Monday, June 25, 2007

Bagaimanakah orang jahil menafsirkan al-quran?

Penulis : Harun Yahya
Tahun : 2004 (Edisi Bahasa Melayu)
Penerbit : Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur
Muka surat : 66

Al-quran adalah kitab yang maha ideal yang tidak hanya teruji sebagai panduan hidup umat manusia, tetapi juga terbukti secara sains. Berbagai-bagai penemuan mutaakhir yang muncul di bidang sains mengukuhkan kebenaran al-quran ini. Sungguhpun begitu, tidak sedikit orang yang terkandas di tengah jalan dalam menemukan kesejatian al-quran.

Mengapa hal ini terjadi? Kerana mereka terjebak dalam salah tafsir terhadadap al-quran. Entah kerana memendam prasangka, ada maksud tersembunyi, kurang jujur, tidak mengerti bahasa Arab, kurang menguasai teknik penafsiran, miskin pemahaman, lemah fikiran atau kerana sang pengkaji dihinggapi sikap angkuh. Banyak contoh yang memperlihatkan betapa penyimpangan penafsiran terhadap al-quran itu betul-betul terjadi, sehingga mengaburkan pesanan hakiki dari kitab agung ini.

Maka di sinilah peranan penting dari buku "Bagaimanakah Orang Jahil Menafsirkan Al-Qur'an" ini. Sekalipun kecil, karya Harun Yahya ini mampu menjelaskan kekeliruan ramai orang dalam menafsirkan al-quran. Latar belakang penulisnya sebagai ilmuan turut memperkayakan buku ini, sehingga menghadirkan corak tafsir yang berbeza daripada biasanya.

Salah satu salah tafsiran al-quran ialah minum arak di dalam syurga. Persoalannya ialah bagaimanakah arak boleh diberikan kepada penghuni syurga sedangkan ianya diharamkan di dunia. Dalilnya Surah Muhammad ayat 15 yang bermaksud:

"Sifat syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa (ialah seperti berikut): ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredhaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)!"


Bagi menolak hujah ini, al-quran menerangkan perbezaan di antara minuman yang disediakan di syurga dan di dunia dalam ayat 18 hingga 19 Surah Al-Waqiah:

"Dengan membawa piala-piala minuman dan tekoh-tekoh serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir. Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya."


Minuman yang disediakan di syurga sama sekali tidak ada kesan negatif dan sangat berbeza daripada arak yang diminum di dunia. Malahan ciri-ciri minuman yang dilarang di dunia ini tidak wujud di dalam syurga.

Ulasan Editor : Harun Yahya merupakan seorang penulis dan pengkaji yang gigih dalam usahanya. Buku seperti ini wajar dimiliki oleh para pendakwah bagi memantapkan pengetahuan mereka terhadap isi kandungan bagi menjelaskan isu-isu semasa. Piawaian seorang pendakwah tidak lengkap tanpa memasukkan buku tulisan Harun Yahya ke dalam kajiannya kerana memang keperluan pendakwah hari ini ialah selangkah berada di depan dai'.

Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Baqarah ayat 32)

No comments:

Post a Comment