Thursday, February 05, 2015

Cabaran usahawan burger








Wawasan 2020 tidak akan tercapai jika tiada pembangunan yang dibina. Kini, Malaysia dikenali seantero pelosok dunia sehingga Malaysia dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara-negara maju yang lain. Malaysia sekarang sedang berlumbalumba untuk mencapai kemajuan untuk dirasai rakyat Malaysia. Salah satu aspek yang akan menyumbang kepada pembangunan Malaysia ialah pembangunan sosioekonomi masyarakat Malaysia. Sosioekonomi adalah kajian hubungan antara aktiviti ekonomi dan kehidupan sosial. Sosioekonomi begitu penting dalam memacu pembangunan Malaysia.

Arif
Assalamualaikum, saya ingin mengambil sedikit masa saudara untuk mendapatkan
maklumat untuk digunkan bagi melengkapkan kajian ini.  Boleh saudara terangkan
serba sedikit tentang latar belakang saudara, khususnya nama, umur, tempat
tinggal, pendidikan dan keadaan kesihatan saudara ketika ini?

Pengusaha
Nama saya Taufiq. Berumur 22 tahun. Saya merantau sendiri untuk mencari
peluang perniagaan. Pada mulanya saya hanya menolong ayah saudara. Saya
 mendapat pendidikan di SMK Dato Harun.

Arif
Adakah saudara melibatkan diri dalam persatuan atau organisasi berkaitan
keusahawanan ataupun kemasyarakatan di tempat tinggal saudara? Jika ada
persatuan berkenaan, adakah saudara akan melibatkan diri dalam membina
kerjasama dengan rakan-rakan usahawan yang lain?

Pengusaha
Saya tidak pernah melibatkan diri dalam mana-mana persatuan keusahawanan. Jika
saya ada kelapangan masa, saya mungkin akan melibatkan diri. Saya tidak
mempunyai masa kerana sibuk menguruskan perniagaan ini. Terdapat kekangan
 masa, jika ada masa yang terluang, saya berminat juga kerana dapat mengeratkan
 hubungan dengan rakan-rakan bisnes yang lain.

Arif
Pada pandangan saudara, sejauh mana aktiviti dalam masyarakat dapat membantu
saudara lebih aktif untuk mengubah keadaan hidup? Sebanyak manakah
perubahan yang saudara rasai?

Pengusaha
Aktiviti dalam masyarakat sedikit sebanyak membantu saya, Bagi saya aktiviti
kejiranan di tempat saya tinggal banyak memberi galakan untuk mengubah hidup
saya dengan berniaga. Mereka memberi saya motivasi untuk meneruskan bisnes ini.
Bagi saya, hampir 50% hidup saya telah berubah kearah yang lebih baik dan saya
ingin meningkatkan lagi peratusan tersebut.

Arif
Adakah saudara merasai perubahan keadaan hidup selepas menyertai persatuan
masyarakat seperti menghadiri kursus-kursus berkaitan keusahawanan atau
peningkatan kemahiran? Adakah kursus-kursus ini membantu saudara lebih berjaya
 dalam bidang keusahawanan?

Pengusaha
Saya tidak pernah menyertai, tetapi saya berpendapat bahawa persatuan seperti
kejiranan ini banyak membantu untuk meningkatkan kemahiran untuk berniaga,
seperti saya beritahu sebentar tadi.

Arif
Bagaimana saudara memulakan bisnes ini?

Pengusaha
Pada mulanya saya hanya menolong bapa saudara berniaga burger di Ayer Keroh.
Dari pengalaman yang saya dapat, saya mula berminat untuk membuka cawangan
gerai burger sendiri. Ketika bekerja dengan bapa saudara saya, beliau banyak
memberi nasihat dan tunjuk ajar untuk memulakan sesuatu perniagaan. Saya
bersyukur kerana pada mulanya saya bercadang untuk membuka gerai sendiri,
namun bapa saudara saya telah memberi kepercayaan kepada saya untuk
mengambil alih terus perniagaan beliau. Hal demikian, saya hanya perlu
menambah baik perniagaan dengan  berbekalkan duit yang saya simpan ketika
bekerja dibawah jagaan beliau. Sehingga kini saya telah membuka empat cawangan
di Melaka. Untuk membuka empat cawangan ini saya memerlukan tempoh selama
empat tahun. Saya membuka setiap cawangan satu per satu.

