Thursday, June 21, 2007

Tabiat 3 Memahami perubahan (1)

Semua orang inginkan kejayaan. Jika ditanya siapa yang tidak mahu berjaya, tentu tidak ada yang mahu mengaku. Sama ada kecil ataupun besar, pasti mahu merebut kejayaan. Kejayaan memberikan kebahagiaan. Itulah yang dikehendaki oleh setiap orang yang mencari kejayaan biarpun bagi seorang perompak.

Kisah sekumpulan perompak yang memecah masuk sebuah bank di Selangor dan melarikan barang-barang kemas, sijil dan bon saham milik pelanggan menceritakan kepada kita yang perompak juga mahu berjaya. Bagaimana mereka bekerja?

Hari itu hari kedua aidilfitri . Mereka mula bekerja pada jam 5.00 pagi dengan menebuk lubang sebesar tayar kereta Perodua Kancil dan masuk ke tempat sasaran menggunakan seutas tali. Kerja perompak ini ialah memecahkan 92 daripada 708 peti simpanan keselamatan dan kejadian ini hanya disedari sebelas jam selepas perompak ini mengemas kini kerja-kerja mereka. Sungguh cekap!

Kumpulan perompak ini dipercayai kumpulan yang sama merompak sebuah bank di Cheras, Kuala Lumpur, 15 tahun yang lalu dengan jumlah rompakan sebanyak RM30 juta.

Itu kisah perompak yang mencapai kejayaan.

Pelajar cemerlang, Nur Amalina Che Bakri yang mencatat pencapaian terhebat dalam sejarah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan mendapat 17A1. Ibu bapanya bercerai, belajar di sekolah biasa tetapi semangat dan keazamannya untuk meraih segala impian sangat luar biasa.

Pencapaiannya sungguh mengagumkan sehingga dijemput untuk makan tengah hari bersama Perdana Menteri Malaysia. Pengajiannya di Cheltenham Ladies College, United Kingdom adalah di bawah tajaan Bank Negara Malaysia.

Najmil Faiz, 26 tahun, seorang yang tabah untuk mencapai cita-cita. Pada 14 Mac 2005, beliau membentangkan hasil kajian di hadapan anggota parlimen United Kingdom, London kerana diberi penghormatan dan pengiktirafan di atas kajian "Micro Machine Process" dan memenangi anugerah "The Best Research of Good Prospect (2005)." Beliau membentangkan hasil kajian itu selama 15 minit.

Siapakah Najmil Faiz Mohammed Aris?

Beliau berasal dari Ipoh, Perak dan mendapat pangkat tiga dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Pernah bekerja di stesen minyak. Ketika berada di persimpangan hidup di antara belajar dan bekerja, dia mula mengatur strategi untuk belajar. Melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KuiTTHO), Batu Pahat, Johor. Tahun 2000 beliau berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana Muda Kejuteraan seterusnya ijazah kedoktoran (PhD) di Universiti Metropolitan di Leeds, UK. Tesis pengajian PhD ialah "Surface Functionality: Modelling, Simulation, Optimization and Control."

Kejayaan Najmil Faiz bukanlah dengan jalan mudah. Agenda pendidikannya sangat besar. Bangkit daripada kegagalan; dipandang rendah kerana menjadi pekerja stesen minyak, lemah bahasa Inggeris dan bukannya keluarga yang senang. Beliau berpegang pada peribahasa Cina, "Menyimpang seinci rugi seribu tahun." Kegagalan adalah pembakar semangat dan kaunselor yang terbaik. Padanya, kegagalan membuatkan dirinya sentiasa berfikir ke arah mana hala tuju hidupnya.

Kecewa kerana mendapat purata nilaian gred keseluruhan (CGPA) 2.2 selepas dua tahun belajar diploma, beliau memulakan azam untuk memenuhi impian terbesar dalam hidupnya. Kenapa Najmil boleh berjaya? Kerana tidak pernah kenal erti putus asa, tidak membiarkan sesiapa sahaja memperkecilkan usahanya selama ini dan berjiwa besar.

Di UK, beliau bertungkus-lumus bekerja sambil belajar, tidur dua atau tiga jam sehari. Semua jenis kerja dilakukan, dari mencuci bangunan hinggalah mengangkat barang-barang untuk menampung kos pengajian. Kejayaan mendapatkan ijazah kedoktoran dalam usia yang muda sangat membanggakan. Beliau adalah contoh intelek muda negara yang mengharumkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa.

Antara anugerah yang diperolehi Najmil ialah Anugerah Pencapaian Akademik Terbilang, Anugerah Akademik Gemilang dan Anugerah Personaliti Bitara. Kini beliau berbangga kerana dapat memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia yang dahagakan kejayaan melalui buku autobiografi dan motivasi yang bertajuk "Meniti Puncak Antara Realiti dan Fantasi" yang menyingkap pelbagai pengalaman, susah payah dan keazamannya untuk berjaya.

No comments:

Post a Comment