Monday, January 04, 2016

Alibaba's world







Penulis: Porter Erisman
Tahun: 2015
Penerbit: Macmillan Publishers Limited, London, UK.
Muka Surat: 241

Pada September 2014, syarikat China yang tidak pernah didengar oleh kebanyakan orang Barat telah mengeluarkan IPO paling besar dalam sejarah, lebih besar daripada kombinasi Google, Facebook dan Twitter. Alibaba, kini merupakan syarikat e-dagang paling besar di dunia, hampir sepenuhnya tidak pernah diketahui kewujudannya oleh Barat lebih daripada sepuluh tahun, ketika itu sedang membina asas pelanggan yang lebih besar daripada Amazon dan menangani sejumlah besar transasksi di China. 


Bagaimana ia berlaku? Apakah ia merupakan sebahagian daripada perjalanan sebuah revolusi?

Dalam buku Alibaba's World, penulis Porter Erisman, salah seorang daripada pekerja Barat yang membantu mengembangknan perniagaan antarabangsa dari 2000 hingga 2008, menceritakan bagaimana Jack Ma, guru sekolah China yang telah gagal dua kali peperiksaan untuk memasuki kolej, keluar daripada kegagalan untuk menubuhkan Alibaba dan memimpinnya sejak awal hinggalah menjadi pemain e-dagang utama dunia.

Kini, buat kali pertama, bahasa Inggeris mengambil berat kejayaan Alibaba. Erisman berkongsi kisah rebakan dotkom, menyingkirkan ego eBay dan Google, berunding dengan kerajaan China yang tidak dapat dijangka serta berusaha mendapatkan nasihat sesat daripada pakar luar negara, semuanya adalah untuk membina raksasa hebat yang menggemparkan dunia e-dagang.

Analisis Erisman sebagai petanda terhadap dunia baru landskap yang memberi tumpuan kepada Timur, bukannya Barat, pasaran yang baru muncul bersama kelincahan usahawan untuk mengatasi kuasa industri utama ketika ini.

Seperti yang bakal kita hadapi kelak, kisah Alibaba merupakan warisan yang tidak dielakkan, penting dan memberi pengajaran.


No comments:

Post a Comment