Monday, February 02, 2015

Mydin di sebalik tabir






Penulis: Siti Hawa Mohd
Tahun: 2011
Penerbit: MPH Group Publishing Sdn Bhd, Petaling Jaya, Selangor
Muka Surat: 251

Slogan korporat Mydin adalah "Mengapa Bayar Lebih? Belilah Dengan Harga Borong!" Berjimat cermat menjadi amalan kebanyakan usahawan yang berjaya.

Tidak ada sebarang rahsia untuk mencapai kejayaan dan memiliki kekayaan. Semua usahawan yang berjaya akan mengatakan perkara yang serupa iaitu kerja keras, set pemikiran yang betul, berkeyakinan dan fokus.

Semua orang yang boleh mengurus atau mengendalikan sesuatu tidak semestinya boleh menjadi seorang ketua atau pemimpin.

Secara logiknya, Mydin boleh mendapatkan pekerjaan dengan mudah iaitu bekerja dengan bapanya. Namun ini bermakna kebolehan Mydin tidak akan diuji dan diketahui. Oleh yang demikian, Gulam (bapa kepada Mydin) telah mengaturkan supaya anaknya bekerja di kedai kawannya. Tidak lama selepas itu Mydin pula bekerja dengan abang iparnya, Peerbhai.

Mydin mengetahui bagaimana cara untuk berniaga tetapi beliau masih memerlukan bimbingan dan panduan kepada hala tuju yang betul.

Dalam bidang peruncitan, kita mestilah mengetahui dengan menjual apa yang dikehendaki oleh pelanggan, bukan apa yang kita kehendaki.

Ada orang yang tidak belajar apa-apapun daripada kesilapan atau musibah yang mereka lalui. Namun bukannya Mydin. Ilham-ilham baru sentiasa datang mencurah-curah dan salah satu daripadanya adalah mengambil keuntungan dengan menjual barang-barangan keperluan berkaitan banjir pada musim banjir.

Apabila ditanya mengenai kekayaan yang dimiliki, "Saya tidak mempunyai harta, tiada tanah, tiada banglo atau kereta mewah yang banyak. Apa yang saya miliki adalah empat orang anak lelaki saya. Mereka adalah permata yangs angat berharga".


No comments:

Post a Comment