Wednesday, February 25, 2015

Temubual bersama usahawan wanita kecil-kecilan










Zharfan: Assalamualaikum. Pada hari ini saya akan menuramah seorang peniaga kecil yang berada di kawasan taman kami, Taman Sarjana Indah yang bernama Puan Kamariah.

Zharfan: Assalamualaikum puan.

Puan Kamariah: Walaikum Salam Warahmatullahi Wabarakaatuh.

Zharfan: Bolehkan puan ceritakan tentang latar belakang puan khususnya dalam pendidikan, tempat tinggal dan lain-lain.

Puan Kamariah: Saya berasal dari Kampung Sungai Putat. Pendidikan saya setakat SPM sahaja. Saya  bekerja biasa sahaja bermula daripada kerja klinik. Selepas itu sambil itu saya belajar komputer dan menjadi kerani kerajaan. Sambil bekerja saya pun minat berniaga dan mula memjual kerepek. Saya membeli kerepek tersebut dari Johor. Saya membungkus dan menjual paket-paket tersebut kepada keluarga terdekat dan rakan-rakan. Selepas itu, saya belajar membuat kuih. Selepas berumah tangga, saya berpindah ke Taman Sarjana Muda. Ini meluaskan peluang perkerjaan dalam sektor tersebut. Kebetulan terdapat sebuah kedai yang memberi peluang kepada saya untuk menguruskan kedai tersebut berikutan pemilik kedai tersebut berpindah ke kedai yang lain. Oleh itu, saya meneruskan perniagaan saya di situ. Saya mula belajar membuat nasi lemak dan roti canai kerana permintaan yang ramai.

Zharfan: Puan belajar sendiri untuk membuat hidangan tersebut?

Puan Kamariah: Tak la, kawan saya yang mengajar saya pada ketika itu.

Zharfan: Berapa lama Puan belajar membuat roti canai?

Puan Kamariah: Haha... adik takkan percaya. Saya belajar dalam masa satu hari
sahaja.

Zharfan: Sebelum mula berniaga, adakah Puan melibatkan diri dalam persatuan keusahawanan?

Puan Kamariah: Tidak, Saya belajar sendiri sahaja.

Zharfan: Setelah melibatkan diri dalam perniagaan, adakah ia mengubah taraf hidup Puan?

Puan Kamariah: Sememangnya. Alhamdulillah dapat membantu suami saya dalam pengurusan rumah tangga.

Zharfan: Adakah Puan bersetuju perniagaan ini membawa rezeki kepada Puan?

Puan Kamariah: 100%.

Zharfan: Adakah Puan fokus pada perniagaan ini sahaja?

Puan Kamariah: Ya ini sahaja.

Zharfan: Apakah cabaran-cabaran yang dihadapi dan ditempuhi sebagai peniaga kecil?

Puan Kamariah: Sebagai seorang perempuan, saya menghadapi cabaran untuk menyusun barang-barang ketika membuka kedai. Ketika itu, suami saya amat membantu saya. Risiko yang ditempuhi ialah payung kedai yang mudah terbang ketika angin kuat.

Zharfan: Adakah Puan mempunyai pembantu kedai?

Puan Kamariah: Ya, saya mempunyai dua orang pekerja. Seorang bekerja pada waktu siang dan seorang lagi pada waktu malam.

Zharfan: Adakah Puan membuat sebarang pinjaman untuk menguruskan
perniagaan Puan?

Puan Kamariah: Tidak, saya tidak meminta bantuan kewangan dari bank. Suami saya membantu saya dalam urusan kewangan.

Zharfan: Siapakah model atau inspirasi yang membuatkan Puan minat berniaga?

Puan Kamariah: Siapa-siapa yang berjaya dalam perniagaan, saya jadikan model.

Zharfan: Kenapa Puan memilih perniagaan makanan sedangkan terdapat pelbagai bidang perniagaan seperti perniagaan kedai runcit, sayur dan ikan?

Puan Kamariah: Sebab utama adalah anak. Kedai ini berhampiran dengan rumah dan sekolah. Oleh itu, senang untuk menghantar anak ke sekolah dan membawa ke kedai.

Zharfan: Adakah Puan membina kedai makanan ini?

Puan Kamariah: Rezeki saya kerana ketika masa itu semua gerai-gerai  payung diberi bangunan koperasi. Saya memang beruntung.

Zharfan: Kedai ini atas nama puan ke?

Puan Kamariah: Ya. Alhamdulillah, kedai ini atas nama saya.

Zharfan: Dalam perancangan jangka masa panjang, adakah Puan ingin mengembangkan perniagaan Puan ke taraf yang tinggi?

Puan Kamariah: Perancangan jangka panjang memang ada tapi buat masa ini tiada lah.

Zharfan: Untuk soalan teakhir, apakah nasihat Puan kepada golongan muda yang sering kali terlibat dengan rempit dan perkara-perkara negatif?

Puan Kamariah: Ianya bergantung kepada diri masing-masing. Sekiranya inginkan hidup yang cerah, mereka tidak akan memikirkan perkara-perkara yang negatif.

Zharfan: Terima kasih atas perbualan sebentar. Di sini kami ingin mmenyatakan bahawa perniagaan membawa rezeki yang banyak. Terima kasih kerana sudi untuk bertemu ramah. Insha’Allah jika ada rezeki, kami akan menjadikan Puan Kamariah sebagai mentor untuk berniaga kelak.

Puan Kamariah: Sama-sama.

No comments:

Post a Comment