Saturday, June 30, 2007

Amerika Syarikat prihatin dengan umat Islam?

Keputusan Amerika Syarikat melantik seorang wakil khas ke Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) adalah perubahan yang radikal bagi sebuah negara yang menyokong keganasan Israel dan membunuh ribuan rakyat Iraq dan Afghanistan melalui dasar luar yang keras.

Perkembangan ini juga membuktikan Washington mengiktiraf OIC sebagai satu badan penting dan mahu ataupun tidak, ia perlu menjalin kerjasama yang lebih erat.

Presiden George W. Bush mengumumkannya ketika berucap pada majlis sambutan ulang tahun ke-50 penubuhan Pusat Islam, sebuah masjid dan pusat kebudayaan di Washington. Langkah ini bagi menjelaskan nilai yang dipegang oleh Amerika Syarikat adalah selari dan sama dengan nilai-nilai yang dipegang oleh negara-negara Islam yang lain.

Amerika Syarikat, kuasa besar dunia yang hendak menguasai seluruh organisasi politik, ekonomi dan sosial dunia akan sentiasa mencari-cari peluang dan ruang untuk menyelinap masuk ke setiap pertubuhan dunia. Di Asia, Amerika Syarikat telah menganggotai Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC), cuba menghalang pembentukan Kesatuan Asia Timur dan menjadi jaguh antikeganasan di Asia Tenggara. Apa yang ingin dilakukan oleh Amerika Syarikat ialah mengambil bahagian dalam setiap keputusan supaya agenda penguasaan dunia menjadi milik mereka. Jika tidak ada penglibatan secara langsung, ia akan menggunakan proksi bagi mempastikan agenda mereka berada di landasan yang betul dan kukuh.

Pengwujudan wakil khas ke OIC menjadikan berbagai-bagai andaian boleh dibuat. Di seluruh dunia Islam, sentimen membenci Amerika Syarikat semakin meningkat. Dari Timur Tengah ke Asia Tenggara seterusnya menjalar ke Asia Timur, khususnya negara-negara Islam, kebencian terhadap pengaruh dan tangan panjang Amerika Syarikat memuncak apabila serangan di Iraq tidak menunjukkan kesudahan dan sokongan tidak berbelah-bahagi kepada Israel. Keegoan Amerika Syarikat telah merobek hati dan jiwa umat Islam membuatkan pemikiran mereka terhadap Amerika Syarikat dan rakyatnya semakin negatif.

Kegelojohan Amerika Syarikat melibatkan diri dalam konflik di Darfur, Sudan, ancaman terhadap loji nuklear Iran dan meningkatkan bantuan ketenteraan kepada Jepun, Korea Selatan dan Taiwan adalah contoh kesungguhan Amerika Syarikat untuk menguasai isu seterusnya memancarkan imejnya sebagai pelindung. Malangnya, kehadiran Amerika Syarikat bukannya menyelesaikan konflik malah menyebabkan keadaan menjadi keruh dan tegang. Sikap terburu-buru untuk menjadi polis dunia mengundang rasa berat hati masyarakat dunia yang melibat dominasi ini sebagai mengganggu kedaulatan negara. Bagi jangka masa panjang, Amerika Syarikat akan menggunakan apa sahaja cara yang ada untuk menguasai ekonomi dan politik negara-negara berkenaan.

Kehadiran Amerika Syarikat dalam OIC adalah kemuncak kejayaan kepimpinan OIC yang diterajui oleh Malaysia. Perundingan yang matang diharap akan memberi kejayaan kepada nilai yang disepakati bersama.

No comments:

Post a Comment