Arif
Adakah saudara mempunyai pekerja untuk membantu perniagaan ini?

Pengusaha
Ya, saya ada mempunyai tujuh orang pekerja. Saya akan menjaga gerai bersama
seorang pekerja di Ayer Keroh. Bagi pekerja lain akan menjaga perniagaan
 dicawangan yang berasingan.

Arif
Bagaimana saudara membantu pekerja saudara untuk mengubah hidup?

Pengusaha
Saya banyak memberi nasihat dan perangsang kepada mereka. Saya berkongsi
pengalaman untuk membuka bisnes, bercerita tentang jatuh bangun dalam bisnes.
Ada antara pekerja saya yang sudah berjaya membuka perniagaan sendiri dan saya
berasa bangga kerana serba sedikit dapat membantu mereka.

Arif
Apakah cabaran-cabaran yang dihadapi untuk mengembangkan bisnes ini?

Pengusaha
Terdapat banyak cabaran yang terpaksa dihadapi. Cabaran yang paling besar bagi
saya ialah dari segi kewangan, keadaan sekeliling dan juga pesaing-pesaing. Jika
kita lihat sekarang, pasaran perniagaan burger ini begitu meluas dan saya terpaksa
bersaing dengan mereka. Jika tidak kuat semangat, memang gulung tikar jawabnya.
Kita juga haruslah konsisten dalam perniagaan. Sebagai contoh, waktu operasi
gerai saya ini sehingga jam 12.45 malam. Saya akan terus membuka gerai sehingga
waktu tersebut walaupun tiada pelanggan. Untuk berjaya, kita juga perlu jujur dan
mempunyai azam yang kental. Saya berusaha untuk membaiki perniagaan ini
supaya bertambah maju.

Arif
Adakah saudara mendapat pembiayaan perniagaan untuk menjalankan bisnes ini?
Adakah pembiayaan berkenaan mencukupi? Sekiranya tidak mencukupi,
bagaimana saudara berusaha mengembangkan perniagaan ini?

Pengusaha
Tidak, saya tidak mendapat pembiayaan daripada mana-mana badan semasa
membuka perniagaan ini. Semuanya saya mulakan dengan duit saya sendiri. Saya
mendapat modal hasil daripada pertolongan keluarga dan rakan-rakan.
Alhamdulillah, setakat ini mencukupi kerana saya mulakan secara kecil-kecilan dan
jika ada modal lebih, barulah saya berani untuk menambahkan perniagaan ini.

ArifAdakah saudara menerima galakan dari mana-mana pihak untuk menyimpan
wang atau membeli aset? Pada pandangan saudara, adakah perniagaan dapat
membantu mengubah hidup dengan memiliki aset yang lebih banyak?

Pengusaha
Ya, saya menerima galakan daripada pelbagai pihak. Saya bersyukur kerana ramai
yang menyokong usahawan bumiputera seperti saya. Saya mendapat sokongan
daripada pihak MARA dan juga dari usahawan-usahawan kecil di Melaka. Keluarga
juga banyak membantu. Ya, sudah tentu perniagaan membantu hidup saya kerana
saya dapat menambah aset. Hal ini kerana saya dapat menambah cawangan baru
dari tahun ke tahun. Saya juga bercadang untuk membuka dua atau tiga lagi
cawangan baru di luar negeri Melaka tapi bukan pada masa yang terdekat.

Arif
Pada pandangan saudara, hidup telah berubah kerana melibatkan diri dalam
perniagaan?

Pengusaha
Ya, dengan berniaga saya dapat mengubah hidup yang dengan sebatang kara
kepada hidup yang lebih senang. Kita juga tahu 9 dari 10 punca rezeki adalah
dengan perniagaan.

Arif
Terima kasih saudara kerana sudi berkongsi sedikit maklumat tentang saudara dan
perniagaan saudara. Saya berdoa dan berharap cita-cita saudara untuk
memngembangkan perniagaan akan berjaya.

Pengusaha
Sama-sama.



No comments:

Post a Comment