Monday, June 11, 2007

Jangan tidak-tidak

Penulis : Dr. HM Tuah Iskandar al-haj
Tahun : 2006
Penerbit : Karya Bestari Sdn Bhd, Shah Alam, Selangor
Muka surat : 320

Salah satu daripada kunci kejayaan menerapkan mesej kepada pembaca ialah kaedah penulisan yang digunakan. Buku ini menggunakan elemen bercerita dan mengungkit kembali pengalaman penulis yang sangat bermakna untuk dijadikan teladan. Beliau berjaya menarik perhatian pembaca dengan gaya penulisan yang bersahaja dan berkesan.

Pengalaman sangat bermakna kepada perubahan bagi dikongsi bersama dan secara tidak langsung memberi penyelesaian yang berguna kepada pembaca yang sedang menghadapi kebuntuan berfikir dan bertindak. Proses membuat keputusan yang diterapkan menjadi memori yang sukar dilupakan seperti pentingnya memasukkan elemen tuah dalam sesuatu tindakan. Sebagai contoh, "dikencing Udin" sangat bererti bagi empunya diri kerana kejadian itu membawa tuah dalam kehidupan. Ianya berkait dengan usaha bersungguh-sungguh, pengorbanan dan maruah keluarga.

Begitu juga kesungguhan yang dicontohkan oleh ibu penulis yang melaksanakan puasa tiga bulan sekali gus dan berturut-turut, qiamullail dan kesediaan memaafkan kesalahan orang lain. Kisah-kisah ini boleh menjadi inspirasi kepada pembaca untuk turut sama mencontohi keperibadian seseorang. Amalan itu juga turut dipanjangkan kepada kesan-kesan positif kerana berpuasa, qiam dan memaafkan orang lain menjadikan diri sendiri lebih berkualiti.

Hubungan hamba dengan Tuhan dibina dengan solat, qiam dan puasa manakala hubungan sesama manusia disuburkan kembali dengan kemafan.

Nilai-niai yang disampaikan oleh penulis akan lebih berkesan jika pembaca dapat menganalisis kandungan cerita berkenaan. Lebih baik lagi disertakan rumusan pembelajaran utama bagi setiap cerita itu dengan petikan ayat al-quran, hadis dan kata-kata mutiara yang dapat menjadi pedoman kepada pembaca. Al-quran umpamanya merupakan penunjuk yang membentuk peribadi lebih unggul.

Ulasan Editor : Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta. (Surah Al-An'am ayat 116)

No comments:

Post a Comment