Monday, February 23, 2015

Suria Kencana biografi Jins Shamsudin







Penulis: Mohd. Zamberi A. Malek
Tahun: 1998
Penerbit: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
Muka Surat: 357

Pada zaman kanak-kanak, Jins Shamsudin termasuk dalam jenis yang nakal dan keras kepala. Jiwanya sentiasa resah-gelisah. Sejak kecil juga, beliau tidak suka dipermainkan. Selalunya beliau dianggap nakal. Watak jahat itu kemudiannya meletakkan dirinya setanding denga artis-artis besar dalam dunia perfileman Melayu di Singapura.

Malah, beliau pernah mendapat jolokan Yul Brayner Malaysia kerana watak dan gayanya yang mirip pelakon Hollywood itu.

Di tangan P. Ramlee, namanya diangkat dalam Panca Delima, empat dekad yang lalu. Sejak itu bermulalah jatuh bangun beliau dalam dunia perfileman sebagai pelakon, pengarah dan pengeluar filem.

Sepanjang perkembangannya, dunia perfileman Melayu menghadapi saingan daripada filem Barat, Hindustan dan Indonesia. Sejak studio di Singapura gulung tikar, filem Melayu menghadapi pelbagai masalah.

Demikian juga halnya dengan kehidupan Jins Shamsuddin. Beliau melalui tiga perkahwinan. Perkahwinan pertama bersama Rahmat Rahmat dan dikurniakan seorang anak lelaki, Jefri. Rumahtangganya bersama Rahmah Rahmat tidak bertahan lama. Perkahwinan kedua bersama Jamilah Sukor dan mendapat seorang anak iaitu Hang Tuah @ Shazrin dan perkahwinan ketiga bersama Halijah Abdullah dan mendapat Putera Hang Jebat dan Putera Hang Nadim. Isterinya yang ada sekarang jarang dibawa ke tengah masyarakat. 

Biografi beliau ini menyingkap segala suka duka filem Melayu dan kisah peribadinya yang belum pernah diceritakan sebelum ini.


No comments:

Post a Comment