Thursday, June 14, 2007

Tabiat 2 Merancang untuk berubah

Lima deria yang ada pada setiap orang akan memberi rangsangan untuk melakukan perubahan. Apa yang didengar, dilihat dan dirasa akan memberi gambaran terhadap pemikiran yang bakal menentukan sama ada ingin berubah ataupun tidak. Namun begitu, kita mesti mengenal pasti kaedah yang boleh membawa perubahan kepada kejayaan. Angan-angan atau impian tidak akan menjadi kenyataan tanpa usaha. Malah, dengan hanya berbekalkan semangat dan kemahuan semata-mata, ia tidak akan mencukupi untuk berubah tanpa merancang kaedah yang sistematik.

Kehidupan tidak boleh menjadi terbiar dan gersang. Keindahan, kedamaian dan nikmat hidup harus dihayati dengan kebahagiaan. Yang terbiar adalah minda, bukan fizikalnya. Bukan jiwanya. Bukan sekelilingnya.

Sekitar tahun 1980-an, ramai siswazah yang menamatkan pengajian daripada universiti luar negara tidak mempunyai pekerjaan. Walaupun belajar empat tahun, bersusah payah, pulang ke Malaysia tetapi hampa dengan keadaan ekonomi.

Kerajaan melancarkan program Pemulihan Tanah Terbiar kerana berfikir tanah terbiar boleh dibangunkan oleh para siswazah yang menganggur.

Siswazah Malaysia sangat pintar. Tetapi kenapa otaknya dibiarkan? Mereka ada kemahiran dan ilmu. Mereka harus digerakkan untuk berfikir. Saranan ayat 7 hingga 80 surah Al-Mu’minun untuk berfikir harus dijadikan pedoman.

"Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur; tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur. Dan Dialah yang menciptakan serta mengembangkan kamu di bumi dan kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan. Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan dan Dialah yang menentukan pertukaran malam dan siang. Maka tidakkah kamu mahu berfikir?"

Kemunduran, kegagalan dan kelemahan adalah kerana kurang berfikir. Semangat dan dorongan berfikir sangat kurang kerana tidak ada OID iaitu Observant (Memerhati), Interested (Berminat) dan Dedicated (Dedikasi).

Memerhati membentuk budaya ingin tahu, mahu mengkaji, meneliti, menyoal dan mahu mencari kebenaran. Umat Islam berjaya membina tamadun yang gilang gemilang adalah kerana mereka menghayati konsep iqra’ iaitu memerangi kejahilan.

Berminat ialah menunjukkan kesungguhan yang berterusan. Daripada minat, sesetengah perniagaan menjadi terkenal. Pengimport ikan hiasan bermula dengan minat memelihara ikan, penjual alat solek membuka salon kerana minat dengan kecantikan dan penulis buku bermula dengan minat membaca dan berkongsi pengalaman.

Dedikasi adalah bersungguh-sungguh, tekun, gigih dan beriltizam.

Walt Disney telah menerbitkan siri kartun tentang persediaan manusia ke bulan dengan roket. Presiden Amerika Syarikat, Ianshower, terfikir kenapa manusia tidak boleh pergi ke bulan. Lalu beliau mengambil filem berkenaan dan ditayangkan kepada pegawai-pegawai Kementerian Pertahanan. Filem ini diulang sebanyak lapan kali bagi meyakinkan mereka.

Akhirnya wujudlah NASA yang ditugaskan untuk merealisasikan cita-cita manusia ke bulan.

Jadi bagaimana hendak berubah? Ulangi impian dan angan-angan banyak kali untuk membina keyakinan. Orang yang berjaya tidak membiarkan otaknya usang dan berkarat.

Sajak Kuala Lumpur Lagu Tiga Kupang oleh Wan Mohamad (pernah dibacakan oleh Pyanhabib) boleh memberi gambaran kepada kita bagaimana otak yang terbiar tidak digunakan.


Kuala Lumpur ada masjid negara
Ada juga beer garden di udara
lelaki di sini mesti diajar
diajar pakai kain
atau skirt dan bra
para perempuan diajar
tidak pakai apa-apa
kerana telah lama
training
mudah membuka mudah terbuka
Kuala Lumpur ada tugu negara
Ada pula bekas tentera jadi peminta
inilah wilayah
six million dollar monkey
petah berkata-kata
ikut tempat dan situasi
agama dan pembangunan rohani
rakyat dan penderitaan
negara dan kemajuan
masa depan dan pengorbanan
orang miskin diminta menyimpan
Taman bunga ada panggung annivesari
Saban minggu, saban minggu penuh muka Melayu
Merehatkan fikiran, merehatkan fikiran
Yang sangat jarang digunakan
di sini ada kilang-kilang istimewa
mengeluarkan kertas-kertas dipanggil degree
….



Sajak ini adalah gambaran sinis terhadap kegersangan minda yang dibiarkan tanpa dibangunkan potensinya. Bayangkan betapa banyak masa dan tenaga serta wang ringgit yang dihabiskan jika pengajian di universiti hanya melahirkan manusia-manusia yang mementingkan ijazah tanpa dapat diguna pakai kemahiran mereka.

Survival seseorang bergantung kepada corak berfikir dan kemahuan yang tinggi terhadap kejayaan hidup. Merancang untuk berubah tentunya melibatkan pelbagai strategi, berfikir pelbagai rupa dan bertindak pelbagai cara. Gabungan perancangan minda, kemahiran dan kemahuan akan merangsang perubahan yang pantas, jitu dan meyakinkan. Ramai orang yang berjaya bukanlah mereka terlalu bijak tetapi mereka melakukannya dengan bersungguh-sungguh dan tidak bosan dengan kegagalan. Sekali gagal, sembilan peluang kejayaan terbuka untuk mereka.

Semasa mengendalikan latihan dalam kumpulan kepada sekumpulan peserta wanita, seramai 12 orang yang masih muda dan bertenaga, adalah menjadi kebiasaan kepada saya untuk mengetahui slogan kejayaan hidup mereka. Seorang demi seorang diminta berkongsi slogan hidup masing-masing. Salah satu slogan yang saya fikir mempunyai kekuatan luar biasa ialah "kekalahan tangga kejayaan." Saya tidak tahu mengapa salah seorang peserta dalam kumpulan ini begitu prihatin dengan kekalahan dan kejayaan. Rupanya, beliau pernah beberapa kali gagal dalam usahanya untuk menjadi seorang jururawat. Kini, usahanya yang panjang sebelum itu telah dizahirkan dengan sebuah kejayaan. Tidak sia-sialah pengorbanannya selama ini bagi merealisasikan impian hidupnya itu.

No comments:

Post a Comment