Friday, June 08, 2007

Media: Di antara maklumat dan keuntungan

Media menjadi sangat penting sebagai perantaraan untuk menyampai dan menyebarkan maklumat kepada masyarakat umum. Ada media yang mengumpul wang berjuta-juta ringgit kerana peranannya yang berpengaruh khususnya dalam hiburan dan maklumat semasa. National Geographic umpamanya, menjadi rangkaian pilihan kerana maklumat yang dipaparkan sangat berguna kepada umum. Dedikasi petugasnya yang sanggup bersusah-payah membuat dan mencari sesuatu punca atau keadaan sangat mengagumkan. Reuters, yang terlibat dalam menyebarkan maklumat isu dan perkembangan semasa turut menjadi kukuh dan semakin berpengaruh setelah bergabung dengan Thompson.

Di Malaysia, tiga jenis media utama ialah media elektronik, media massa dan Internet. Media elektronik dipecahkan kepada kawalan kerajaan dan swasta. Media massa yang dimiliki oleh pihak swasta dengan pegangan saham oleh kumpulan atau individu yang berpengaruh. Manakala Internet, kandungannya sangat sukar dikawal. Oleh itu, bagi maklumat yang lebih cepat, pengguna dan orang ramai semakin beralih kepada Internet yang boleh disifatkan sebagai pasar saya maklumat global.

Media kerap bergantung kepada pembaca untuk mendapatkan tajaan iklan. Bagi menarik perhatian umum dan meningkatkan jualan seterusnya keuntungan, media cetak khususnya berlumba-lumba menyiarkan berita yang menarik atau sensasi. Antaranya ialah yang berkaitan dengan orang kenamaan, bencana yang besar, peperangan dan kisah-kisah kejayaan seperti penjelajahan, keuntungan dan penciptaan baru. Apabila isu begini disiarkan, edaran surat khabar atau majalah berkenaan akan meningkat secara mendadak.

Dalam sehari dua ini, rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, berasa gembira kerana YAB Perdana Menteri akan mengakhiri zaman duda. Maklumat ini menjadi tajuk utama semua akhbar di Malaysia kerana ia ada tarikan dan sensasi. Isi kandungannya lebih menarik kerana disiarkan perasaan beliau, kisah pertemuan dan latar belakang bakal isteri. Suasana gembira ini turut dikongsi oleh semua rakyat Malaysia.

Saya menghubungi rakan saya di sebuah indtitusi pengajian tinggi di utara bagi memaklumkan berita ini. Rakan ini masih bujang walaupun usianya hampir mencecah 40 tahun. Saya maklumkan yang YAB Perdana Menteri sudah mahu berkahwin, dia bila lagi? Responnya sangat mudah, "Ha...ha..tak tau lagi. Belum ada jodoh agaknya." Saya cadangkan agar beliau belajar bagaimana Pak Lah mencari isteri dalam tempoh setahun.

Rebakan maklumat begini memang cepat. Dari segi kepantasan maklumat, Internet lebih dahulu menyiarkan khabar angin ura-ura YAB Perdana Menteri akan berkahwin semula. Hari ini maklumat yang diterima dua tiga bulan yang lalu menjadi kenyataan.

Internet menjadi media alternatif bagi orang ramai mendapat maklumat dan mengikuti isu-isu dengan lebih pantas. Sedikit demi sedikit pergantungan mereka ke atas Internet semakin kukuh dan lebih dipercayai. Promosi oleh penyedia perkhidmatan Internet utama, TM makin menggalakkan orang ramai melanggan perkhidmatan itu. Timbul pula nanti bagaimana hendak mengawal maklumat yang banyak. Mungkin penyelesaian kepada kebanjiran maklumat boleh menguna pakai tema Kesatuan Eropah iaitu "bebas, selamat dan adil."

Google mengubah paradigma penggunaan Internet dan membuat revolusi besar bagi merapatkan dunia siber. Konsep pengiklanan yang dilakukan oleh Google menjadi ikutan hari ini. Keuntungan yang diperolehi oleh syarikat penyedia carian Internet sangat berganda kerana pelanggan di atas talian kebanyakannya mempunyai kuasa membeli yang tinggi.

Maklumat yang disediakan oleh enjin carian pula semakin hari semakin bertambah dan bercampur-baur di antara yang membina diri dan meruntuhkan akhlak. Yang berfaedah dan memusnah. Bagaimanapun, maklumat dalam Internet berkembang-biak tanpa dapat dihalang lagi. Suatu hari nanti ia akan mengubah hidup manusia seluruh dunia. Apakah kita telah bersedia dengan perubahan ini?

No comments:

Post a Comment