum balas kepada rakan-rakan perniagaannya.

Di Microsoft, e-mail menjadi medium pilihan untuk berurusan berbanding telefon, dokumen, blog, papan kenyataan ataupun mesyuarat. Cara ini bagi memastikan setiap keputusan dibuat dengan lebih cepat.

Bill Gates mendapat 100 e-mail setiap hari yang ditapis mengikut keutamaan. Terdapat pelbagai jenis e-mail yang merangkumi perniagaan, maklum balas dan cadangan. Kaedah komunikasi ini telah membantu Microsoft membuat keputusan dengan pantas bagi setiap tindakan yang perlu diambil. Dia mendapat 90 peratus maklumat dan berita melalui talian Internet. Jika kematian Abraham Lincoln mengambil masa lapan bulan untuk diketahui, sesuatu maklumat hanya mengambil beberapa saat sahaja di sini dengan kos yang lebih murah.

Dalam tempoh yang tertentu, Bill Gates akan mengambil cuti selama seminggu untuk membaca lebih daripada seratus kertas kerja daripada kakitangannya yang berkait dengan isu-isu syarikatnya dan cuba memikirkan teknologi pada masa hadapan.

Satu-satunya alat teknologi lama yang masih ada di pejabatnya ialah papan putih yang digunakan untuk sesi perbincangan bersama rakan-rakannya. Impian Bill Gates ialah mempunyai sebuah papan putih pintar yang bercirikan tablet PC yang digunakannya sekarang.

Bill Gates telah membuat revolusi besar dalam era teknologi maklumat dengan mengurangkan penggunaan kertas sebaliknya menjadikan industri tenaga elektrik lebih berkuasa. Sekiranya semua kemudahan elektrik tidak dapat berfungsi akibat bencana alam, Microsoft akan menghadapi masalah besar dalam operasi mereka.

Setelah anda mendapat mesej untuk berubah, tindakan anda seterusnya adalah ...

No comments:

Post a Comment