Saturday, June 23, 2007

Haramkan iklan makanan ringan

Tayangan iklan makanan ringan di televisyen akan dihalang daripada disiarkan pada waktu yang ditetapkan. Ketika yang sama, syarikat makanan segera dilarang daripada menaja program seumpama itu. Keputusan kabinet ini adalah bagi memastikan kanak-kanak di Malaysia dapat dididik dan diterapkan dengan budaya serta amalan pemakanan yang sihat. Banyak penyakit kronik ada hubungkaitnya dengan makanan yang tidak sihat ini.

Penyakit jantung, kencing manis dan peningkatan ketara penyakit kronik dalam masa dua dekad sebelum ini telah sampai ke tahap yang membimbangkan. Sejak 20 tahun yang lalu, hanya enam peratus rakyat Malaysia yang menghidap penyakit kencing manis, namun jumlahnya meningkat kepada sembilan peratus. Dijangkakan pada tahun 2020, penghidap penyakit kencing manis akan melonjak kepada 12 peratus.

Di samping itu dianggarkan sebanyak 30 peratus rakyat Malaysia menghidap penyakit buah pinggang.

Walaupun tarikh kuat kuasa larangan ini belum diputuskan, ianya cukup memberi harapan kepada kesihatan kanak-kanak yang lebih baik. Makanan ringan mempunyai kesan kesihatan termasuk ke atas buah pinggang dan malas.

Banyak pihak yang berperanan memastikan kanak-kanak hanya mengambil makanan yang berkhasiat bagi perkembangan tumbesaran mereka. Ibu bapa, keluarga, guru, pihak sekolah dan pengusaha kantin sekolah boleh membentuk sinergi bagi memastikan kawasan sekolah bebas daripada pengaruh makanan ringan. Ini kerana kesan utama yang dapat diperhatikan selepas pengambilan makanan ringan ialah kecelaruan tingkah laku, ekstrem terhadap pengambilan makanan khususnya minuman manis dan kegemukan.

Iklan makanan segera turut menyumbang kepada pengambilan makanan ringan kerana ianya mudah membentuk pengaruh ke atas minda kanak-kanak. Iklan makanan ringan dan makanan segera yang menawarkan hadiah secara bersiri telah pun berleluasa sejak 20 tahun yang lalu. Antaranya ialah "tore" yang telah lama berada di pasaran. Kotaknya yang menarik dan disertakan pelbagai jenis barang mainan menarik perhatian pelajar dan kanak-kanak untuk memilikinya. Secara tidak langsung ia menerapkan keinginan yang membuak-buak di dalam diri mereka untuk membelinya.

Bagaimana ibu bapa dapat mengawal pengambilan makanan ringan ini terhadap anak-anak mereka?

Mendidik anak-anak adalah langkah terbaik tetapi ibu bapa terlebih dahulu perlu mempunyai pengetahuan tentang kaedah untuk mengawal pengambilan makanan jenis ini. Mendidik dan mengawal jenis makanan dapat memberi pengajaran kepada anak-anak untuk memilih makanan yang baik-baik dan selamat untuk kesihatan mereka.

Di samping menjimatkan belanja harian ke sekolah, bekalan makanan dan minuman bagi anak-anak yang bersekolah dapat memberi tenaga yang lebih baik kerana ibu bapa dapat mengawal pengambilan makanan semasa di sekolah.

Ketika keluar untuk makan bersama keluarga, ibu bapa wajar mengambil kesempatan menerangkan makanan yang bagus untuk perkembangan mental dan fizikal anak-anak menggunakan bahasa yang mudah difahami. Penerangan yang mudah ini dapat diserap dengan pantas kerana anak-anak akan mengingatinya sampai bila-bila dan tidak menjadi masalah apabila mereka telah dewasa kelak. Di samping menggunakan bahasa lisan, penerangan bersertakan ilustrasi yang menarik dapat menarik perhatian anak-anak untuk bersama-sama memahami keperluan memakan makanan yang berkhasiat.

Ibu menyediakan makanan pagi, tengah hari dan malam. Merancang masa untuk makan dapat mengelakkan anak-anak kelaparan tidak pada waktunya. Mendapatkan makanan pada tiga masa ini dapat menghindarkan ingatan anak-anak kepada makanan ringan. Justeru ingatan ibu bapa kepada anak mereka supaya makan pada waktunya sangat berkesan jika dibuat setiap hari.

Bersenam adalah aktiviti yang dapat memberi stamina kepada tubuh badan. Ia juga membakar lemak dan mengurangkan risiko kegemukan. Aktiviti senam berkeluarga yang dirancang menjadi lebih menarik jika semua ahli keluarga bersama-sama mengambil bahagian dan memberi komitmen yang tinggi. Di bandar atau di kampung sama sahaja kerana apa yang dimakan di bandar, turut dimakan oleh kanak-kanak di kampung. Hari ini, makanan ringan telah dijual di seluruh ceruk kampung kerana kesan daripada pengaruh iklan di televisyen.

Mengharamkan iklan makanan ringan di televisyen adalah satu langkah bijak bagi jangka masa panjang. Harus juga diingat, kesan daripada pengharaman ini membuatkan syarikat makanan ringan menjadi lebih kreatif untuk memasarkan produk keluaran mereka kerana permintaannya sentiasa ada. Tidak dapat di media elektronik, mereka akan menumpukan pemasaran kepada media massa dan papan iklan yang berselerakan di seluruh negara. Kempen pemasaran menggunakan pelbagai teknik yang menarik akan muncul dengan ketara selepas ini. Barangkali strategi "membeli dan menang" akan lebih kerap diadakan.

Kejayaan mengawal pengambilan makanan ringan banyak bergantung kepada peranan ibu bapa. Kanak-kanak yang baru hendak mengenal baik dan buruk makanan akan mendengar cakap mereka di samping guru di sekolah. Justeru, kempen kesedaran terhadap ibu bapa juga harus diadakan bagi mempastikan kanak-kanak Malaysia pada depan tidak terdedah kepada bahaya makanan ringan.

No comments:

Post a Comment